چرا غول کنکور دست از سر داوطلبان بر نمی‌دارد؟

با وجود تصویب دو بار برگزاری کنکور، حذف دروس عمومی و تاثیر قطعی ۴۰ درصدی معدل بر نمره کنکور اما همچنان سایه غول کنکور بر سر داوطلبان است و از دغدغه کنکوری ها کم نشده است.

در ۱۷ خردادماه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح اصلاح سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها را تصویب کرد.  طرح اصلاح سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها پس از چند سال کش و قوس درباره کنکور با سه تغییر مهم روبرو شد.

سهم سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان افزایش یافت که بر اساس مصوبه این سهم از سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه خواهد بود.

همچنین در این طرح مقرر شد کنکور سالی ۲ بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی ۴۰ درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد. همچنین دانش‌آموزان مجاز خواهند بود برای بهبود معدل و سوابق تحصیلی خود، تا ۱۰ بار در امتحانات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان شرکت کنند.

با وجود اینکه هدف از این طرح اصلاح سیاست‌های آموزشی و نیز سنجش و پذیرش، تأمین عدالت آموزشی در راستای ایجاد فرصت برابر برای دانش‌آموزان مناطق محروم در ورود به دانشگاه و به ویژه رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی بوده است، اما ذینفعان یا همان داوطلبان نظرات متفاوتی دارند.

در این میان تشکل‌های مدنی نیز در نامه نگاری‌های متعدد به رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار لغو مصوبه کنکوری شورا شدند و آن را به نفع عدالت آموزشی و پیشرفت کشور نداستند.

این تشکل‌ها در نامه‌های خود به این موضوع تاکید کرده بودند که این مصوبه کنکوری شورا نقض آشکار برابری فرصت‌ها برای همه افراد جامعه است و زمینه رشد شبکه‌های مافیایی کنکوری، تقلبات و تخلفات آموزشی متعدد و تبدیل مدارس به بنگاه‌های تجاری را فراهم می‌کند.

البته برخی از انجمن‌های علمی مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را موجب ارتقا وضعیت برخی دروس عنوان کردند. به طور نمونه انجمن ریاضی ایران در بیانیه‌ای یادآور شد از لحاظ ریاضی، بازطراحی سنجش در دو بخش تحصیلات متوسطه متمرکز بر نمرات دروس عمومی و تخصصی استانداردشده در آزمون‌های نهایی آموزش و پرورش و آزمون تخصصی متمرکز بر دروس تخصصی گروه آزمایشی کنکور سراسری، مدل ارتقایافته تری از وضعیت فعلی را ارائه می‌دهد.

مصوبه کنکوری شورا در واقع، سنجش در آزمون اختصاصی با تمرکز بر چند درس به صورت حرفه‌ای‌تر برگزار می‌شود و طراحی سوالات مفهومی و پاسخگویی در میانگین زمانی بیشتر، جایگزین تست زنی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود. در نتیجه دانش آموز با آموخته‌های عمیق‌تری مورد سوال قرار می‌گیرد و می‌تواند با دانش و منطق قوی‌تری شایستگی خود را با انجام محاسبات یا رسیدن به پاسخ تحلیلی، به ثبت برساند. این رویکرد با تقویت تفکر و یادگیری دروس و مطالعه دقیق کتاب‌های درسی همسو است.

اما گروه زیادی از داوطلبان نظرات متفاوتی درباره تغییرات کنکور دارند. نظراتی که از انتقاد به برگزاری کنکور در زمستان، عدم اطمینان به آزمون‌های پایانی سال دوازدهم متوسطه، رضایت از حذف دروس عمومی، انتقاد از عدم تعیین تکلیف سهمیه‌ها با وجود گذشتن از زمان وعده مسئولان، عدم رضایت از سهم بالای سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور را دربر‌ می‌گیرد، مطرح کرده‌اند.

در این گزارش نظرات برخی از داوطلبان کنکور‌های ۱۴۰۲، نظام قدیمی‌ها، موافقان مصوبه کنکوری شورا و معلمان را جویا شدیم که جزئیات آن در زیر آمده است:

دغدغه‌های داوطلبان کنکور درباره مصوبه کنکوری شورا

گروه کثیری از کنکوری‌ها پس از اعلام مصوبه آن را اقدامی مفید برای کاهش استرس داوطلبان عنوان کردند و آن را قطع کننده دست مافیا از کنکور برشمردند. اما نکته‌ای که در این میان مطرح شد این است از ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ تا زمان برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در دی ماه ۱۴۰۱ حرف‌ها و مستندات ضد و نقیضی درباره کنکور در خبر‌ها آمد و همین موجب سردرگمی داوطلبان شد.

داشتن استرس کنکور بدتر است یا انجماد؟

دو بار برگزاری کنکور در سال نیز از دیگر مواردی بود که موجب اختلاف نظر کنکوری‌ها بود. برخی این دو بار برگزاری را خوب و برخی دیگر زمان برگزاری نوبت اول در زمستان را نامناسب می‌دانستند.

نکته این است که دو بار برگزاری کنکور به گونه‌ای اطلاع رسانی شده که این تصور برای برخی از داوطلبان به وجود آمده بود که نمره و تراز این دو نوبت جداگانه محاسبه می‌شود تا جایی که داوطلبان می‌گویند: «تراز بچه‌های کنکور دی و تیر جداجدا مقایسه‌ نمی‌شن. این‌طوری باشه قبول شدن تو کنکور دی بسیار آسون‌تر از کنکور تیر میشه. همه باهم مقایسه میشن حتی رتبه این کنکورت هم بعد از کنکور تیر میاد فقط نمره ات قبلش میاد»

«عوض اینکه تجربی رو بندازین جمعه انداختین پنج شنبه اصلاً می‌دونید چیکار می‌کنید تجربی پر جمعیته باید روز تعطیل برگزار می‌شد»

«این چه برنامه ریزی که تو این سرما و بحران کنکور آخه!»

«کنکور رو دو مرحله‌ای کردین و یکی اش رو گذاشتین وسط زمستون!»

«چه کسی حکم به برگزاری کنکور در زمستان می‌دهد؟ مدعی هستند برای از بین بردن استرس است. داشتن استرس بدتر است یا انجماد؟»

موضوع تاثیر قطعی معدل و سوابق تحصیلی در پذیرش نهایی کنکور

بیشترین نظرات مخالف درباره مصوبه کنکوری شورا به داوطلبان کنکور به تأثیر قطعی معدل و سوابق تحصیلی باز می‌گردد. بسیاری بر این عقیده هستند که تأثیر معدل به صورت قطعی به اجحاف حق داوطلبان در مناطق محروم می‌انجامد. بسیاری می‌گویند که امتحانات نهایی در مناطق برخوردار کشور به راحتی قابل بدست آوردن است و از این رو محاسبه آن برای تأثیر ۴۰ درصدی کنکور ظلم به دانش آموزان سایر مناطق است.

اما در مقابل هم برخی می‌گویند مخالفان تأثیر قطعی معدل همان پشت کنکوری‌هایی هستند که می‌خواهند رشته‌های علوم پزشکی قبول شوند و یا از گروه‌های مافیای کلاس کنکور هستند که این گونه مخالفت می‌کنند.

در همین زمینه برخی داوطلبان براین باورند: «هیچ کس از تأثیر قطعی معدل راضی نیست انقد الکی سرتون رو مثل کبک زیر برف نکنید»

«متأسفانه یکسری مؤسسات کنکور شدیداً شانتاژ ایجاد کردن به عنوان یک دانش آموز از منطقه محروم خواهشمندم محکم پشت مصوبه بایستید»

«لطفاً سری به سایت انتشارات کنکوری بزنید تا علاوه بر بازار قبلی بازار جدید با عنوان کتب مناسب امتحان نهایی رو هم ببینید سری هم به سایت کلاس‌های کنکور بزنید اونجا هم کلاس‌های ترمیم معدل علاوه بر کلاس کنکور تشکیل شده»

«این مصوبه نه تنها فشار و استرس دانش آموزان را کم نمی‌کند بلکه باعث می‌شود این فشار بیشتر شود و با تأثیر قطعی معدل سد جدید برای راهیابی به دانشگاه ظهور می‌کند و در میان دانش آموزان کنکوری ضرر می‌کنند و جیب مراکز و آموزشگاه‌های کنکوری را پر می‌کند»

«این حضرات یک بار نرفتن سوالات نهایی را ببیند و بعد با کنکور مقایسه کنند بفهمند کدوم علمی‌تر و عمیق‌تر هست! جدا یک نفر دوبار کنکور و نهایی را دیده باشه میفهمه کلاً کسانی که این مصوبه را نوشتن هیچ اطلاعی از موضوع ندارن! چطور می‌خواهید ۳۰ نمره نهایی را با ۴ نمره کنکور تراز کنید.

«کاری کنید متناسب با جمعیت هر استان همان تعداد در رشته‌های پزشکی و دارو قبول بشن. مثلاً استان مرکزی که دو درصد جمعیته دو درصد رشته پزشکی که مثلاً ۹۰۰۰ نفره قبول بشن یعنی ۱۸۰ نفر. این موضوع به عدالت نزدیکتر نیست؟ اونوقت در اون استان بیشتر ماندگار میشن. امکانات آموزشی و درمانی هم کم کم به اون استان میرن»

«مصوبه بسیار خوبی هست هر چند که عده‌ای از مؤسسات کنکور از این مصوبه سکته کردن، اما فاقد اهمیته، چون به نفع مناطق محروم هست. من یک دانش آموز بمی هستم واقعاً راضی هستم اکثر مخالفان این مصوبه دانش آموزان پولدارن که پول کلاس تست زنی دارند.»

«به جای این کار بیایید ورودی دانشگاه را مثل تمام دنیا تبدیل و تشبیه کنید به دهانه گشاد قیف و خروجی آن را به دهانه باریک قیف. یعنی هرکسی اراده کرد بتونه وارد دانشگاه بشه، ولی براحتی نتوانه در پزشکی، مهندسی، موسیقی، حقوق، عکاسی فارغ التحصیل بشه آزمون و سوالات دانشگاه در طول ترم الکترونیکی باشه»

«مشکل اصلی این مصوبه جامع بودن اون توی سوابق همه فارغ التحصیلان است. الان کسانی که پایه دوازدهم رو توی سال‌های اوج کرونا یا شروع کرونا مثل ۹۹ که به طور کامل برای این دانش آموزان که نمیدونستن مدارس دایر هست یانه بلاتکلیفی بود، ناعادلانه است. من خودم معدلم ۱۸ و مشکل خاصی ندارم، اما خیلیا موندن.»

«ما داوطلبان کنکور مخالف طرح تغییرات کنکور و تأثیر قطعی معدل هستیم، چون امنیت نهایی بسیار پایین‌تر از کنکور و تأمین امنیت آن به دلیل تعدد امتحانات دشوار و غیر ممکن است کما اینکه در جلسه کنکور هم که سالی یکبار است و با آن همه نیروی حراست، تقلب اتفاق می‌افتد»

«میانگین معدل دانش‌اموزان کشور در گروه‌های مختلف در سال ۹۹، چهارده است! شما چگونه می‌خواهید این‌ها را با هم قیاس کنید؟ آیا معدل دانش‌اموزی که در مدارس مناطق محروم زاهدان یا سیستان و بلوچستان درس خوانده می‌تواند با معدل دانش‌اموزی از مدارس غیرانتفایی تهران مقایسه شود؟»

«بعدش هم این مصوبه کاملاً به نفع مناطق محرومه. من خودم جزو مناطق محروم هستم. این مصوبه باعث میشه دانش آموز منطقه محروم بتونه حداقل ۱۹ و ۲۰ بگیره»

«لطفاً مصوبه رو امسال اجرایی کنید الان توی آموزشگاه‌ها دبیر‌های کنکور با خوشحالی دارن میگن که نذاشتیم اجرا بشه واقعاً سود هنگفتی از کنکور میبرن»

«بیشتر از ۳۰ هزار نفر در سال معدل بیست میگیرن که اکثراً تو شهر‌های منطقه یک هستند نه مثل ماکه منطقه ۲ و ۳ هستیم یعنی اگه کسی حتی معدلش ۱۹.۵ شده باشه شانسی برای کنکور نداره و تویی که میگی من منطقه ۱ نیستم؛ خب تو سهمیه مناطق داری و فقط با دانش آموزان مناطق خودت مقایسه میشی و دانش آموز‌های مناطق ۱ هم بیچاره‌ها باید با هم مقایسه بشن تو منطقه ۱ باید یه چیزی درحد نخبه باشی تا قبول شیء و تو مناطق ۲ و ۳ باید یه چیزی تو مایه‌های تک چشم تو شهر کور‌ها باشی»

«امتحان نهایی شهریور برای افرادی که خرداد تجدید شده بودند و برای متقاضیان ترمیم معدل بود و با لو رفتن سوالات به راحتی خیلی از اون‌ها ۲۰ می‌شوند. این افراد ۴۰ درصد پذیرش دانشگاه را بصورت کامل کسب نموده و با تقلب کردن همین الان از دیگر داوطلبان سال اینده جلو افتاند.»

«واقعا طرح بسیار خوبیه کنکور یک جراحی درست و اصولی و کارشناسانه شد امیدوارم افراد سوجو و مافیا مانع اجرایش نباشن»

«بالای ۸۰ درصد از دانش آموزان مخالف این مصوبه هستند. چرا با زور می‌خواهید خواسته خودتان را به بقیه دیکته کنید؟ مگر نمی‌بینید پس از این مصوبه شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی افزایش چشمگیری داشته؟ چرا نمی‌بینید مسئولانی که پشت این مصوبه هستند خودشان یا همسرشان مدرسه غیرانتفاعی دارند؟»

«این مصوبه بسیارغیرمعقول و ظالمانه است، چون مافیای ترمیم معدل رو اضافه کردین، اگه کسی معدلش زیر ۱۹.۵ باشه حتی اگه تمام درصدای کنکورش رو صد بزنه از رقابت حذف میشه و نمیتونه رشته‌های تاپ قبول بشه، شما‌ها چجوری و برچه مبنایی این مصوبه رو تصویب کردید، برای اینکه فقط از قشر پولدار وارد رشته‌های خوب بشن»

«با اجرای این مصوبه ۸۰ درصد دانش آموزان قشر پولدار در کنکور قبول میشن. حداقل یکم به مناطق محروم فکر کنید که هزینه شرکت در کلاسای تخصصی رو ندارن. حداقل میتونستن عمومی‌ها رو خودشون بخون و درصد خوبی در کنکور کسب کنن. اگر این مصوبه اجرا بشه مطمئن باشید نفرین بسیاری از دانش آموزان پشت سرتون هست.»

«من به عنوان معلم با ۱۵ سال سابقه میگم این مصوبه ظلم کامل به قشر محرومه و تقلب و نمره فروشی کاملاً حقیقت داره. بنده خودم برگزار کننده امتحانات نهایی بودم به راحتی تقلب میکنن..»

کنکور به تنهایی معیار مناسبی برای ورود به دانشگاه نیست

نکته جالب توجه در نظرات مخالفان و موافقان مصوبه کنکوری شورا این است که همگی متفق القول هستند که کنکور معیار مناسبی برای ورود به دانشگاه نیست، اما اینکه چقدر می‌توان تأثیر معدل را درست اجرا کرد، محل مناقشه است.

نظر کنکوری‌ها درباره مصوبه شورا:

«امیدوارم بفهمند دارند چیکار می‌کنند، باتاثیر قطعی معدل امید جوانان این مملکت را دارند به باد می‌دهند، چرا اذعان نمی‌کنند که سطح آموزش تمام نقاط کشور یکسان نیست، کنکور قبلی باز یک دفعه بود، ولی الان نمره گرایی راه انداخته‌اند، مثل اینکه بچه‌های ما باید سه سال مداوم کنکور می‌دهند.»

«در این مصوبه اگر مرفه منطقه سه دروس تخصصی را ۱۰۰ بزند و فرد محروم منطقه صفر بزند، چون تشریحی تأثیر قطعی دارد، تفاوت نمره و تراز این دو حداکثر ۲۰ درصد می‌شود، ولی درحال حاضر اختلاف ۱۰ برابر است. پس مصوبه شورا کاملاً به نفع طبقات محروم است.»

«اگر دانش آموزان در آینده دست به خودکشی بزنند نتیجه بی فکری‌ها و استبداد شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش خواهد بود. امیدوارم آه ما مخالفان گریبان گیر کسانی که موافق این مصوبه هستند بشود. اگر تأثیر معدل مثبت باشد کسی ضرر نخواهد کرد، اما با تأثیر قطعی مترو پل آموزشی اتفاق خواهد افتاد #لغو تأثیر قطعی»

«مصوبات کنکوری شورا کاملاً عادلانه و عاقلانه است. امتحانات کتبی در مدرسه دانش آموز برگزار نمی‌شود و در حوزه متفاوت برگزار می‌شود و ورقه‌ها همان لحظه اسکن می‌شود، ضمناً سوالات کتبی مدارس ملی است و بحث خرید سوالات کذب محض است. امتحانات کتبی عین کتاب درسی می‌آید و فاصله کیفیت مدارس را کاهش می‌دهد.»

«کنکور نه تنها معیار علمی داوطلبان را مشخص نمی‌کند بلکه سد راهی برای استعداد‌های جوان است. وقتی به دلیل کمبود امکانات هدایت تحصیلی مفهومی ندارد، چگونه می‌توان انتظار داشت که استعداد دانش آموز شناسایی و پرورش یابد، در یک رقابت ناعادلانه و ... منصفانه به نام کنکور شرکت می‌کند و باز فقط بر اساس شرایط ایجاد شده وارد یک رشته دانشگاهی می‌شود که خودش کمترین سهم را در انتخابش دارد، در واقع صندلی‌ها افراد را انتخاب می‌کنند. این یعنی یک نفر با معدل پایین هم اگر تلاش کند می‌تواند موفق شود این یعنی آن دانش آموز شاغل که هزینه زندگی را می‌پردازد اگر چند ماه فرصت درس خواندن بیابد از آقازاده‌های مدارس لاکچری رتبه بهتر کسب می‌کند»

«به نظر من این تصمیم شورای انقلاب فرهنگی خیلی خوب بود، زیرا تأثیر معدل در کنکور باعث میشه شاگردان به دروس ارائه شده در دبیرستان بیشتر اهمیت بدن و تنها برای تست زدن درس نخونن حتی شاگردان ضعیف‌تر هم تلاش بیشتری داشته باشند»

«تو رو خدا دست بردارید از عوام فریبی. اون فردی که تو وقت ۱ ساعت و یک ربع می‌تونه ریاضیات ۳ تا پایه رو بالای ۷۰،۸۰ بزنه، نمی‌تونه تو زمان ۲ ساعت و نیم امتحان کتبی رو بنویسه، این دو حالت داره اون دانش آموز یا تمام تمرکزش رو گذاشته برای کنکور وقت نگذاشته برای امتحان نهایی، یا سال آخر متحول شده نشسته جدی خونده»

«آزمون‌های تشریحی خرداد به شدت در رتبه موثره. یعنی امتحانات خرداد در ۲۵ روز خودش یک کنکور ۲۵ روزه است. شما‌ها فقط فکر این هستید که ۴ درس تستی حذف شده به آزمون‌های تشریحی خرداد که خیلی تو رتبه موثره اصلاً فکر نمی‌کنید خرداد هم سخت‌تر میشه. جوجه رو آخر پاییز میشمارند»

«از معلمان و دانش‌آموزان نظرسنجی کنید این مصوبه به سود دهک هشت نه حتی شاید پنج و شش باشه پس بقیه چی؟ امسال شاهد بودیم که ۸۱ درصد بچه‌های زیر سه هزار از دهک ۸ تا ۱۰ بودن این کار باعث بیشتر شدن شکاف طبقاتی میشه»

شعار «حذف کنکور» تنها یک شایعه است و هیچگاه عملی نمی‌شود

در این میان عده زیادی هم معتقد هستند که شعار «حذف کنکور» تنها یک شایعه است و هیچگاه عملی نمی‌شود. این گروه از داوطلبان می‌گویند «کنکور» شرایط سختی را به داوطلبان تحمیل می‌کند و با وجود اینکه همه از آن ناراضی هستند، اما همچنان اجرا می‌شود.

سارا می‌گوید: من مخالف کنکورم. کنکور چیزی بجز تشریفات نیست. تا وقتی که پول و سهمیه و پارتی داشته باشی حله نداشته باشی هیچی منی که رتبه ام زیر ۱۵ هزار بود هیچی قبول نشدم.

اما رضا می‌گوید: «بعد از چهل سال بالاخره یک کنکور علمی داره برگزار میشه هرچند که برای ورود به دانشگاه فقط آزمون کنکور باید ملاک باشه نمرات آموزش و پرورش اعتباری ندارند. در خیلی از مناطق نمرات رابطه‌ای هست. حتی دیپلم مفتی میدن. برای ورود به دانشگاه فقط و فقط کنکور در دو مرحله ابتدا کنکور تستی و مرحله دوم تشریحی»

یک مادر می‌گوید: خواهشمندم برای کسایی که درس خونن، ولی سرعت بالایی ندارن یا اضطراب زیادی دارن هم فکری کنید حیف است این جوانان سخت کوش پشت کنکور بمانند و یا منحرف بشوند سعی کنید مانع فرار جوانان از کشور بشوید ایران را جوانان باید بسازند و فصا برای همه باید به طور مساوی فراهم باشد بعصی‌ها واقعاً نمی‌توانند کنکور بدهند. برای تجربی تعداد رشته‌های بدون کنکور و همچنین طرفیت پذیرش بدون کنکور را بالا ببرید، چون شرکت کننده و دانش آموزان قدر و باهوش در رشته تجربی بسیار بسیار زیاد است.

پدر یک داوطلب می‌گوید: چقدر عالی کاش این طرح از ۴۰ سال پیش اجرا می‌شد تا فرزندانم با معدل پیش دانشگاهی ۱۹ به خاطر استرس کنکور دانشگاه آزاد یا شهر‌های دور نمی‌رفتند و کلی در سرنوشتشان تأثیر داشت.

تقلب از امتحانات نهایی تا کنکور؛ شاهدان عینی تقلب!

موضوع تقلب در کنکور هم چند سالی است که مطرح شده و برخی داوطلبان معتقدند که در حوزه‌های امتحانی شاهد تقلب بوده‌اند و تاکید می‌کنند وقتی در حوزه کنکور و حوزه امتحانی سال دوازدهم امکان تقلب وجود دارد پس قراردادن ملاک پذیرش از این طریق با عدالت همخوانی ندارد. از سوی دیگر برخی از داوطلبان به عنوان شاهدان عینی نظرات ضد همدیگر دارند و در حالی که برخی می‌گویند بار‌ها دیده‌اند در حوزه‌های امتحانی کنکور تقلب می‌شود در مقابل برخی دیگر می‌گویند در کنکور تقلب نمی‌شود.

کنکوری‌ها درباره تقلب می‌گویند:

«شنیده‌هایی حاکی است که افراد متقلبی چهار ساعت قبل از برگزاری آزمون سوال‌های کنکور را بصورت کاغذی به افرادی که ازشان پول گرفته بودند تحویل می‌دادند و شرط مهم شأن فقط چهار ساعت قبل از برگزاری بود این روش تقلب را هم بررسی کنید»

«با توجه به اینکه کنکور به اندازه کافی سخت و غیر منطقی هست اگه قرار بشه تقلب هم بشه دیگه فاجعه و آبروریزی هست. اینترنت باید قطع بشه و نفوذی‌ها باید شناسایی بشن»

«لطفا کسانی که سال‌های گذشته تقلب کردند و الان هم به دانشگاه‌های برتر راه یافتند، اخراجشون کنید از طریق همین گروه‌ها ردیابی کنین.»

«من امسال کنکور دادم حوزه کنکورم هم داخل دانشگاه بود فقط سوال می‌کردن گوشی داری یا نه، ولی داخل امتحانات نهایی به خوبی تفتیش میکنن حتی کفشم می‌گفتن دربیارین متأسفانه حفاظت از آزمون سازمان سنجش منفعل عمل میکنه»

«به هیچ وجه داخل کنکور این اتفاق نمی‌افتد در کنکور تا سوالات بخواد بیاد پاسخنامه جمع شده و اصلاً فرصت کلیدزنی هم نمیشه، ولی یک ساعت و نیم وقت نهایی هست و قبل تمام شدن نهایی همه پاسخ و سوالات لو میره نه کنکور»

«من داوطلب نظام قدیم دی ماه آزمون ترمیم انجام دادم انواع تقلب رو دیدم. از دانش آموزایی که دی امتحان دادن بپرسین بهتون میگن چه خبره. خرداد واقعیت معلوم میشه. کاش استرس بهمون نمی‌دادید»

انتقاد داوطلبان از سهمیه‌های ۱۸ گانه در کنکور.

اما در میان دغدغه‌های کنکوری‌ها موضوع سهمیه‌های ۱۸ گانه‌ای که در ورود به آموزش عالی وجود دارد نیز مورد نقد داوطلبان است. بسیاری از داوطلبان معتقد هستند که این سهمیه‌ها باید تغییر کند این در حالی است که همین داوطلبان معتقد هستند مسئولان باید ضمن ارج نهادن به خدمات ایثارگران و خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان، زمینه‌های قانونی استفاده از شرایط ورود به آموزش عالی را بدون خدشه وارد کردن به حق الناس فراهم کنند.

«اجر ایثارگر رزمنده پابرجا، اما آزمون باید درشرایط کاملاً مساوی و عادلانه برگزار شود»

«سهمیه‌های ۱۸ گانه کنکور را سروسامان بدهید و قولی که به مردم دادید ظرف ۶ ماه به کجا رسید احتمالاً آقایون باز ذینفع هستن.»

«حذف سهمیه‌ها باعث حذف بی عدالتی‌ها می‌شود و اعتماد جوانان را افزایش می‌دهد.»

چرا کنکور‌ها در دقیقه ۹۰ شامل تغییر می‌شوند؟

یکی از نکاتی که کنکوری‌ها نسبت به آن دغدغه داشته و دارند این است که مصوبات مربوط به کنکور باید در یک بازه زمانی مشخص اعلام می‌شد و اینکه با عجله یک مصوبه در خردادماه تصویب شود و در دی ماه اجرا شود مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. ضمن اینکه یک طرح کنکوری باید حداقل دو سال زودتر اعلام می‌شد که داوطلبان خودشان را آماده می‌کردند.

داوطلبان در این زمینه با ابراز نگرانی از تغییرات ناگهانی عنوان می‌کنند:

«هیچ کجای دنیا یک طرح اینچنینی را یکدفعه اجرا نمی‌کنند و حداقل پس از تصویب برای ۳_۵ سال اینده اجرا می‌شود که افراد برنامه ریزی لازم را داشته باشند.»

در این باره داوطلبان می‌گویند: «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی، این طرح در سال‌های قبل یک سال اجرایی شد و به بن بست رسید، چه اصراری هست اشتباهات گذشته رو تکرار وبا سرنوشت جوانان بازی شود، مصوبه رو تا دانش آموزان رو قربانی این طرح غلط نکرده‌اید لغو کنید»

«چطوری بین معدل و کنکور می‌خواهید همترازی ایجاد کنید درحالی که تراز ۲۰ پارسال با تراز ۲۰ سال بعد اختلاف زیادی خواهد داشت»

«فقط می‌خواهید بگویید تغییر ایجاد کردین بدون هیچ کار کارشناسی دو بار کنکور. اعتبار تا ۲ سال مگه راهنمایی رانندگی ه!» در عرض یک سال می‌فهمید چه اتفاقی افتاده»

نظرات متفاوت و ضد و نقیض کنکوری‌ها درباره حذف دروس عمومی

در بخش دیگری از نظرات کنکوری‌ها با نظرات متفاوتی درباره حذف دروس عمومی مواجه هستیم، اما بیشتر کنکوری‌ها از حذف دروس عمومی از جلسه کنکور رضایت بیشتری داشته‌اند، اما در مقابل برخی دیگر معتقد هستند که همین دروس عمومی می‌توانست ضعف نمره در دروس تخصصی را پوشش دهد.

کنکوری‌ها بر این باورند:

«حذف درس عمومی و تمرکز دانش آموز هم روی دروس دبیرستان و هم روی دروس تخصصی گام بسیار بزرگ و خوشایندی هست که انشالله می‌تواند سبب رشد و ارتقا و کیفیت یادگیری در دانش آموزان شود.»

«به ما کنکوریا کمک کنید و عمومی‌ها رو حذف نکنید»

«تمام افرادی که مخالف این طرح هستن اختصاصی هاشون افتضاحه و میخوان با کمک عمومی‌ها رتبه بهتر بگیرن اتفاقاً بهترین تصمیم رو گرفتن قبلاً کنکوری‌ها اصلاً ریاضی و فیزیک رو نمی‌زدن الان به جای این حرفا اختصاصی‌ها رو بخونین بهتره»

«با تشکر از زحمات شما، واقعاً استرس و اضطراب ما کمتر شد و بهتر میتونیم وقت روی دروس تخصصی بگذاریم»

«کسی که فارسی وانگلیسی اش قوی نیست بقیه درس‌ها را خوب یاد نمی‌گیرد.»

«اخه عمومی به چه درد می‌خورد خیلی هم عالی که حذف شد کسی که با عمومی رتبه بیاره بهتره نیاره»

«هیچ جای دنیا برای ورود به دانشگاه این‌همه درس مورد سنجش قرار نمی‌گیرد. پنجاه و چند سال به غلط دروس عمومی یکی از معیار‌های سنجش بود. بنده اتفاقاً به مهارت ادبی و دینی و زبان برای هر پزشک… مهندس. کارمند و کارشناسی ضروری می‌دونم از این به بعد ادبیات ارجمند پارسی جای تست و نکته ادبیات را می‌گیرد»

«تکلیف پشت کنکوری‌ها که معدل خوبی ندان یا فقط برای قبولی خوندن و بیشتر تمرکز رو گذاشتن رو کنکور چی میشه؟ مشخصه که خیلی‌ها نمره ۲۰ و ۱۹ از دروس عمومی ندارن از طرفی هم آزمون‌های ترمیم معدل تو شهر‌ها برگزار نمیکنن بهونه میارن که تعداد کمه تکلیف پشت کنکوری‌ها چی میشه»

«حذف دروس عمومی یکی از بهترین تصمیماتی هست که مسئولین انجام دادند‌ای کاش حذف دروس عمومی رو ۱۴ سال پیش که من کنکور دادم انجام می‌دادند، چون واقعاً دروس عمومی در اکثر مهارت‌ها و شغل‌ها چه پزشکی چه صنعتی کاربردی ندارن از تمامی مسئولینی که این کار رو اجام دادن تشکر میکنم»

«این مصوبه خوبه هم باعث میشه وقت بیشتر برای تخصصی گذاشته بشه هم عمومی از مسیر تستی خارج میشه کل دنیا آزمون سنجش اشون بر اساس تخصصی هاست.»

«بهترین مصوبه‌ای است که عقلشون رسیده و انجام دادند، هرکسی درسخوان باشه و تلاش کنه برای نهایی و کنکور مشکلی نداره، بهترین کار رو کردن و عمومی‌ها حذف شد، ما که کلاس خصوصی هم نمیریم و نشستیم تو خونه وقت عمومی‌ها رو گذاشتیم واسه تخصصی داریم می‌خونیم»

«تمرکز رو اختصاصی‌ها و عادی خوندن دروس عمومی واسه آزمون‌های در سطح مدرسه عالیه»

«تو مدرسه امون همه راضی هستند عمومی باید از کنکور حذف می‌شد چرا یه بچه تجربی یا ریاضی باید از طریق نمره این درس‌ها که داخل کنکور آسون‌تر بود رشته بهتری قبول شه؟ باید از همون اول بر اساس همون تخصصی‌ها می‌گذاشتن فقط کنکور. واقعاً هم ممنون طرح خیلی خوبی هست»

«به نظر من باید دروس عمومی رو از سوابق تحصیلی در نظر بگیرند، چون گرفتن نمره از دروس عمومی کار سختی نیست و تأثیر دروس تخصصی مثبت بشه این‌طوری هزینه‌ها برای ترمیم معدل کمتر میشه (ولی به نظر من این مصوبه باید لغو بشه)»

سوالات متعدد داوطلبان پشت کنکوری و پاسخ‌های نامشخص!

سوالات متعدد داوطلبان مانند کسانی که قبل از سال ۸۴ دیپلم گرفتن چکار کنند؟ برای کسانی که دیپلم تجربی دارند و در آزمون ریاضی شرکت می‌کنند معدل چگونه تأثیر داده می‌شود؟ می‌خواهم با دیپلم تجربی کنکور انسانی شرکت کنم آیا برای داشتن سوابق تحصیلی نیازی به ترمیم معدل دارم یا با همون کارنامه تجربی در آزمون ثبت نام کنم؟ در دی ماه کنکور دادم سوابق تحصیلی برای این حساب میشه؟، تا کنون پاسخ داده نشده است.

 نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در دی ماه ۱۴۰۱ براساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که هدفش کاهش استرس داوطلبان بود، برگزار شد و نتایج اولیه به صورت کارنامه در دهه اول اسفندماه اعلام می‌شود. نوبت دوم آن نیز در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، اما به نظر می‌رسد همچنان دغدغه‌های کنکوری‌ها ادامه دارد.

باید در انتظار نتایج نهایی و اعمال ۴۰ درصد تأثیر قطعی در شهریورماه ۱۴۰۲ باشیم تا مشخص شود حال که برای اولین بار کنکور چنین تغییری را تجربه می‌کند چه نتایجی به دست می‌آید و آیا واقعاً این تغییرات به نفع داوطلبان بوده است یا خیر.

به نظر می‌رسد آنچه تاکنون درباره این مصوبه اجرا شده است حواشی و استرس زیادی برای داوطلبان به همراه داشته و می‌توان از آن برای برگزاری هر چه بهتر نوبت دوم در تیرماه ۱۴۰۲ درس گرفت.

منبع: مهر

برچسب ها: کنکور ، زمستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
اولا ظرفیت دانشگاه ها کمه دوما ظرفیت دانشگاه ها زیاد بشه مافیا اجازه نمیده کنکور حذف بشه
Singapore
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
اگر غول کنکور بیرون رود دیو امتحانات پایان ترم با تصحیح سلیقه ای برگه های امتحانی و سوالات سلیقه ای (یکسال سخت - یکسال آسان) سر بر می آورد. برگذاری کنکور با مراقبتهای سختگیرانه از طرف نهادهای امنیتی بهترین و عادلانه ترین روش برای انتخاب افراد مستعد است.
بزرگترین مزیت کنکور این است که افرادی که هوش و حافظه قویتر و سریعتر و ذهن آرامتری دارند با توجه به مدت زمان کم سریعتر به جواب رسیده و موفقترند.
در حالیکه در امتحانات بسته به سلیقه و حال مصحح نمره تغییر می کند.
مثلاً بنده در امتحان میان ترم ریاضی مهندسی پیشرفته نمره ام از100 شد 40. درصورتی که فکر می کردم حد اقل 90 شوم. بعد که اعتراض کردم دیدم استاد انتظار داشته من با e^iteta حل کنم ولی من بجای آن با sin(teta)+ iCos(teta) حل کرده بودم که معادل بودند. و نمره ام 100 شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
واقعا استاد نمی دونسته که این دو تا فرمول معادلن؟ باورم نمیشه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
علاوه بر دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی دانشگاهای دولتی هم تو دوره های شبانه و شهریه پرداز کلی پول دارن از بچه ها میگیرن نیمی از دانشجو های دانشگاهای دولتی پول پرداخت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
مافیای کنکور تبدیل می شود به مافیای امتحان نهایی، با این تفاوت که امکان تقلب و فروش سوالات در کنکور کمتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
کنکور حذف نشه فقط
تاثیر معدل استرس ماها رو بیشتر کرد
۲ تا دغدغه دارم خب نهایی تاثیر فقط برای اونهایی داشت که رتبه خوب نمیاوردن
که میگن از دست دادن یه نمره کلی رتبه ات تو کنکور از دست میره
نهایی هم که آشناهامون تعریف میکردن معلوم نیست چجوری تصحیح میکنن
خودمم سال بعد نهایی دارم کنکور دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
ای کاش سهمیه داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
اولا کنکور اینه عملکرد خودموته و هیچ کشور دیگه ای دخالت نداره
دوما
فکر نمیکنید علت اینهمه تلاش و خودکشی برا چهارتا رشته دهن پرکن برمی گرده به کم مهری نسبت به جایگاه شغلهای دیگه در سطح جامعه ما باید یاد بگیریم تمام شغلها و تمام افراد شریف و قابل افتخارن و براشون ارزش و جایگاه اجتماعی و حمایت مالی قائل بشیم تا این چهار تا رشته خاص کمرنگ تر شده و به جایگاه خودشون برگردن
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۰:۲۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
کنکور علم هست ولی علم لا ینفع. در دنیای امروز منسوخ شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
از ماست که برماست
ببینید امتحان نهاییا رو معلمهای گرامی چطور تصحیح کردن
فکر کنم جون به عزرائیل راحت تر میدادن تا نمره استحقاقی یه دانش آموز را
در صورتی که پایتخت بیست تا بیست
یادمه دانشکده مدیریت شهرمون برا یه درس دوره کارشناسی یه استاد سرباز داشتیم یه درس ساده رو که بالای بیست نمره مون میشد رو با تاخیر به قصد اتمام وقت اعتراض نمره ۱۴ داد مبادا ما که کارمندبودیم ادامه بدیم و بشیم استاد که جای این دوست گرام رو بگیریم یا حالا شاید هم از حسادت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
کنکور باید حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
حالا چرا اینقدر خودتون اذیت میکنین .الان من حتی پزشک هم میشناسم که بیکاره .به نظر من یه دانش آموز بره دست فروشی بهتره تا بره مهندسی برق دانشگاه تهران بخونه بعد بیاد بره اسنپ کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
رامین خدانورد
۲۱:۵۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
امسال سال آخریه ک برای آرزو هام توی کنکور تلاش میکنم هزار بار آرزوهامو خاک کردم و از خاک کشیدم بیرون )اما امسال ک من تصمیم گرفتم سال آخرم باشه کلی طرح جدید وضع کردن برای کنکور )به خاطر همین کنکور خیلی بیشتر از قبل روی دوش دانش آموز ی مثل من سنگینی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۲۱:۳۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
مافیا مافیا
هر غلطی که تو این کشور اصلاح نمی شه و روز به روز هم قوی تر میشه پشتش به مافیای پول و زر گرم است.صحبت از حذف کنکور بود اما تازه برای بقای قوی تر اون،معدل سال های تحصیلی رو هم بهش اضافه کردند تا تداوم بیشتر بشه.البته منافع مالیاتی دولت هم از موسسات بزرگ کنکوری بی تاثیر در دوام کنکور نیست.
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۲۱:۲۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
آرتمیس نام یک طلا فروشی بدون جواز در خیابان سلمان فارسی است که جمع شد.
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۲۱:۰۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
کنکور سوغات غرب برای جهان سوم. ولی ما الآن دیگر جهان سومی نیستیم. معادل فارسی هم ندارد. از نظر لغوی.
Iran (Islamic Republic of)
جان فدا
۲۰:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
محمد:
مسولین رسانه ملی هم در خواست میشود هرشب در بخش خبری شامگاهی یا خبر 20/30 یک گزارش سه چهار دقیقه‌ای از برخی از قوانین کشورهای پیشرفته (اروپا، کانادا ، آمریکا، ژاپن، مالزی، چین ، کره و ...) در زمینه قوانین مدنی شامل راهنمایی و رانندگی ، قوانین حاکم بر انضباط حاکم بر مدارس ، ساخت و ساز ، سرقت و دزدی و... تهیه و اگر بتواند در غالب مصاحبه با خود شهروندان باشد که بهتر و در غیر اینصورت در غالب برنامه های مستند ارایه بدهد که هموطنان از قوانین سایر کشورها با هنجار شکنان مطلع و آگاه شوند و پیش زمینه آغاز اجرای کامل و صحیح قوانین در کشور عزیز خودمان باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
چون خیلی ها از این کنکور نون میخورند مثل کلاس های کنکور اساتید کنکور کتاب های چاپ شده کنکور واز همه مهمتر دانشکاه ازاد ودانشگاه های که پولی هستند اونا کاسبی شون خراب میشه چون پذیرش دانشجو براشون کمتر میشه حالا بزرگی دانشگاه ازاد در سطح کشور رو ببینید تا متوجه بشید چرا کنکور حذف نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
مافیای کنکور هرگز نمی گذارتد این منبع درآمد عظیم از بین برود کنکور نا عادلانه ترین مسابقه تحصیلی در ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
الان علاوه بر استرس کنکور استرس دیپلم هم نیاز هست چون تعداد ترمیم ها کم هست. شما کنکور بدی باز میتونی جبران کنی ولی ۶۰ درصد معدل قابل جبران نیست ! وقتی نمره کم گرفتی حداکثر ی بار میتونی ترمیم کنی و اگر نتونی نمره خوب بیاری تا آخر عمرت بدبخت میشی !
Iran (Islamic Republic of)
مهندس پارسی
۱۹:۱۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
اما به یک نکته و مساله هم باید به طور موشکافانه می پرداختیدو ن هم سهم سهمیه های مختلف اعم از خانواده شهدا و و و در ایجاد اجحاف و ضایع شدن انگیزه ها ی داوطلبان کنکور از یک سو و شیوه طراحی کنکور بر مبنای سرعت عمل و نه کیفیت دانش از سوی دیگر است . ارزش شهید بسی والا است ولی تا کی باید شاهد سهم بردن این چنین اعضای یک خانواده شهید والا مقام و نوعا سو استفاده هایی باشیم که از این طریق و بستر گریبان گیر است . خود دختر من تعریف میکرد که دردبیرستانشان یک هم کلاسی با رتبه 20 هزار رتبه اش با سهمیه شده 2000 . این است عدالت آموزشی!!! و یا ازدواج یک خانم با یک جانباز و استفاده از سهمیه ... . مصادیق مختلفی وجود دارد . این ها بالاخره صندلی رشته های مطرح را اشغال می کنند و در طول تحصیل کیفیت و انگیزه لازم را هم ندارند. این است که گرایش برای مهاجرت و پذیرش در خارج هم زیاد شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
یک بررسی بکنید چه بلاهایی به سریک انسان می آورید اول متولد می شود با انواع بیماری ها دست وپنجه نرم می کند بعد درس بخواند استرس امتحان تحمل کند سپس استرس کنکور دوباره استرس درس خواندن بعد استرس بیکاری سپس کارکردن با مزدکم تحمل رنج ازدواج فرزند آوری ودرآخر اورا زیر خاک می کنید این زندگی یک انسان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
مشکل از حکومت فاسد وحاکمیت بی سواد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
حاکمان کشور بیسواد هستند وغول فساد وبی تدبیری کشور را نابود کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
چون مافیا یا در حکومت یا در حال ساپورت برخی از مسئولین هستن و عزمی برای مبارزه با فساد اصلی در مملکت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
چون هنوز دانش آموزانی هستند که با وجود این همه سهمیه های رنگارنگ بازم رتبه میارن . شما تا مردم و دانش آموزان قشر متوسط جامعه رو به طور کامل حذف نکنید دست بر نمیدارید فکر کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
آقای جواد . منهم منظورم همین است باید مافیای کنکور که بدون شک مدیران دولتی هستند و از این طریق پول پارو می‌کنند قطع شود و کنکور با یک نو سازی محتوایی راه عدالت گزینی وارد عرصه دانشگاه‌ها شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
تا وقتی رقابت بر سر رشته های خاص هست کنکور قابل حذف کردن نیست فقط من نمیدونم چرا این همه نفر را به خاطرکمبود اعتبارپشت کنکور نگه میدارند بعد میخوان به یه عده که مهاجرت کردند تسهیلات بدن برگردند؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
همون کنکور دهه هفتاد خیلی بهتر بود؛ تعداد دانشگاه ها و دانشجوهای واقعی کم بود، اما واقعا درسخون بودن؛ الان باید سایر دانشگاه ها به مراکز حرفه و مهارت تبدیل بشن؛ لزومی نداره که سرفصل دروس دانشگاه های برتر در سایر دانشگاه های سطح پایین هم تدریس بشه، همه که نمیخوان انیشتین یا محقق بشن؛ مثلا الان رشته برق در یک دانشگاه سطح پایین هم دروس سنگین ریاضی رو داره که از عهده اون دانشجو خارج هست و فقط دروس رو پاس میکنه و بدون هیچ مهارتی وارد اجتماع میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ج
۱۷:۰۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
اون عیب مخصوص برنامه ریزان ومولفان کتب دانشگاهی است ومربوط به بودن یا نبودن کنکور
نمی شود
یعنی کنکور بودن وبازهم ماندنی بودن کنکور
باید همیشه در دستور کار قرار گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
کنکور جلوی ورود تنبل کلاسا به دانشگاه‌ها و گذاشتن خرج سنگین رو دست مردم رو میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ت
۱۴:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
علت اینست که از طریق کنکور عده زیادی به نان و نام می رسند و کاسبی می کنند و امرار معاش و دلیل دیگر برای وجود کنکور وجود ندارد قربانی کردن سرمایه انسانی نسل آینده در جهت منافع عده ای مفت خور و بی خاصیت در کشور کنکور یعنی همین .
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۵:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
حذف کنکور هم به معنای بی عدالتی
و رفتن فرزندان تروتمندان و قدرت مندان
به دانشگاه و خالی شدن دانشگاه ها از انسانهای بااستعداد و عقب افتادگی کشور از پیشرفت
حذف کنکور خواسته ی دشمنان خارجی هم هست تا ایران نتواند پیشرفت کند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۵۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
این حرف ها که در برابر فواید زیادکنکور
نمی تواند باعث حذف آن شود
کنکور فقط یک مقدار نظارت می خواهد
ودقت وتمرکز بربهبود برگزاری آن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
چون از یک اشتباه به مفهوم سازمان سنجش که مفهوم آن سازمان دشمن هست استقبال می‌شود. یعنی باید بدانید که سازمان سنجش که به معنای سازمان امتحان از تدریس و تعالیم است به مفهوم اصلی اش مقید نیست .اکنون مسؤلان می‌دانند سازمان سنجش یک مانع تحصیل است . مسؤلان باید متوجه شوند که سازمان سنجش با امتحانات تدریس و تعلیم نشده عذر مقبول نیست. یعنی هر روز می‌تواند این سازمان که به تدریس مدارس مقید نیست محاکمه شود که محاکمه حقش است .
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۷:۳۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
دیروز رفتم بانک یک کار ۲دقیقه ای داشتم
نوشته بود ۴باجه فعال
۲۴نفر در صف انتظار
شمردم ۱۱نفرتا بارییس ومعاون پرسنل داشت
ولی عملا یک باجه فعال بودواز ساعت ۹:۲۲دقیقه
الی ۱۰:۵۵دقیقه یعنی اساعت و۳۵ دقیقه
در صف انتظار بودم.وسه تا باجه یاتشریف نداشتند ویا درحال حرکت بودن ویانبودند
جالب اینکه دراین ساعات نه موقع صبحانه بود نه نهار نه نماز
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۷:۳۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
کلا نظام سرمایه داری دارد در همه ی زمینه ها
برقشر محروم جامعه فشار می آورد
با گرفتن بیشترین سوبسیدهای مشاغل
با گرفتن بیشترین تسهیلات کم درصد ونپرداختن
با گرفتن سهمیه ی مسکن های محرومان وفروش آزاد
با گرفتن حق داشتن کنکور از قشر متوسط وانحصاری کردن در قالب زیر سوال بردن سازمان سنجش
اگر سنجش مشکل دارد برطرف کنید ودنبال عیبجویی محض برای برداشتن اصل کار وکندن ریشه ی کنکور نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
در شرایطی که همه میخان دندانپزشک و پزشک و داروساز بشن طبیعتا باید کنکور وجود داشته باشه. چون کسی اصلا رشته دیگه نمیخواد بره! خیلی رشته های مهندسی و علوم پایه در دانشگاه تهران حتی صندلی هاشون خالیه! با این وضعیت انتظار دارین کنکور حذف بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
بسیار واضح است.
چون دو مافیای قدرتمند 1- موسسات آموزش کنکور و 2- وزارت پزشکان دست به دست هم دادند و نمی خواهند پولهای کلان و بی حساب و کتابی که از این راه بدست می آورند را از دست بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
به خاطر این مساله که نمی آیند
یک مساله بزرگ واساسی وبزرگ را فدای
یک مساله ی کوچک نمایند
کنکور درست است ومساله ی بسیار بزرگ ومهمی است
ونباید فدای چیزهای جزءی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
وقتی این موسسه ها فقط سالی چند میلیارد به مولف های شهر های کوچیکش میده شما فکر کن چقدر واسش سود داره؟؟؟. باید سهمیه ها حذف بشه و کنکور برابر و عادلانه بشود.
Iran (Islamic Republic of)
ad
۱۳:۳۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
کنکورنبایدحذف بشه. دروس اختصاصی باشه تنها.
دروس عمومی هم بطورمعمول مثل درسای دیگه باشه، ۴۰درصدتاثیرحذف شه چون یه مافیاتومدرسه وموسسات بازشده وتقلب درامتحان نهایی..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
از ما که گذشت ولی توروخدا به دانش آموزای جدید به جای کنکور دادن و تست زدن پول درآوردن آموزش بدین. کنکور به درد نمیخوره فقط کسب درآمد و ثروت به دردتون میخوره دیپلم بگیرین بیخیال کنکور بشین برید وارد بازارکار بشین حتی شده مغازه اجاره کنید و شروع بکار کنید. باور کنید اینطوری موفق تر هستید یک دیپلمه پولدار بهتر از یک فوق لیسانس بی پوله
Iran (Islamic Republic of)
کنکور
۱۴:۱۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
کنکور یعنی رتبه های برتر المپیادهای علمی
تقریبا ۴۰۰ تا مدال بعد از انقلاب گرفتیم
کنکور یعنی بالاترین مقالات علمی در دنیا درسایه ی کنکور کنکور یعنی جزو ده کشور برتر در زمینه ی پیشرفت علمی کنکور یعنی پیشران درفن آوری های نوین وعلوم جدید مانند لیزر ونانو وسلول های بنیادی کنکور یعنی پیشرفت درعرصه ی لجستیک وتکنولوژی های روز دنیا کنکور یعنی
خارج شدن از وابستگی و وارد شدن درعرصه تولید علم وصادرات تکنولوژی کنکور یعنی دور شدن از عقب ماندگی ۴۰ سال قبل و رسیدن به مرزهای علم دنیا وبعضا فرا علمی کنکور یعنی رسیدن به استقلال وعدم نیاز به مستشاران خارجی ودکترهای هندی باید کنکور به صورت ۱۰۰%خالص برگزارشده و انتخاب هر رشته ی دانشگاهی به عهده واختیار خود شرکننده برمبنای نرم امتحانی باشد وهم به عدالت نزدیک وهم باعث پیشرفت کشور می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
کنکوری که یه عده با سهمیه و امتیاز بدون تلاش وارد دانشگاه میشوند کنکور نیست.الان یه عده میان میگن رتبه سهمیه دارها جداگونه محاسبه میشود..درسته جداگونه رتبه هاشون محاسبه میشود اما چرا نباید با بقیه داوطبا رقابت کنند.مثلا در رشته تجربی نزدیک ۵۰۰ هزار نفر داوطلب داره و از این تعداد ۴۵۰ هزار تا داوطب آزاده و بقیه سهمیه دار.معلومه کسانی که جزو ۵۰ هزار نفر هستن رقابت بینشون کم میباشد و شانس قبولی در رشته های پزشکی بالاست.کارنامه یه سهمیه دار رو دیدم رتبه ش بین داوطلب های آزاد ۲۶۰ هزار شده بود اما بین سهمیه دارها ۶۳ هزار ها...حالا خودتون بگید واقعا این کجاست عدالت هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
دانشجو فوق لیسانس و دکترا ک بره پایان نامه بخره و کپی کنه بدرد پیشرفت ایران نمیخوره، باید جونش
در بیاد تا این دوره بگذرونه البته با قرارداد امتیازاتی در آخر موفقیت ش والا بهتره ترک تحصیل کنه بره دنبال کاری ک علاقه داره تو ۱۲ سال تحصیل آموزش و پرورش باید جوان استعداد یابی شه نه اینکه موقع دانشگاه قرار نیس همه دانشگاه برن دولت به دانش آموختگان ۱۸ ساله ک حرفه ی بلدن امکاناتی بد۶ برای اشتغالش نه مثل من دربه در کاری باشه تا دهه ۴ زندگی ش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
ربطی به کنکور نداره
اصل کنکور درسته که همیشه باید به عنوان یک اصل بهش احترام گذاشت
ما اینجا به صفات برخی اشخاص کار نداریم
که چه می کنند اصل کار کنکور هست
که به عنوان نماد علمی کشور در بهره وری از توانایی سرمایه های ملیمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
سلام.فقط کسانی که تنبل و بیسوادند حاضرند کنکور حذف بشود.دانش آموزانی که درس نمی خوانند چرا باید دانشگاه بروند و مشکلات زیادی را برای اشتغال دانشگاه رفته های واقعی درست کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
بزور پول بابا باید مدرک بگیرن و بعد توقع پشت میزی دارن با مدرکی ک با پول یا بی علاقگی گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
با وجود تصویب دو بار برگزاری کنکور، حذف دروس عمومی و تاثیر قطعی ۴۰ درصدی معدل بر نمره کنکور اما همچنان سایه غول کنکور بر سر داوطلبان است و از دغدغه کنکوری ها کم نشده است. عزیزان این کار اشتباهه چرا ؟ حواب ....به این دلیل الان تو مقطع دبیرستان غیر انتفاعی طرف بلد نیست 2 را به 10ضرب کنه ولی چون پدرش فرماندار هست معلم به همین دانش آموز بیست میده حالا من از شما سوال مپرسم که این دانش آموز فردا بشه دکتر چه انتظاری ازش میره اگر معدل حساب بشه. 10سال دیگه ایران عزیز با مشکل مواجه خواهد شد من این مشاوره را به هرکس بدم کمش 20میلیون تومن پول میگیرم ولی شما لطف کنید به مسئولین بگید که به خاطر وام 40 میلیون تومنی 2 ماهه معطل موندم که برم عمل جراحی البته اگر این وام من بدهند هی میگند که جلوی وام ها بسته هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
کنکور غول نیست فرشته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
باید کنکور باشه تا دانش آموزان توانمند وارد دانشگاه بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
بنظرم ورودی کنکور باید راحت باش خروجیش سخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
منم موافقم امتحانات دانشگاهی باید سختگیرانه باشه تا دانشجو از همون ترم اول متوجه شه میتونه ادامه بده یانه یعنی سقف نمره بذارن والا استادها خیلی آسون میگیرن نباید دانشجو فکر کنه تحصیل دانشگاهی یعنی ولوو شدن تو کافی شاپ خخخ عاشقانه ها خوندن . تو کشورهای پیشرفته اینطوره واقعا افراد باسواد و پرتلاش ادامه تحصیل میدن آشنا ما تو امریکا دکترا خونده اونقدر سرپا بود زیر پاهاش تاول زده بود وقت و پول نداشت بره دکتر حتی دارو هم نمیدن چون باید نسخه پزشک میخان تو داروخانه ها
Iran (Islamic Republic of)
آرتمیس
۱۳:۳۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
وارد دانشگاه بشن که چی بشه؟؟؟ بعد چند سال بی پول و بیمار بیان تو جامعه ؟؟ نه که دانشگاههای ما خیلی مفید هستن یک مشت استاد غرب زده که همش از خارج تعریف میکنن و تو دل بچه ها خالی می کنن تا فقط وقت کلاساشون پر کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
در جواب آرتمیس
حرف شما ربطی به کنکور ندارد
مربوط به رفتن یا نرفتن به دانشگاه هست
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۰:۵۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
چون ذی نفعان کنکور به قدرت تبدیل شدند و قدرتها در سیستم نفوذ کردند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۰۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
خوب جلو ذی نفعان را بگیرید آنهایی که میگید
چرا می خواهید با حذف کنکور صورت مساله را پاک کنیدجلو گرفتن این افراد که کاری ندارد اگر درهر جایی که باشند به مردم کافی است معرفی بشن خود به خود افکار جامعه آنها را له می کند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
هم چنانکه در قرآن کریم داریم
که ان اکرمکم عندالله اتقیکم
سنگ محک بهترین دانش آموزان ما هم از نظر علمی کنکور هست وباید درخدمت به ایران واسلام
دربهترین دانشگاه ها وموردنیازترین رشته ها به تحصیل
بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
متاسفانه غول کنکور از بین رفتنی نیست چون کسی نمی خواد که جلوی این دزدی را بگیره بیچاره مردم و بچه ها که دستشون به جایی نمیرسه و کسی به فکرشون نیست چرا باید بعد از 12 سال درس خوندن بچه ها باید پشت کنکور بمونن و فاسد و آلاف بشن لااقل رشته های بدون کنکور را زیاد کنید مخصوصا برای تجربی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
چرا الاف بشن اگه استعداد داشتند قبول می شدند نداشتند برن یک حرفه وشغل را یاد بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
برداشتن کنکور مانند گذاشتن خشت کج هست که تا ثریا دیوار کج می رود یعنی پشت کنکوری ها میروند
وبا پول باد آورده ی پدرانشان علم می خرند مانند فیلم هیولا و ارزش واعتبار علم به باد فنا می رود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
ثروت بهتر ازعلم است واقعا؟؟؟؟ یعنی با حذف کنکور می توان با پول صندلی دانشگاه را خرید
Iran (Islamic Republic of)
آرتمیس
۱۳:۳۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
بله ثروت بهتر از علمه ثروت داشته باش نیازی نیست که مدرک بگیری اصلا با همون دیپلم میتونی زندگیتو بکنی و لذت ببری مدرک به چه درد میخوره؟؟؟ الان مدرک تحصیلمو ببرم املاکی بهم یک آپارتمان میدن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
از نظر آرتمیس ثروت بهتر از علم هست
خوب نظرش هست
سخن این هست که با پول صندلی دانشگاه
را اشغال کنی این کار اشتباه هست
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۰:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
با حذف کنکور صاحبان زر وزور و دو تابعیتی ها
دربهترین دانشگاههای ما حضور خواهند داشت
در حالی که هیچ عرق ملی ندارند وکسانی که
با استعداد هستند ولی مستضعف راه به جای نخواهند داشت یعنی همان هایی که دلسوز به پیشرفت کشور و نظام هستند از چرخه ی صنعت ودانش دور خواهند ماند وعملا علوم وتکنولوژی در کشور ما فرمایشی و مانند زمان شاه وابسته خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۰:۲۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
استرس اگر هست برای همه هست وممکن است ۵%
برنتایج کنکور تاثیر بگذاردو۹۵%به حق قانونی خود برسند
ولی حذف کنکور عملا فقط دانش آموزانی با امکانات ثروت و...به حق غیر قانونی می رسند و۹۵%افرادی که واجد شرایط نیستند حق دانش آموز با استعداد دیگری را غصب می کنند وفقط ۵%ممکن است به حق خودشان برسند تفاوت را دریافت کنید ودرک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
چون دزدان زیادی را ارتزاق می کنه
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۰:۱۴ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
با حذف کنکور بازار مدارس غیر انتفاعی داغ تر می شود و مدارس عملا سالی۵۰۰میلیون تا یک میلیارد برای ثبت نام در ازای دادن ضمانت معدل ۲۰ از خانواده هایی که خانه های چند صد میلیاردی دارند در بهترین مکان های تهران .دریافت خواهند کرد واز آن طرف هم مدارس دولتی را وادار به سختگیری دردادن نمره خواهند کرد طوریکه بالاترین استعداد آن مدرسه معدل ۱۹ بگیرد وعملا تمام مدارس غیر انتفاعی بدون هیچ زحمت وتلاشی دانش آموزان کم استعداد ولی بامعدل ۲۰ را در بهترین دانشگاه ها ثبت نام نمایند
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۹:۵۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
استعداد یک دانش آموز بلوچ کپر نشین بیشتر است یا یک دانش آموز تهرانی جردن نشین؟ قابل توجه اساتید علم روانشناسی.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۲۹ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
تهران وبلوچ نداریم در زمینه ی استعداد فقط مسابقه
تعیین می کند در زمان پیامبر هم حضرت محمد با ایجاد انگیزه سعی در رقابت بین افراد در زمینه ی علم و ورزش را داشت ایجاد رقابت یعنی مسابقه تشکیل می داد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
کنکور یعنی نظام عدالتی برمبنای توانایی افراد است
آنهایی که دم از حذف کنکور می زنند کمک می کنند همان هایی که قدرت وسرمایه دارند فرزندانشان
دربهترین جاها پذیرفته شوند
حذف کنکور یعنی نابرابری اجتماعی
هی مطلب برای حذف کنکور نگذارید که این ها فشار قشر مرفه است
انسان یاد زمان انوشیروان می افتد که نگذاشت فرزند یک کفاش درس بخواند
الان دلخوشی محرومین جامعه به فرزندانشان است که با تکیه براستعدادهای ذاتی فرزندانشان به جایی برسند
حذف کنکور آفت پیشرفت علم وفناوری است یعنی عملا یک مشت افراد کم استعداد می آیند ومانع پیشرفت کشور می شوند
لطفا نظرم را بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۹:۴۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
واقعاً من نمی‌فهمم وا‌ی‌جی‌سی چی با خودش فکر کرده و این خبر رو از قول یه منبع دیگه رپورتاژ کرده!
Iran (Islamic Republic of)
سعید ریاحی
۱۴:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
چون مافیای کنکور که شامل آموزشگاههایی که مدیران آنها خود دستی در بدنه دولت ( وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و.. ) دارند نمی‌گذارند تا مسیر کنکور اصلاح و عادلانه شود .
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۴:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
در جواب سعید ریاحی
دست مافیا را قطع کنید
نه دست کنکور را که برمبنای عدالت است
آخرین اخبار