واشنگتن: حمله چین به تایوان در آینده نزدیک بعید است

فرمانده نیروی هوایی آمریکا حمله نظامی پکن به جزیره تایوان را در آینده نزدیک بعید دانست.

با ظهور چین به عنوان یک قدرت همتراز آمریکا که می‌تواند هژمونی این کشور در نظام بین الملل را به چالش بکشد، واشنگتن چاره‌ای جز اعمال سیاست مهار علیه پکن ندارد. همین موضوع باعث تشدید تنش‌ها میان دو طرف شده است. جزیره تایوان، دریای چین جنوبی و جزایر مورد اختلاف میان پکن و توکیو در دریای چین شرقی از مهمترین مناطقی هستند که احتمال رویارویی نظامی میان آمریکا و چین بر سر آن‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانک کندل، فرمانده نیروی هوایی آمریکا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد هیچ تهدید آنی از سوی چین به منظور حمله احتمالی به جزیره تایوان دیده نمی‌شود. با این حال، ما آماده دفاع از تایوان در برابر تهاجم خارجی هستیم.

او تاکید کرد: هم اینک تهدید مشخصی مبنی بر این موضوع دیده نمی‌شود و امیدوارم این موضوع هیچگاه رخ ندهد. هر طرفی که اقدام به انجام یک اقدام تهاجمی کند که منجر به ورود آمریکا به مسئله شود اشتباه بسیار جدی را مرتکب شده است.

کندل با اشاره به آنچه اقدامات تحریک آمیز چین خواند، مدعی شد: ما شاهد نظامی کردن دریای چین جنوبی از سوی پکن هستیم. این آبراهه بین المللی که اهمیت تجاری زیادی دارد متعلق به چندین کشور حوزه شرق آسیاست. حضور بالون تجسسی چین در آسمان آمریکا از دیگر اقدامات تحریک آمیز پکن به شمار می‌رود. حضور این بالون یک تهدید امنیتی جدی برای آمریکا نبود و احتمال رخ دادن دوباره آن وجود ندارد.

پکن سال گذشته به سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان واکنش تندی نشان داد و فعالیت‌های نظامی خود در نزدیکی این جزیره را شدت بخشید. چین جزیره تایوان را بخشی از سرزمین مادری خود می‌داند و بر بازگشت این جزیره تحت کنترل پکن تاکید دارد.

با این حال، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن به ویژه ژاپن بر حفظ وضعیت خودمختار تایوان تاکید دارند و می‌گویند در صورت اقدام نظامی پکن، از این جزیره دفاع خواهند کرد.

برچسب ها: چین ، آمریکا ، تایوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار