از سرگیری تظاهرات در اراضی اشغالی/ معترضان خیابان‌ها را مسدود کردند

معترضان اسرائیلی در مخالفت با نتانیاهو برای کاهش اختیارات قضایی، تجمعات اعتراضی را در تل آویو و سایر مناطق اشغالی آغاز کرده‌اند.

اعتراضات از زمانی که نتانیاهو قانون جدیدی را معرفی کرد که اختیارات دیوان عالی را در اوایل سال جاری محدود می‌کند، تشدید شده است.

به گزارش الجزیره، معترضان به طور دسته جمعی در اعتراض به تغییرات پیشنهادی کابینه نتانیاهو در سیستم قضایی به خیابان‌ها ریخته‌، جاده‌ها را در سراسر اراضی اشغالی مسدود کرده و کمپین چند ماهه را تشدید کرده‌اند تا این اقدام را محکوم کنند.

هزاران نفر از مردمی که پرچم‌ها و تابلو‌ها را حمل می‌کردند روز پنج‌شنبه در یکی از خیابان‌های تل‌آویو راهپیمایی کردند و ترافیک سنگینی ایجاد کردند. گروهی دیگر در خیابان خارج از بندرگاه لاستیک‌ها را آتش زدند و برای مدتی حرکت کامیون‌ها را مسدود کردند.

اعتراضات از ابتدای سال، زمانی که کابینه راستگرای تندروی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، قانون جدیدی را معرفی کرد که اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند، تشدید شده است.

نیرو‌های ذخیره نظامی به اعتراضات پیوسته اند و مقامات ارشد وزارت دارایی این هفته نسبت به واکنش اقتصادی هشدار دادند.

در قدس اشغالی نیز جمعیتی در امتداد دیوار‌های شهر قدیمی تجمع کردند.

در این میان نتانیاهو قوانینی را پیش برد که شامل لوایحی برای اعمال نفوذ قاطع کابینه در انتخاب قضات و محدود کردن قدرت دادگاه برای نقض قوانین است.

نتانیاهو - که به دلیل اتهامات فساد محاکمه می‌شود - می‌گوید که اصلاحات قضایی برای بازگرداندن تعادل مورد نیاز است. 

اوایل روز پنجشنبه، قانونی با رای نهایی ۶۱ در مقابل ۴۷ رای موافق تصویب شد که شرایطی را که در آن می‌توان یک نخست وزیر را برکنار کرد، محدود می‌کند؛ علیرغم نگرانی‌ها مبنی بر اینکه این قانون ممکن است به منظور محافظت از نتانیاهو در برابر هرگونه عواقب ناشی از محاکمه‌های فساد او باشد.

کنست این لایحه را تصویب کرد که بر اساس آن نخست وزیران تنها در صورتی می‌توانند ناشایست تلقی شوند و مجبور به کناره‌گیری شوند که کنست یا سه چهارم وزرای کابینه آن‌ها را به دلایل فیزیکی یا روانی غیرقابل فعالیت اعلام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار