بایدن: به دنبال درگیری با چین نیستیم

رییس جمهور آمریکا با اشاره به مشاهده بالون‌های چینی در آسمان این کشور گفت که واشنگتن قصد ندارد با چین وارد درگیری شود.

جو بایدن، رييس جمهور آمريكا گفت: از زمان گزارش پرواز بالون چینی بر فراز ایالات متحده و متعاقباً وقتی این بالون آخر هفته گذشته سرنگون شد، با شی جین پینگ رئیس جمهور چین صحبت نکرده‌ام.

به گزارش روزنامه هيل،‌ رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: اساسا معتقد نیستم که سرنگونی بالونی که اطلاعاتی را در آمریکا جمع‌آوری می‌کرده است، موجب شود که روابط دو کشور رو به وخامت بگذارد.

بایدن تاکید کرد: من این موضوع را به طور واضح برای شی روشن کرده‌ام که ما به طور کامل با چین رقابت خواهیم کرد، اما در عین حال به دنبال درگیری نیستیم و تا به حال نیز جریان امور بر این منوال بوده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: در حال حاضر چین با مشکلات عظمیم داخلی دست به گریبان است از جمله اینکه اقتصاد آن‌ها دیگر مثل سابق شکوفا نیست و از سوی دیگر باید در مورد اینکه آیا پکن قصد دارد از مسکو در جنگ با اوکراین حمایت کند یا خیر، با چالش بزرگی مواجه است.

بایدن روز سه‌شنبه نیز در رابطه با حادثه بالون چینی گفته بود: همانطور که هفته گذشته به صراحت اعلام کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد و این موضوع را در عمل اثبات کردیم.

یک مقام در وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در واکنش به سخنان روز سه‌شنبه بایدن گفت: در مورد این بالون حواشی زیادی به وجود آمده است و از دیدگاه چین، رابطه پکن و واشنگتن یک رابطه رقابتی نیست.

در همین ارتباط، برخی از جمهوری‎خواهان بایدن را مورد انتقاد قرار داده‌اند که چرا اجازه داده یک بالون چینی در آسمان منطقه گسترده‌ای از سرزمین آمریکا پرواز کند و دستور سرنگونی این بالن را زودتر صادر نکرده است.

بایدن در پاسخ به این انتقاد‌ها همان‌طور که پیش از این گفته بود، بار دیگر تصریح کرد: برای صدور دستور سرنگونی بالون چینی باید صبر می‌کردم تا این بالون بر فراز منطقه‌ای غیرمسکونی و بی‌خطر قرار گیرد تا در صورت سرنگونی، خطری برای مردم یا اموال عمومی ایجاد نکند.

جنجال پرواز بالون چینی بر فراز آسمان ایالت کارولینا منجر به استعفای یکی از مقامات ارتش ایالات متحده شد. چین در واکنش به این خبر، اما معتقد است که بالون به قصد تحقیقات علمی پرواز کرده و وزش باد‌های غیرمنتظره باعث انحراف از مسیر شده است!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۵:۳۳ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
بر دروغگو لعنت.
آخرین اخبار