رئیس بنیاد ایران‌شناسی چهارمحال و بختیاری:

تقارن ماه رمضان و نوروز پیوند سنت‌های دینی و ملی است

قنبری گفت: عید نوروز نه تنها یک جشن ملی بلکه یک جشن مذهبی به شمار می‌رود چراکه فلسفه آن براساس فرهنگ عقلانی و دیرینه ایرانی است.

عباس قنبری عدیوی درخصوص آداب مهمانی در ماه مبارک رمضان و عید نوروز، اظهار داشت: امسال اولین بار نیست که ماه رمضان و عید نوروز با یکدیگر مصادف شده است درواقع همزمانی ماه‌های قمری و خورشیدی در فرهنگ ایرانیان همواره وجود داشته و نیاکان ما نیز در گذشته سعی می‌کردند آداب ماه رمضان و عید نوروز را در کنار یکدیگر اجرا کنند.

وی افزود: عید نوروز نه تنها یک جشن ملی بلکه یک جشن مذهبی است چراکه نوروز و فلسفه آن براساس یکتاپرستی، توجه به پروردگار، سنت‌های پسندیده، فرهنگ عقلانی و دیرینه ایرانی است که این فرهنگ کهن بازتابی از یکتاپرستی به شمار می‌آید و این موضوع هم مربوط به ایرانیان یکتاپرست پیش از اسلام و هم پس از اسلام است.

قنبری با اشاره به همزمانی ماه رمضان و عید نوروز در سال ۱۴۰۲، اضافه کرد: نوروز یک سنت پسندیده است که با نو شدن زمین، سال، انسان‌ها، لباس جدید پوشیدن، افکار نو داشتن و... همراه است ماه مبارک رمضان نیز همین سنت را دنبال می‌کند یعنی این ماه نیز برای پاک شدن درون انسان، سلامت روح و روان افراد، دوری از دنیا طلبی و شکم‌پرستی است همچنین برای انسان‌ها نوعی تمرین زندگی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


وی اظهار داشت: افراد می‌توانند علاوه‌بر اینکه آداب ماه مبارک رمضان را به جا می‌آورند دید و بازدید خانوادگی عید نوروز نیز انجام دهند و تنها تفاوت این است که از اذان صبح تا اذان مغرب خوردن و آشامیدن انجام نمی‌شود، اما افراد می‌توانند سایر امور پسندیده عید نوروز را اجرا کنند و حتی این امکان فراهم است که زمان افطار را در کنار دیگر نزدیکان و آشنایان خود سپری کنند.

قنبری با تاکید بر اینکه ماه مبارک رمضان و عید نوروز منافاتی با یکدیگر ندارند، گفت: سال نو فرصتی برای طبیعت‌گردی، حضور در مکان‌های طبیعی، زیارتی، گردشگری و... محسوب می‌شود که می‌توان در ماه مبارک رمضان نیز تمامی این امور را انجام داد یعنی افراد می‌توانند پس از اذان ظهر از حد ترخص خود خارج شوند و علاوه‌بر اینکه گردش نوروزی خود را انجام می‌دهند ماه مبارک رمضان و روزه‌داری خود را نیز به جا آورند.

وی ادامه داد: درحقیقت مصادف شدن ماه مبارک رمضان و عید نوروز یکی از زیبایی‌های امسال به شمار می‌آید و به همین جهت امیدواریم عید باستانی ایرانیان و ماه دینی رمضان مملو از سلامتی و تندرستی برای افراد باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار