استونی: روسیه به دنبال اعمال فشار به کشور‌های حوزه دریای بالتیک است

سرویس اطلاعات خارجی استونی مدعی تلاش روسیه برای اعمال فشار به کشور‌های حوزه بالتیک شد.

لیتوانی، لتونی و استونی ۳ کشور حوزه دریای بالتیک هستند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تشکیل و همواره از همسایه بزرگتر خود روسیه واهمه داشته‌اند. این ترس از بقا باعث شد این کشور‌ها در نهایت به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بپیوندند. با این حال، وقوع جنگ در اوکراین بار دیگر باعث نگرانی مقامات امنیتی این ۳ کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرویس اطلاعات خارجی استونی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: ما همچنان بر این باوریم که روسیه به دنبال اعمال فشار نظامی بر کشور‌های حوزه بالتیک است. این موضوع باعث ایجاد خطر میان مدت و بلند مدت برای این کشور‌ها خواهد شد.

در بیانیه این نهاد آمده است: روسیه بر این باور است که کشور‌های حوزه بالتیک آسیب پذیرترین بخش سازمان ناتو هستند. همین موضوع باعث می‌شود مسکو در صورت تقابل با سازمان ناتو، بر اعمال فشار نظامی بر این منطقه متمرکز شود.

سرویس اطلاعات خارجی استونی معتقد است حضور نظامی روسیه در مرز کشور‌های حوزه بالتیک می‌تواند ظرف چهار سال آینده بازسازی و تقویت شود. روسیه در نظر دارد رزمایش نظامی خود در مرز‌های غربی اش را دو سال زودتر از برنامه ریزی‌های قبلی انجام دهد.

این نهاد در ادامه با اشاره به جنگ اوکراین خاطرنشان کرد: مسکو مصمم است که همچنان جنگ را در سال جاری میلادی ادامه دهد. با این حال، بعید به نظر می‌رسد روسیه بخواهد از تسلیحات هسته‌ای راهبردی در اوکراین استفاده کند.

بسیاری از اندیشمندان روابط بین المللی از جمله جان مرشایمر، سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باورند در صورت ادامه کمک رسانی‌های غرب به اوکراین، احتمال استفاده مسکو از تسلیحات هسته‌ای افزایش می‌یابد. همچنین این احتمال وجود دارد که به دلیل اشتباه محاسباتی پای سازمان ناتو نیز به جنگ اوکراین کشیده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار