کوههای مینیاتوری چابهار؛ تجربه سفر به مریخ

کوههای مینیاتوری چابهار مقصد جذابی برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است و به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونه رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارد.

 کوههای مینیاتوری یا مریخی جاذبه‌ای شگفت انگیز، زیبا و تداعی کننده کُره ماه در طبیعت بکر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان هر ساله بویژه تعطیلات نوروز میزبان گردشگران و مسافران فراوانی است.

کوههای مینیاتوری یا مریخی از منطقه کچو چابهار تا خلیج گواتر در مسیر نوار ساحلی به موازات دریا قرار گرفته و بعد از تالاب لیپار به طول حدود ۴۵ کیلومتر قابل مشاهده است.

جاده چابهار به طرف گواتر دشتیاری بعد از روستای رمین و تالاب لیپار؛ با وجود رنگ سبز و آبی دریا، سواحل زرد ماسه‌ای و کوه‌های مینیاتوری یکی از تابلوهای معجزه وار طبیعت ایران را نشان می‌دهد.

کوه‌های مخروطی شکل در یک سو و تالاب صورتی و ماسه‌های سرخ رنگ آن با درختچه‌های بیابانی در سوی دیگر، باعث شده تا این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های استان سیستان و بلوچستان بخوانند.

کوه‌های منحصر به فرد و زیبای مینیاتوری در چابهار به قدری جذاب و دیدنی است که چند سالی است گردشگران زیادی برای دیدن این مناظر عجیب و خاص، راهی این منطقه می‌شوند

در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری از چابهار به سمت بندر گواتر، مناظری شگفت‌انگیز در مقابل چشمان عابران ظاهر می‌شود. سراسر منطقه که طول آن به ده‌ها کیلومتر تا سمت شرق ادامه دارد، را ناهمواری‌هایی تشکیل داده‌اند که شباهت زیادی به سطح سیاره مریخ دارد.

این کوه‌ها که به دلیل نوع رسوب و شرایط فرسایش این شکل و شمایل را به خود گرفته‌اند، کوه‌های مینیاتوری یا مریخی نام دارند. محلی‌ها اما از آنها به کالانی یا آریا یاد می‌کنند.

رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها) به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌دهندهٔ رسوبات این کوه‌ها است. رسوباتی که حکایت از غرق بودن این منطقه در زمانی خاص از دوران زمین‌شناسی می‌کند.

کوه های مینیاتوری که در میان مردم محلی منطقه به «کلانی» مشهور هستند از سلسله کوههایی است که از منطقه کچو تا خلیج گواتر و به موازات دریا پیش رفته‌اند. این کوه ها در جاده ساحلی چابهار- گواتر بعد از تالاب لیپار به طول حدود ۴۵ کیلومتر قابل مشاهده است، جاده چابهار به طرف گواتر بعد از روستای رمین و تالاب لیپار رنگ سبز و آبی دریا، سواحل زرد ماسه ای و کوههای مینیاتوری چون تابلویی معجزه وار طبیعت زیبای ایران را به نمایش گذاشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار