سفیرچین در ایران:

توافق ایران و عربستان پیروزی برای صلح و گفت و گو است

سفیر چین در ایران گفت: دستاوردهای مهم مذاکرات ایران و عربستان که مورد توجه کل جهان قرار گرفته است، یک پیروزی برای صلح و گفت و گو محسوب می‌شود. 

  «چانگ هوآ» روز شنبه در دیدار با استاندار کرمان با اشاره به سفر حدود یکسال پیش رییس جمهور چین به عربستان و به دنبال آن سفر آیت الله رییسی طی ماه های اخیر به چین تاکید کرد: در این سفر روسای جمهور ۲ کشور چین و ایران بر صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

وی افزود: چین مایل بود از سرگیری روابط عربستان و ایران را به پیش ببرد و ماه جاری، پکن این مذاکرات را میزبانی کرده است.

هوآ اظهارداشت: بعد از چند روز مذاکره ٢ طرف توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک را امضا و سه کشور چین، ایران و عربستان بیانیه‌ای مشترک را منتشر کردند.

وی افزود: چین همواره به تمامیت ارضی کشورها احترام می گذارد و معتقد است امور غرب آسیا باید به مردم آن سپرده شود.

سفیر پکن در تهران اظهارامیدواری کرد که منطقه غرب آسیا بتواند صلح و ثبات و توسعه پایدار را در پیش بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس دوست صمیمی است اظهارداشت: چین با این کشورها در توسعه روابط است.

به گفته سفیر پکن در تهران، تاریخ تجارت بین چین و ایران بسیار دیرینه است و در قدیم ایران یک نقطه مهمی در جاده ابریشم بوده و اینک چین بزرگترین شریک تجاری ایران است.

هوآ افزود: در سال های اخیر روابط چین و ایران به طور خوبی توسعه یافته است؛ ۲ سال پیش ۲ کشور چین و ایران یک قرارداد جامع راهبردی را امضا کردند و با راهنمایی روسای ۲ کشور، در همه حوزه ها توسعه خوبی یافتند.

وی تاکید کرد: ۲ کشور با همکاری مشترک می توانند روابط را پیش ببرند.

هوآ افزود: چین همواره صلح، ثبات و توسعه جهانی را حفظ می کند و بدون صلح و ثبات در منطقه منافعی نخواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان کرمان برای سرمایه گذاری در این استان اعلام آمادگی کرد و با اشاره به فعالیت خودروسازی های چینی در بم گفت: ظرفیت های کشاورزی کرمان نیز زیاد و این درحالی است که واردات محصولات کشاورزی از ایران به چین افزایش یافته است.

سفیر چین در ایران همچنین تجربه بازدید خود از نقاط مختلف کرمان از جمله باغ جهانی شاهزاده ماهان و کویر لوت را بسیار شگفت انگیز خواند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار