سفر به بهشت بومگردی ایران

نوروز مهمترین فصل گشت و گذار در سرزمین چهارفصل ایران است و در سال نو که مردم پس از چند سال خانه نشینی کرونایی رهسپار نقاط مختلف کشور هستند، مرور جاذبه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری برای آشنایی بیشتر هموطنان خالی از لطف نیست.

سفر بهاری به چهارمحال و بختیاری احساس زیبایی بی‌بدیل طبیعت است. از تفرجگاه‌های طبیعی، رود‌ها، سد‌ها و مناطق حفاظت شده تا غار‌ها روستا‌های تاریخی و گردشگری در بهار جلوه گر می شوند.

در این استان بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری در قالب جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و بومگردی شناسایی شده که در ادامه بخشی از جاذبه های طبیعی این استان را معرفی می کنیم.

آبشار شیخ علیخان

آب یکی از بهترین نعمت‌های خداوند است، اما جاری شدن آن از ارتفاع کوهساران و تشکیل آبشار به یک جاذبه مفرح و دل انگیزتر تبدیل می‌شود. در ۱۰ کیلومتری شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و در ۱۰۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال وبختیای واقع در روستای شیخ علیخان آبشار زیبایی به همین نام جریان دارد که تن رنجور، از خستگی راه را رمق تازه می‌بخشد.

 آب از ارتقاع یک تنگه جاری شده و با خود نسیم سردی را در ورودی روستای شیخ علیخان در پیش روی رهگذران و گردشگران قرار داده و با زبان بی زبانی از هر تازه واردی میهمان نوازی می‌کند. اگرچه طبیعت سحرآمیز چهارمحال وبختیاری دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است، اما در این میان، آبشار شیخ علیخان از بدیع‌ترین مناظر دل انگیز این استان محسوب می‌شود.

زیرساخت‌های موجود در این منطقه جاده آسفالت، پارکینگ، آب، برق، سرویس بهداشتی، آلاچیق و ... است.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

آبشار سبزکوه

آبشار سبزکوه (تنگ زندان) این آبشار در ۳۰ کیلومتری شهر ناغان و ۷۷ کیلومتری شلمزار مرکز شهرستان کیار قرار دارد و در بین مردم منطقه آبشار دودی یا «کــرودیکن» معروف است.

 این آبشار در مجموعه‌ی زیباى سبزکوه قرار دارد و مسیر آن از طریق کره‌بس و روستای دره عشق است. ارتفاع آن بلند و منظره آن دیدنى و جالب است. در منطقه سبزکوه آبشارهاى دیگرى نیز وجود دارد که هم ارتفاع قابل توجهى دارند و هم آب قابل توجهى از آن‌ها سرازیـر مى‌شود. از جمله این آبشار‌ها مى‌توان به آبشار قزل اشاره کرد آبشار ۱۰۰ متری تنگ زندان سبزکوه با هشت آبشار کوچک در شمال منطقه حفاظت شده سبزکوه قراردارد.

راه دسترسی به این آبشار از سه شهرستان (کیار، بروجن و لردگان) امکان پذیر است و حداقل به نصف روز پیاده روی نیاز دارد.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

آبشار گاهکده لردگان

گردشگران و دوستداران جلوه‌های بدیع طبیعت پس از گذشت ۵۵ کیلومتر از مرکز لردگان از میان جنگل‌های پراکنده بلوط، کوه‌های پرشیب و بلندی اطراف رودخانه خرسان به این آبشار با چشم انداز زیبا می‌رسند.

فاصله ۴۵ کیلومتری لردگان تا روستای طلایه در مسیر این آبشار آسفالت است و مسیر ۱۰ کیلومتری روستای طلایه به روستای ده گه و آبشار گاهکده خاکی است. آبشار در دره‌ای زیبا و پوشیده از درختان تنومند گردو و بلوط درمجاورت رودخانه خرسان واقع شده است و آسفالت راه ارتباطی آن می‌تواند به رونق گردشگری واقتصاد این منطقه کمک کند. این آبشار به عنوان یکی از مفرح‌ترین مکان‌های گردشگری شهرستان به لحاظ نبود راه مناسب، بیشتر مورد بازدید تور‌های طبیعت گرد و علاقمندان به ورزش کوهنوردی و پیاده روی قرار می‌گیرد.

آبشار دره عشق

در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد در منطقه مشایخ شهرستان کیار در نزدیکی روستای دره عشق قرار دارد. این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می‌آید و بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد.

در کنار این آبشار رود کارون جریان دارد و در اطراف آبشار انارستان‌ها وشالیزار‌های روستای دره عشق و دورک شاهپوری فضای شگفت انگیزی را به وجود آورده است و فصول بهار و تابستان وقت مناسبی برای بازدیدکنندگان می‌باشد. این آبشار که ارتفاع آن به حدود بیش از صد متر می‌رسد از دل کوه با سرعت زیادی بیرون می‌جهد و منظره بدیعی پدید می‌آورد.

در جنب این فضا رودخانه کارون به آرامی جاری است و امکانات بهره برداری سیاحتی متعددی را فراهم می‌آورد. همچنین روستای معروفی به نام دورک اناری که دارای انارستان‌های بزرگ و مزارع شالیزاری جالب توجه است در نزدیکی این آبشار قرار دارد که مجموعه این عوامل پیوستگی فضای شگفت انگیزی را فراهم می‌آورند که می‌توانند مدت‌های درازی ناظر و بیننده را به خود مشغول دارند.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

آبشار تونل اول کوهرنگ

این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است. این تونل جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه‌های اطراف به زاینده رود در ۱۳۳۲ در منطقه کوهرنگ، جایی که اکنون شهر توریستی چلگرد-مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد، ایجاد شد.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه لردگان یکی از طولانی‌ترین آبشار‌های ایران است. این آبشار زیبا که به آبشار مینیاتوری شهرت دارد یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران به شمار می‌رود.

 آبشار با حرکت مواج خود سکوت منطقه را می‌شکند و بی‌بدیل‌ترین جلوه‌های طبیعی را رقم می‌زند. آبشار آتشگاه در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهرکرد و در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان در دره‌ای روح افزا به طول ۳ کیلومتر قرار گرفته است.

آبشار زردلیمه

این آبشار در دره‌ای طویل در منطقه دیناران می‌باشد و یکی از سرچشمه‌های رودخانه کارون است که با اضافه شدن به آب بازفت و حرکت در دره‌های عمیق منطقه، مناظری شگفت انگیز را به وجود آورده است.

این آبشار در دره‌ای طویل در منطقه دیناران می‌باشد و یکی از سرچشمه‌های رودخانه کارون است که با اضافه شدن به آب بازفت و حرکت در دره‌های عمیق منطقه، مناظری شگفت انگیز را به وجود آورده است.

ناگفته نماند مسیر رفت به ۸ ساعت پیاده روی و به شب مانی نیاز دارد و وجود چادر و کیسه خواب مناسب از ملزومات این سفر است و در روز دوم نیز تقریبا همان ۸ ساعت پیاده روی را در پیش رو داریم و مسیر برگشت همان مسیر مال رو و یا پاکوب رفت است.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

تالاب بین المللی گندمان

تالاب گندمان در شهرستان بروجن و در نزدیکی شهر گندمان قرار دارد. این تالاب نزدیک به ۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد و از چندین منبع مختلف تامین می‌شود. تالاب گندمان در شرق تالاب چغاخور و سولقان قرار دارد. با توجه به آثار تاریخی به‌جامانده در اطراف تالاب، این تالاب در گذشته احتمالا محل شکار بهرام گور و خانواده‌های سلطنتی بوده است.

گونه‌های حیوانی مختلفی این تالاب را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند؛ مانند لک‌لک‌ها، مرغابی‌سانان، بالکان و …. برای رسیدن به این تالاب باید مسیر شهرکرد-شلمزار-گندمان یا مسیر بروجن-گندمان را انتخاب کنید.

تلاب بین المللی چغاخور

از زیباترین و بزرگترین تالاب‌های استان است که رشته کوه کلار با قله ۳۸۳۰ متری از سمت جنوب غربی مشرف بر آن است.

تالاب بین المللی چغاخور در ارتفاع حدود ۲۲۷۰ متری از سطح آب‌های آزاد واقع شده است. از زیباترین و بزرگترین تالاب‌های استان است که رشته کوه کلار با قله ۳۸۳۰ متری از سمت جنوب غربی مشرف بر آن است. در کتاب (تاریخ ایل بختیاری) آمده است (چغاخور همان چغاخرم است و لفظ چغا به ترکی به معنی تپه و مرغزار می‌باشد). خوانین و ایلخان بختیاری بوده است. در (فرهنگ فارسی) خور به معنای خورشید و آفتاب آمده است و چغاخور را اگر ترکیبی فارسی و ترکی بدانیم در فرهنگ فارسی در فرهنگ فارسی خور به معنای خورشید و آفتاب آمده است و همچنین در گویش بختیاری به تالاب، معادی یا گوراب می‌گویند.

همه ساله هزاران نفر از اهالی داخل و خراج منطقه برای سیاحت و اقامت‌های کوتاه مدت به این ناحیه و مرکز سیاحتی زیارتی امامزاده حمزه علی سفر کرده و از امکانات طبیعی آن برخوردار می‌شوند. از پاییز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومی و مهاجر در این تالاب به سربرده و تخم گذاری می‌کنند. از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری که در تالاب بین المللی شناسایی شده اند می‌توان به انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر، انواع حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و فلامینگو اشاره کرد.

راه‌های دسترسی آسفالته، اب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن دسترسی به واحد‌های اقامتی و پذیرایی پارکینگ، از جمله امکانات موجود در این تالاب است.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

تالاب سولقان

تالاب سولقان یا تالاب سولگان، یکی از چندین تالاب بزرگ و از زیباترین جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری است. این تالاب در شهرستان اردل (کیار) قرار دارد و یکی از ۳ تالاب معروف این منطقه است. تالاب سولقان با وسعت زیاد و عمق کم، یکی از مناطق منتخب پرندگان مهاجر است و هرساله تعداد زیادی پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

برای رسیدن به این تالاب زیبا باید از شهرکرد به سمت شلمزار و سپس به سمت ناغان حرکت کنید. در روستای علی آباد می‌توانید هر دو بخش تالاب سولقان را در میان دشتی وسیع ببینید.

دشت لاله‌های واژگون

این دشت زیر پوششی رنگارنگ از لاله‌های سرخ رنگ و واژگون، در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی کوهرنگ آرمیده است. هوای لطیف، سبک و پاک دشت و پوشش گیاهی بسیار غنی و ارزشمند آن چشم دل هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

دشت لاله‌های واژگون چهار محال و بختیاری یکی از زیباترین جلوه‌های بدیع و طبیعی این استان است تا جایی که می‌توان از آن به عنوان "نقاشی ممتاز خالق هستی" یاد کرد. اگرچه اکوتوریسم طبیعی آبی برفی چهارمحال و بختیاری جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی را در خود جای داده است، اما زیبایی دشت لاله‌های واژگون، چون تابلوی بی‌بدیل همه جاذبه‌های گردشگری این استان را تحت شعاع خود قرار داده است. گردشگران برای سفر به دشت لاله‌ها در طول مسیر شهرکرد، سودجان چشمه دیمه کوهرنگ از دیدن چهره بهارمفرح این مسیر در حالی که از سرازیر شدن چشمه‌های آب برف در سراشیبی تپه‌ها و پوشش سبز زمین لذت می‌برند، وارد دشت لاله‌های واژگون می‌شوند. 

هر چند لاله‌های واژگون را می‌توان در جای جای طبیعت زیبای چهارمحال و بختیاری دید اما دشت ۷۰۰ هکتاری منطقه بنواستکی در کوهرنگ بختیاری یکی از معروف‌ترین رویشگاه‌های لاله‌های واژگون در کشور است که در اردیبهشت ماه میزبان هزاران گردشگر می‌شود. این جاذبه طبیعی بسیار دیدنی درفاصله ۱۰۰ کیلومتری شهرکرد و حدود ۱۰ کیلومتری شهر کوهرنگ قرار داشته و در سال‌های نه چندان دور که هنوز سیل گردشگران به آن دیار سرازیر نشده بود، با شادابی سحرانگیزی، در اردیبهشت ماه گل‌های سرنگون خود را به رقص و دل ربائی وا می‌داشت و این پایکوبی ۱۵ روزه بهاری با بذردهی لاله‌ها در اواخر اردیبهشت به پایان می‌رسید.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

رودخانه های زاینده رود

 رودخانه ­زاینده رود از سرشاخه های ­‌مهم دیمه، میان رودان، توف سفید، نعل اشکال، تنگ گزی، پرک و خرسانک سرچشمه می گیرد. همچنین از ارتفاعات شمال غرب استان دو رودخانه زرک و بزرگ، سرچشمه گرفته که با جهت جنوب شرقی و شمال غربی از استان خارج می­­شود.

روستای یاسه چاه

روستای یاسه چاه (تنها روستای بدون کوچه ایران) از توابع شهرستان سامان، که با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۳۷ دقیقه عرض شمالی، در ۲۲ کیلومتری شمال غربی سامان و ۵۲ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این روستا از شمال به کوه اوزون چای و از جنوب به کوه شرقون محدود می‌شود.

روستای یاسه چاه، قدمتی نسبتاً طولانی دارد. بقایای حصار پیرامون روستا و خرابه‌های قدیمی، قدمت این روستا را به پیش از دوره قاجاریه مربوط می‌سازد. دراصل یاسه چای به معنی رودخانه‌ی عریض وپهن بوده وکلمات ترکی می‌باشد وباتوجه به اینکه دراین ناحیه رودخانه عرض بیشتری دارد به این نام نهاده شده است.

روستای لندی

روستای لندی یکی از روستاهای تاریخی و جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری است که در شهرستان اردل و در مرز خوزستان و چهارمحال بختیاری قرار دارد. این روستا با وجود گذشتن چندین سال، همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است. از جاهای دیدنی این روستا در کنار بافت خانه‌های آن، آبشار دائمی لندی است که ۴۰ متر ارتفاع دارد.

سد بیدکان

این سد ازنوع سد‌های خاکی است و در ۱۱ کیلومتری جنوب غربی روستای هارونی در شهرستان شهرکرد واقع شده است.
هدف از ایجاد این سد تامین نیاز آبی ۲۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد خاکی می‌باشدکه از این مقدار زمین درحدود ۱۸۶۰ هکتار تحت پوشش آبیاری بارانی و ۴۹۰ هکتار نیز تحت پوشش آبیاری قطره‌ای قرار می‌گیرد. طول خط انتقال درنظر گرفته شده برای طرح ۷۶۰۰ متر وقطر آن ۹۰۰ میلیمتر می‌باشد که باهزینه‌ی ۱۵۰ میلیارد ریال انجام شده است.

غار یخی چما

غار یخی چما در بخش کوهرنگ، در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر چلگرد و نزدیک به روستای شیخ علیخان قرار دارد. این غار یخی یکی از غار‌های یخی طبیعی و بزرگ ایران و بزرگ‌ترین منبع آب شیرین کشور است. زیبایی طبیعی و کم‌نظیر این غار، آن را به یکی از محبوب‌ترین جا‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است. این غار یخی حتی در تابستان نیز دارای لایه‌های یخی در سقف و دیواره آن است، اما به دلیل افزایش دما، ضخامت لایه‌ها کمتر می‌شوند و خطر ریزش قطعات یخ وجود دارد؛ بنابراین در فصول گرم نباید وارد غار شد.

برای رسیدن به غار یخی چما باید خود را به روستای شیخ علیخان برسانید. سپس به سمت روستای سر آقا سید حرکت کنید. در میانه راه با کمک تابلو‌های راهنما باید وارد مسیر فرعی به سمت غار یخی شوید و سپس ادامه مسیر را به‌صورت پیاده طی کنید. در این مسیر نیاز به گذر از رودخانه و دره دارید پس بهتر است همراه با راهنمای آشنا به مسیر و تجهیزات به این غار بروید.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

منطقه حفاظت شده جنگلی هلن

 جا‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری به‌قدری ارزشمند و سرشار هستند که بسیاری از آن‌ها نیاز به حفاظت دارند. از این رو تعداد مناطق حفاظت شده در این استان بسیار زیاد است. منطقه حفاظت شده هلن نیز یکی دیگر از این مناطق طبیعی حفاظت شده در دل استان است. دلیل نام‌گذاری این منطقه، زنده نگه داشتن پزشک آمریکایی، هلن جفری بختیاری است که با همسر ایرانی خود از قوم بختیاری، همراه با عشایر به این منطقه کوچ کرد و به مداوای مردم این منطقه می‌پرداخت. دشت و کوه هلن نیز یادواره این پزشک نازنین هستند.

منطقه حفاظت شده هلن امروزه شامل بخش‌های از شهرستان‌های لردگان، اردل و کیار می‌شود و برای رسیدن به آن کافیست خود را به یکی از این شهرستان‌ها برسانید. این دشت وسیع و طبیعتی که در دل خود جای داده است، امکانات مختلفی را به گردشگران ارائه می‌دهند که باعث سفر تعداد زیادی گردشگر در تمام فصول به این منطقه می‌شود. از تفریحات این منطقه می‌توانیم به کمپینگ، رفتینگ در رودخانه ارمند، رودخانه کارون و دره عشق و … اشاره کنیم.

منطقه حفاظت شده سبز کوه

منطقه حفاظت شده سبزکوه، اولین منطقه جنگلی-کوهستانی چهارمحال و بختیاری بود که به دلیل اهمیت بالای گونه‌های جانوری و گیاهی و ویژگی‌ها زمین‌شناسی خاص، به‌عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شد. این منطقه در شهرستان لردگان قرار دارد. ارتفاع کوه‌های این منطقه تا حدود ۳۸۰۰ متر نیز می‌رسد و در برخی نقاط نیز به دلیل عبور رودخانه ونک، دره‌های زیبایی در آن ایجاد شده است.

این منطقه به دلیل دسترسی سخت و جاده‌های خاکی منتهی به آن، نسبت به سایر مناطق بکرتر است و یک مقصد مناسب برای طبیعت‌گردان کنجکاو است. برای رسیدن به این منطقه باید خود را به یکی از شهر‌های اطراف آن مانند بروجن، لردگان، گلوگرد، ناغان و … برسانید و با کمک یک راهنمای آشنا به مسیر، خود را به مناطق بکر آن برسانید.

دریاچه شلمزار

دریاچه شلمزار در نزدیکی شهر شلمزار در جنوب شهرکرد قرار دارد. این دریاچه طبیعی، در اثر جوشش چشمه‌ی شلمزار در این منطقه ایجاد شده است. امروزه، اما اطراف این دریاچه نیز تبدیل به یک مکان تفریحی-اقامتی شده است و هرساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران به‌ویژه در فصول گرم سال است.

برای رسیدن به این دریاچه از شهرکرد به سمت جنوب حرکت کنید و پس از رسیدن به شلمزار با استفاده از تابلو‌های راهنمای خود را به منطقه تفریحی دریاچه شلمزار برسانید.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

چشمه زنه

چشمه زنه هفشجان در شهرستان شهرکرد قرار دارد. این چشمه و گردشگاهی که در اطراف آن وجود دارد یکی از زیباترین جا‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری هستند. این چشمه و سدی که روی آن قرار دارد، بخش زیادی از آب منطقه را تامین می‌کنند.

برای رسیدن به این چشمه باید ۲ کیلومتر از شهر هفشجان فاصله بگیرید و خود را به دامنه‌های کوه جهان‌بین برسانید.

پیر غار

پیرغار یکی از گردشگاه‌ها و پارک‌های جنگلی محبوب استان چهارمحال و بختیاری است. این منطقه گردشگری در روستای ده چشمه از شهرستان فارسان قرار دارد. از جاذبه‌های منطقه پیرغار می‌توانیم به آبشار و غار معروف آن، در کنار کتیبه‌های قاجاریه اشاره کنیم. این منطقه به دلیل ارتفاع زیاد و داشتن آبشار و رودخانه، آب و هوای معتدل و خنکی دارد و فصل‌های بهار و تابستان بهترین فصل سفر به این منطقه هستند.

برای رسیدن به پیرغار باید به شهرستان فارسان بروید. سپس از شهر فارسان به سمت جنوب و روستای ده چشمه حرکت کنید. در بخش جنوبی روستا به منطقه گردشگری پیرغار و جاذبه‌های آن می‌رسید.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

چشمه دیمه

چشمه دیمه یکی از چشمه‌های مهم استان چهارمحال بختیاری است که در روستای دیمه از شهرستان کوهرنگ قرار دارد. این چشمه یکی از چشمه‌های ثبت شده در فهرست آثار طبیعی کشور است. آب معدنی این چشمه که در زردکوه سرچشمه می‌گیرد، در نهایت به زاینده رود می‌رسد. به باور مردم محلی، آب این چشمه به قدری مفید و سرشار از مواد معدنی است که از آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند.

برای رسیدن به چشمه دیمه باید به شهرستان کوهرنگ و شهر چلگرد بروید. سپس در حدود ۱۰ کیلومتر از چلگرد به سمت شمال شرقی حرکت کنید تا به روستای دیمه برسید. با پرس‌وجو از افراد محلی روستا، به راحتی می‌توانید مسیر چشمه را پیدا کنید.

چشمه برم

چشمه برم یکی از جا‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری است که در مرکز شهر لردگان قرار دارد. این چشمه حالا در میان یک پارک سرسبز با امکانات رفاهی کامل قرار دارد و برای یک پیک‌نیک و گردش روزانه یک انتخاب بسیار مناسب است. چشمه برم یکی از منابع اصلی تامین آب منطقه لردگان است.

پارک جنگلی پروز

طبیعت زیبای پارک جنگلی پروز ارزش این را دارد که به ۵۰ کیلومتی لردگان بروید و مدتی را در میان طبیعت بکر بگذرانید. در این پارک، درختان سربفلک کشیده، شالیزارها و چشمه ها طبیعتی را شکل داده که نمی توانید چشم از آن ها بردارید. اینجا آنقدر زیباست که مطمئنا بعدها هم دلتان می خواهد دوباره به آن برگردید و یکبار دیگر غرق طبیعت دلفریب آن شوید. در این پارک قدم بزنید، نفس های عمیق بکشید و از بودن در یکی از زیباترین ستان های ایران لذت ببرید.

غار سراب

غار سراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد و برای رسیدن به آن باید راه آسفالته دره ای زیبا را پیش بگیرید.در انتهای این مسیر از ماشین پیاده می شوید و تا رسیدن به غار حدود ۱۵ دققیه پیاده روی می کنید. این غار دارای دو دهانه است و جاری بودن آبی خروشان از یکی از دهانه ها آن را جذاب و تماشایی کرده است. غار موانع طبیعی زیادی دارد برای همین فقط می توانید به حدود ۶۰۰ متر از آن دسترسی داشته باشید. در جای جای دالان طول و دراز غار که در بعضی از قسمت ها ارتفاعش ۱۵ متر است قندیل های زیبایی می بینید.

خانه ستوده چالشتری

خانه آزاده و ستودی چالشتری، یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری مربوط به اواخر دوران قاجار است. این خانه بخشی از بنای اصلی قلعه چالشتر است. این خانه تاریخی در ابتدای قرن ۱۴ (حوالی سال ۱۳۲۰) در روستای چالشتر بنا شده است. به‌محض ورود به خانه، رنگ‌های روشن و روح نواز به سرعت چشمتان را می‌گیرند. این خانه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است هرکدام ویژگی‌های معماری خاص خود را دارند.

برای رسیدن به این خانه باید حدود ۸ کیلومتر از شهرکرد فاصله بگیرید تا به روستای چالشتر برسید و در بافت شهری می‌توانید خانه آزاده و ستوده را ببینید.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

قلعه صمصام السلطنه

قلعه صمصام السلطنه یکی از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری است که در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شهرکرد قرار دارد. قلعه صمصام السلطنه از ساخته‌های دوره مشروطه قاجار است که به دستور صدراعظم آن دوره یعنی نجف قلی خان ساخته شده است. بنای این قلعه دوطبقه بوده است اما در گذر زمان و اتفاقات مختلف، طبقه دوم آن تخریب شده است. این اثر تاریخی یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است.

برای رسیدن به این قلعه کافیست از شهرکرد به سمت شلمزار حرکت کنید و پس از ورود به شلمزار، با کمک راهنمای مسیر به قلعه می‌رسید.

پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد، یکی از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری است که در شهرستان بروجن و در بخش شمال غربی شهر بروجن قرار دارد. این پارک ملی بافت کوهستانی و مرتفعی دارد. قله جیلون و تعداد زیادی تپه‌ماهور از نقاط شاخص منطقه هستند. این پارک ملی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری اعم از بز کوهی و کل و پلنگ و قوچ و میش و … را در خود جای داده است و یکی از مناطق حفاظت شده ایران است.

برای رسیدن به این پارک ملی کافیست خود را به جاده بروجن-شهرکرد برسانید تا بتوانید طبیعت بکر منطقه را ببینید و از زیبایی آن لذت ببرید. تنگ صیاد به دلیل داشتن دره‌های متعدد، امکان اتراق و شب‌مانی نیز دارد ولی بهتر است تجهیزات مناسب کمپ به‌همراه داشته باشید.

گشت و گذار -وارد خبر نشوید در حال ویرایشم

چشمه سیاسرد

چشمه سیاسرد بروجن در فاصله ۴ کیلومتری شهر بروجن و در مسیر جاده بروجن به خوزستان قرار دارد. در طی سال‌ها، در اطراف این چشمه تفرجگاهی بنا شده است که هم نام این چشمه است. منطقه تفریحی سیاسرد، به دلیل داشتن آب و هوای خنک در فصول مختلف سال، مسافران زیادی را در فصول گرم مانند تابستان و بهار به خود جذب می‌کند. از امکانات این مجموعه گردشگری می‌توانیم به امکانات رفاهی، شهربازی، استراحت‌گاه و سکوهای مناسب شب‌مانی و … اشاره کنیم. این گردشگاه همیشه جزو رتبه‌های برتر گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است.

برای رسیدن به این منطقه کافیست از بروجن به سمت خوزستان حرکت کنید. به دلیل کاهش هوای منطقه در شب، توصیه ما این است که برای اقامت شبانه از اقامتگاه‌ بومگردی در شهر بروجن استفاده کنید. در سایت شب می‌توانید تمام این اقامتگاه‌ها را ببینید و بهترین گزینه را انتخاب کنید تا گشتی کامل در بهترین جاهای دیدنی چهارمحال بختیاری داشته باشید.

این تنها فهرست کوچکی از زیبایی‌های گسترده مناطق چهارمحال و بختیاری است که نوروز ۱۴۰۲ با پاک‌ترین آب و هوا منتظر شما گردشگران و مسافران بهاری است.

گزارشگر: زهرا خدابنده شهرکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی حافظی
۱۵:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
لطفا به ،،،دالان بهشت گهرو چهارمحال بختیاری سفر کنید،،،،
جهت اطلاع این دالان بهشت گهرو هم به لیست اضافه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی حافظی
۱۵:۵۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
لطفا به ،،،دالان بهشت گهرو چهارمحال بختیاری سفر کنید،،،،
جهت اطلاع این دالان بهشت گهرو هم به لیست اضافه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
با سلام و عرض ادب.
شکر خدا امسال بارندگی خیلی خوبی در منطقه استان اتفاق افتاد و چشمه ها و قنواتی که از سالها قبل خشک شده بودن دوباره احیا شدن
و مناظر طبیعی زیبایی را برای گردشگران رقم زده اند. این بارندگی ها نقش مثبت و امیدوار کننده ای در احیای زیست بوم های منطقه و طبیعت زیبای استان ایفا کردند. اما متاسفانه با طرح ها و تصمیمات کاملا غلط انتقال آب که در دوره دولت قبل از جمله تونل بهشت آباد که باعث نابودی بسیاری از تالاب ها و چشمه ها و طبیعت گیاهی و جانوری در منطقه می‌شود در دهه های آینده بخشی از این جاذبه های طبیعی را نخواهیم داشت و شاهد تغیرات و آسیب ها و در پی آن مشکلات زیست محیطی جبران ناپذیری در منطقه استان چهارمحال و بختیاری و استان های همجوار خواهیم بود. امید است این طرح های غلط با هوشیاری مسئولین محترم مربوطه اصلاح شوند تا از آسیب های زیست محیطی که تهدید کننده طبیعت گیاهی و جانوری منطقه هستند نسل های آینده را از این طبیعت زیبا محروم نسازیم.
Iran (Islamic Republic of)
آنزان
۱۵:۵۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
نام استان چهارمحال بختیاری را با و گذاشتن میان این دوکلمه غیر منطقی وجهلی است وگذاشتن میان این دوکلمه حکایت نام جهلی ودروغی خلیج عربی می باشد لطفاء و رامیان دوکلمه حذف کنید چهارمحال بختیاری یعنی استان چهارفصل بختیاری .
Iran (Islamic Republic of)
اسکندر شهبازی گهرویی
۲۳:۴۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
دالان بهشت گهرو بهترین مکان گردشگری استان چهارمحال و بختياري است
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۲۸ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
چیزی بلد نیستین الکی نگین تفرجگاه را درست آدرس بدید .......مردم را مسخره کردید .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
سلام ماشاءالله به جل جلاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
اردیبهشت ماه چهارمحال واقعا بهشت هست خردادماه که اوج سرسبزی و طراوت استان میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
شنگول اینها همش خشک شدن، بعدا الان فصل شهرکرد نیست تو این سرما
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۳:۱۰ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
چه موقع خوبه برا مسافرت به این استان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
آخر اردیبهشت و اوایل خرداد
Iran (Islamic Republic of)
نادری
۱۷:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
سلام.امسال تمام اینها پر آب تر از همیشه هستند و گز بلداجی هم اگه اومدین یادتون نره
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۱۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
تابستان عالیه
Iran (Islamic Republic of)
کمال
۱۰:۵۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
با سلام تنگ صیاد در بخش فرخ شهر واقع شده و در جوار شهر فرخ شهر می باشد و باید از شهر فرخ شهر به سمت دستگرد امام زاده حدود کمتر از 5 کیلومترحرکت نموده تا به تنگ صیاد ورود پیدا کنید آدرس بروجن غلط می باشد
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۳:۲۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
احسنت بر شما. اگه راست میگید از اب دفاع کنید
Iran (Islamic Republic of)
خ
۱۴:۴۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
چرا همه شما شدید راهنما و تور گرد حتما چون در فرخ شهر یا شهرهای خودتان زندگی می کنید این مسیر که شما گفتید درسته ولی تنهاترین مسیر و بهترین مسیر به طور حتم نیست مسیری که گفته شده بهترین دسترسی است
Iran (Islamic Republic of)
سیانور
۱۸:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
مین تیام