۱۱ بوستان و سالن آماده اسکان اضطراری مسافران نوروزی است

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم گفت: تمام بوستان‌های شهر قم برای اسکان آماده‌سازی شده، ولی با توجه به احتمال بارندگی، ۶ بوستان به طور ویژه و پنج سالن فرهنگی ورزشی نیز جهت استراحت و اقامت در اختیار زائران قرار داده شده است.

مهدی اصفهانیان مقدم با اشاره به اینکه شهرداری چه تمهیداتی برای اسکان زائران و مسافران نوروزی اندیشیده است گفت: شهرداری قم تمهیدات همه جانبه‌ای را در راستای آماده‌سازی شهر برای میزبانی زائران حرم حضرت معصومه (س)، همچنین خدمات رسانی به نمازگزاران مسجد جمکران و همشهریان در دستور کار قرار داده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم  عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان و احتمال برودت و سرمای هوا، همچنین بارش باران و بعضا تندباد، برای تسهیلات رفاهی مورد نیاز از قبیل سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها، آلاچیق‌ها، سکو‌های نشیمن، روشنایی، گل‌آرایی و آذین‌بندی و کمپینگ و استراحتگاه موقت، بوستان‌هایی را در مناطق مختلف شهری پیش‌بینی کرده است.

او ادامه داد: فضاسازی و بهبود سیما و منظر شهری، نصب پارچه‌های الوان، شاخص‌های نوروزی و مباحث مربوط به مدیریت یکپارچه پسماند‌های شهری، نظافت و شادابی در سطح شهر همچنین ایجاد نشاط معنوی و اجتماعی بین زائران و مسافران از جمله این تدابیر است.

اصفهانیان مقدم یادآور شد: بوستان‌های هاشمی و مهدی در منطقه یک، بوستان امام رضا (ع) در منطقه ۲، بوستان فدک در منطقه سه، بوستان نیاز و نیایش پیرامون مسجد جمکران در منطقه پنج، همچنین بوستان غدیر در منطقه هشت شهری نیز با نصب چادر برای اقامت زائران مهیا شده‌است.

 معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم تصریح کرد: تعدادی از سالن‌ها و سوله‌های فرهنگی و ورزشی مانند شهید رضاییان و ورزشگاه‌های شهیدان حیدریان و طاهریان، و ورزشگاه ظهور هم آماده پذیرایی از زائران است.

اصفهانیان در ادامه افزود: اکیپ‌های آتشنشانی و تخلف‌های شهری برای جلوگیری از اعمال ناایمنی مانند روشن کردن پیک‌نیک در داخل چادرها، و حوادثی از قبیل گازگرفتگی و وقوع حریق نظارت لازم را دارند.

 معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم در پاسخ به این سوال که چه تعداد بوستان برای اقامت زائران پیش‌بینی شده عنوان کرد: تمام بوستان‌های شهر قم برای اسکان آماده‌سازی شده‌اند، اما ۶ بوستان به طور ویژه همچنین پنج سالن ورزشی نیز جهت استراحت و اقامت در اختیار زائران قرار گرفته‌اند.

او افزود: این سالن‌های ورزشی مسقف و سرپوشیده هستند، و از سیستم‌های گرمایشی، سرویس‌های بهداشتی و شرایط اسکان موقت برخوردارند.

اصفهانیان مقدم گفت: در نخستین شب تعطیلات نوروزی چهارهزار تخته چادر مسافرتی در بوستان‌ها و مراکز اسکانی که شهرداری متولی آن است، استقرار یافت که رقم قابل توجهی است.

معاون شهردار قم در بخشی از سخنان در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های شهرداری برای ماه رمضان گفت: امسال با توجه به تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن، شهرداری قم طرح بهاری علمداران خدمت را در دستور قرار داده است.

 معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم اضافه کرد: تعدادی از بوستان‌ها آماده‌سازی شده، و پیش‌بینی می‌شود با توجه به ماه رمضان، تفریح و گشت و گذار شهروندان غالبا در ساعت‌های بعد از افطار تا قبل از سحر انجام شود.

او ادامه داد: در بوستان‌های شهر، در کنار تسهیلات رفاهی، غرفه‌های فرهنگی نیز با محوریت سازمان فرهنگی ورزشی آماده شده، که عمدتا شامل مسائل مربوط به فرهنگ ایثار و شهادت و عفاف و حجاب است.

اصفهانیان گفت: طبق هماهنگی صورت گرفته، با اداره‌کل تبلیغات اسلامی، در تمام بوستان‌های شهر، برنامه پخش اذان و اقامه نماز جماعت را خواهیم داشت، اما فعلا برنامه‌ای برای افطاری نداریم.

 معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم  عنوان کرد: مهیا کردن محوطه پیرامونی مساجد، تکایا و حسینیه‌ها همچنین تنظیف انهار و ترمیم و لکه‌گیری آسفالت از جمله اقدام‌های در دستور کار بوده، چندین نمایشگاه هم با محوریت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و تولیت حرم کریمه اهل بیت برای ترویج فرهنگ اقامه نماز و حجاب و عفاف برپاست.

معاون شهردار قم همچنین با تاکید بر اینکه تمامی امکانات، تجهیزات و ادوات برای خدمات رسانی مناسب به زائران و مسافران بسیج شده است گفت: بیش از سه هزار تَن از پرسنل اعم از پاکبان، باغبان، آتش‌نشان، حمل‌ونقل و ترافیک، تاکسیرانی، اتوبوسرانی و تخلف‌های شهری برای انتظام بخشی و برقراری نظم و انضباط به خدمت گرفته شده‌اند.

او اضافه کرد: با توجه به افزایش سرانه تولید پسماند‌های شهری در ایام پایانی سال، ۲۹۰ دستگاه ماشین‌آلات شهری به کار گرفته شده، و حدود ۸۰۰ تُن زباله نیز با فعالیت شبانه‌روزی حوزه مدیریت پسماند از سطح شهر جمع‌آوری و به سایت انتقال داده می‌شود.

این مقام شهرداری قم همچنین فعالیت ۲۴ ساعته عوامل آتش‌نشانی در راستای افزایش ضریب ایمنی شهر به‌ویژه در مراکز اقامتی را مورد توجه قرار داد و در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت پارکینگ نیز گفت: مشکلی برای پارکینگ نداریم، کلیه پارکینگ‌ها در هسته مرکزی شهر شامل پارکینگ میدان بزرگ امام (ره)، پارکینگ شرقی، پارکینگ مکانیزه و پارکینگ‌های حاشیه بلوار شهید سلیمانی با ظرفیت ۶ هزار خودروی سواری فعال است.

 معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم با ذکر این نکته که از ابتدای تعطیلات نوروزی چهار پارکینگ پیرامون جمکران، یاوران مهدی و دارالفقاهه مورد استفاده قرار گرفته است افزود: ظرفیت استقرار ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودروی سواری فراهم شده، و هیچ مشکلی برای این ایام وجود ندارد.

اصفهانیان بیان کرد: در راستای تسهیل در آمدوشد، اتوبوسرانی و تاکسیرانی برای خدمات دهی به شهروندان در حالت آماده باش هستند، و در رابطه با کنترل تخلف‌های شهری و نظم بخشیدن به سطح شهر، جمع‌آوری متکدیان، معتادان متجاهر و دستفروشان نیز برنامه‌های جامع و کاملی با محوریت اداره‌کل تخلفات در حال اجراست، و با مشارکت نیروی انتظامی و اداره‌کل بهزیستی استان اقدام‌های بسیار خوبی انجام شده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار