مدودف: روابط مسکو و پکن در بالاترین سطح خود قرار دارد

معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه‌ای به پاره‌ای از پرسش‌ها درباره مسکو، سیاست خارجی آن و روابطش با سایر کشور‌ها پاسخ داد.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت که روابط مسکو و پکن در بالاترین سطح خود قرار دارد و او هیچ مشکلی در روابط دوجانبه نمی‌بیند.

مدودف در مصاحبه با رسانه‌های مطرح روسیه از جمله اسپوتنیک گفت: «اگر روابط خود را به عنوان یک کل توصیف کنیم، آن‌ها در بالاترین حد خود قرار دارند و من هیچ مشکلی در این روابط در آینده قابل پیش بینی نمی‌بینم.»

مدودف که در مذاکرات روسیه و چین در مسکو شرکت کرده بود، گفت: دیدار رئیس جمهور چین از روسیه روابط یا مشارکت استراتژیک و تعامل بین روسیه و چین را وارد مرحله جدیدی کرد.

وی با بیان اینکه چین به اقتصاد شماره یک در جهان تبدیل شده است و حتی واشنگتن نیز این را به رسمیت می‌شناسد، گفت که معتقد است تجارت روسیه و چین در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

او گفت که غرب به شراکت برابر با روسیه یا چین نیاز ندارد، بلکه می‌خواهد بر آن مسلط شود.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در ۲۰ تا ۲۲ مارس در یک سفر دولتی به روسیه سفر کرد که اولین سفر خارجی وی پس از انتخاب مجدد به عنوان رئیس دولت برای سومین دوره بود. رهبر چین روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیداری غیررسمی داشت و روز سه شنبه نیز مذاکراتی با حضور هیئت‌هایی انجام شد.

در جریان این سفر، بیانیه مشترکی درباره برنامه‌ای برای توسعه زمینه‌های کلیدی همکاری اقتصادی روسیه و چین تا سال ۲۰۳۰ امضا شد.

اوکراین بخشی از روسیه است

مدودف درخصوص ادامه جنگ گفت: صادقانه بگویم، این کشور بخشی از روسیه است. اما به دلایل ژئوپلیتیکی... و تاریخ... ما مدت هاست که این واقعیت را تحمل کرده ایم که در بلوک‌های مختلف زندگی می‌کنیم. مجبور شدیم این را در نظر بگیریم، این مرز‌های ساختگی، همه امپراتوری روسیه بوده است... به جز مناطق خاصی که در نتیجه جنگ جهانی دوم به ما رسیده است. اما این سرزمین‌ها نیز ساکنان روسی داشته اند و همیشه بخشی از روسیه به معنای محدود کلمه بوده‌اند.

او در خصوص الحاق اوکراین به ناتو گفت که اگر اوکراین به ناتو بپیوندد، روسیه همسایه‌ای خواهد داشت که قصد تولید تسلیحات هسته‌ای را دارد و بخشی از یک بلوک غیردوستانه است. او افزود که کی‌یف می‌تواند به بهانه الجاق کریمه یک عملیات تمام عیار علیه روسیه انجام دهد و مسکو نمی‌تواند این را بپذیرد.

او گفت: شما می‌خواهید که ما آن را تحمل کنیم؟ به خصوص در شرایطی که ما بر سر کریمه اختلاف داریم؛ ما آن را قلمرو خود می‌دانیم، آن‌ها آن را مال خود می‌دانند.

غرب به مداخله در انتخابات روسیه ادامه می‌دهد

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: غرب تلاش خواهد کرد در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال ۲۰۲۴ مداخله کند، تلاش‌هایی برای نفوذ پنهانی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی انجام شده است.

وی در پاسخ به سوالی در همین ارتباط گفت: بدون شک آن‌ها دخالت خواهند کرد، همانطور که همیشه دخالت کرده اند.

بازداشت پوتین اعلان جنگ به مسکو است

معاون رئیس شورای امنیت روسیه در خصوص حکم بازداشت پوتین در دیوان کیفری بین المللی گفت: اگر آلمان تصمیم بگیرد که تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی درباره «دستگیری» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را اجرا کند، این امر برابر با اعلان جنگ به روسیه خواهد بود.

پیش از این، مارکو بوشمان، وزیر دادگستری آلمان گفته بود که حکم "دستگیری" پوتین پس از درخواست دیوان کیفری بین‌المللی در آلمان معتبر خواهد بود. این دستور همچنین مورد حمایت صدراعظم اولاف شولتس قرار گرفت که در سفر خود به ژاپن گفت که "هیچ کس بالاتر از قانون نیست".

مدودف گفت: بعضی احمق‌ها مانند وزیر دادگستری آلمان، می‌گویند، «خب، اگر او بیاید، او را دستگیر می‌کنیم» آیا او معنی آن را می‌فهمد؟ بیایید تصور کنیم... رئیس جمهور فعلی یک کشور هسته‌ای قلمرو مثلاً آلمان می‌رسد و دستگیر می‌شود. این چیست؟ اعلان جنگ به فدراسیون روسیه!

وی با اشاره به اینکه چنین تصمیماتی مانند تصمیمی که دیوان بین المللی کیفری اتخاذ کرد پتانسیل منفی زیادی ایجاد می‌کند، گفت: روسیه در چنین شرایطی از ابزار‌های موجود خود برای هدف قرار دادن "بوندستاگ، دفتر صدراعظم و غیره" استفاده خواهد کرد.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت که روابط روسیه و غرب در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و در شرایط خاص، مذاکره با کشور‌های دیگر منطقی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار