همراهی مردم و دولت برای سرزندگی منطقه حفاظت شده دیل در گچساران

طبیعت دوستان و مدیران متولی با اقدام‌هایی مانند جنگل کاری، آبرسانی به حیات وحش، بهسازی چشمه‌ها و ساخت مخزن‌های آب برای سرزندگی منطقه حفاظت شده دیل در شهرستان گچساران همراه شده اند.

در حالی که سرزندگی مناطق حفاظت شده در دنیا از جمله ایران همواره مورد توجه است به طوری که در کنوانسیون تنوع زیستی پیش‌بینی شده میانگین مناطق حفاظتی در دنیا به ۳۰ درصد از وسعت یک کشور برسد و اکنون ایران حدود ۱۱.۶ درصد منطقه حفاظت شده دارد تلاش برای حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه حفاظت شده دیل در دل یک سرزمین گرمسیری می‌تواند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد.

تخریب زیستگاه، اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای، فعالیت‌های معدنی، شکار و صید غیرمجاز، خشکسالی و مخاطرات طبیعی و انسانی از جمله مخاطراتی است که مناطق حفاظت شده را تهدید می‌کند به همین علت حفظ میراث طبیعی این بخش از استان کهگیلویه و بویراحمد به دغدغه مردم و مسئولان تبدیل شده است و آنان مصمم هستند تا از این میراث طبیعی صیانت کنند.

منطقه حفاظت شده کوه دیل درشهرستان گچساران با مساحت ۱۰ هزار و ۳۷۴ هکتار، پوشش جنگلی از نوع بلوط، بنه، بادام، زالزالک یک میراث طبیعی ارزشمند محسوب می‌شود که طبیعت دوستان با کمک مسئولان با درختکاری در حال بازسازی بخش‌های آسیب دیده بر اثر آتش سوزی یا خشکسالی هستند.

دولت نیز تلاش می‌کنند با ایجاد زیرساخت‌های تامین آب زمینه ادامه زندگی گونه‌های جانوری، چون بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سمور سنگی، گرگ، خرگوش، گراز، کبک، تیهو، جغد و بحری در این منطقه حفاظت شده را فراهم کند.

همراهی مردم و دولت برای سرزندگی منطقه حفاظت شده دیل در گچساران

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که تامین آب حیات وحش به علت قرار داشتن منطقه حفاظت شده دیل در یک منطقه گرمسیری از دغدغه‌های کارشناسان این استان که اقدام‌های مختلفی برای رفع این نگرانی‌ها در سال جاری انجام گرفته است.

اسلام جاودان خرد اضافه کرد: امسال پنج مخزن در منطقه حفاظت شده دیل احداث شده تا آبی که با تانکر‌های آبرسان برای استفاده گونه‌های حیات وحش در نیمه نخست انتقال می‌یابد در آنان ذخیره شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بهسازی ۶ دهنه چشمه طبیعی از دیگر اقدام‌های دولت در سال جاری برای تامین آب حیات وحش در این منطقه حفاظت شده است.

وی گفت: آب مورد نیاز گونه‌های حیات وحش در فصول بهار و تابستان با تانکر‌های آبرسان به منطقه حفاظت شده دیل منتقل می‌شود.

جاودان خرد با اشاره آسیب دیدگی جنگل‌های دیل به علت آتش سوزی‌های سال‌های اخیر گفت: امسال چند برنامه کاشت درخت از گونه‌های جنگلی و مثمر با همکاری طبیعت دوستان منطقه حفاظت شده دیل انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: در این آیین بذرپاشی یا نهالکاری در سطح پنج هکتار از جنگل‌های منطقه حفاظت شده دیل صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: آخرین مرحله درختکاری جنگل‌های این منطقه حفاظت شده چند روز گذشته به مناسبت هفته درختکاری انجام شد.

وی ابراز کرد: در این آیین در بخش‌های از مناطق حفاظت شده مذکور که سال‌های گذشته دچار آسیب شده اند درختان مثمر از جمله انگور و انجیر سازگار با شرایط منطقه غرس شد.

جاودان خرد افزود: رهبر فرزانه انقلاب در سنوات گذشته و همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی بر کاشت درختان مثمر در فضای سبز و دیگر مکان‌ها تاکید ویژه داشتند برهمین اساس درختان مثمر انگور و انجیر در منطقه حفاظت شده کوه دیل در شهرستان گچساران غرس شد.

جاودان خرد تاکید کرد که درختان غرس شده با طبیعت سازگاری دارند و کارشناسان محیط زیست شهرستان گچساران از گونه‌های انگور و انجیر سفید مناطق گرمسیری استفاده کرده که با شرایط منطقه سازگار است.

جاودان خرد تصریح کرد: به همت محیط بانان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گچساران، ۵۰ اصله نهال انجیر سفید و ۳۰ اصله درخت انگور در محدوده جان پناه منطقه حفاظت شده دیل غرس شد.

ایجاد جنگل‌های دست کاشت با بذرپاشی

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران اظهار کرد:امسال همچنین بذرپاشی در جنگل‌های دیل به منظور احیای جنگل‌های آسیب دیده از آتش سوزی‌ها در این منطقه از طبیعت زاگرس انجام گرفته است.

داود حبیبی تاکید کرد: برای انجام عملیات بذرپاشی منطقه حفاظت شده کوه دیل ابتدا در شهریور امسال ۳۰ کیلوگرم بذر گونه‌های بادام کوهی و بلوط از سوی جوامع محلی روستای دیل جمع آوری شد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور اثرگذاری عملیات اجرایی جنگل‌های دست کاشت بهتر است بذر جنگل‌های همان منطقه برای کاشت استفاده شود تا سازگار با اقلیم منطقه باشد.

وی با اشاره به اینکه مردم روستای دیل الگوی جوامع محلی دوستدار طبیعت هستند عنوان کرد: بذر‌های جمع آوری شده در خانه یکی از اهالی روستای دیل برای جوانه زدن آماده سازی شد.

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران در مورد چگونگی بذرپاشی گفت: بذر‌ها به شکل سه تایی کاشت و روی آن خاکریزی شد تا در صورتی که به هر دلیلی یکی از بذر‌ها سبز نشود دیگری سبز شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کوه‌های دیل زیستگاه حیات وحش به ویژه گونه گراز است و این جانور برای یافتن غذا طبیعت را شخم می‌زند روز‌های زمستان زمان مناسبی برای بذرپاشی است.

حبیبی با یادآوری سختی بذرپاشی در ارتفاعات ۲ هزار متری در ارتفاعات کوه دیل به مدت ۲ روز آن هم پس از ساعت‌ها پیمایش راه‌های سختگذر را مصداق عشق واقعی به طبیعت زاگرس خواند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.