پایش آنلاین زیستگاه میش‌مرغ در بوکان

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: زیستگاه میش‌مرغ در این شهرستان به صورت شبانه روزی و برخط پایش می‌شود

آوات بازیار رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در گفتگو با خبرنگاران گفت: با نصب دوربین، زیستگاه پرنده میش‌مرغ در «دشت سوتاو حمامیان» این شهرستان به صورت شبانه‌روزی و به صورت آنلاین پایش می‌شود.

آوات بازیار اظهار کرد: این دوربین پیشرفته که برای خرید آن بیش از سه میلیارد ریال هزینه شده است، تا ۱۰ کیلومتر برد مفید و ۳۶۰ درجه قابلیت چرخش دارد.

وی افزود: با نصب این دوربین پیشرفته پایش پناهگاه حیات وحش «دشت سوتاو حمامیان» این شهرستان به صورت دقیق‌تر و آنلاین انجام می‌شود و در صورت بروز هرگونه اتفاقی از جمله آتش‌سوزی امکان امدادرسانی سریع‌تر وجود دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: «دشت سوتاو حمامیان» که هم اکنون به تنها محل زیست این پرنده نادر در کشور تبدیل شده در سال ۱۳۸۹ با مساحت حدود یک هزار و ۸۰۰ هکتار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافته است.

وی درخصوص سرشماری میش مرغ‌ها نیز یادآور شد: هر سال در فصل پاییز که جوجه‌ها بالغ شده و میش مرغ‌ها در قالب کُلنی به استراحت و تغذیه می‌پردازند، سرشماری آن‌ها توسط کارشناسان این اداره انجام می‌شود.

میش مرغ پرنده نادری است که در آذربایجان غربی زیست می‌کند، در آخرین سرشماری، آمار آن به ۳۰ پرنده رسیده و در معرض خطر انقراض است.

میش مرغ بزرگترین پرنده ایران است و شباهت زیادی به بوقلمون دارد. طول بدن آن به یک متر و وزنش به بیش از ۱۵ کیلوگرم می‌رسد. این پرنده دارای گردن و پا‌های کشیده و پر‌های رنگارنگ است. هم اکنون دشت سوتاو بوکان مهم‌ترین زیستگاه پرنده میش‌مرغ در کشور است. این مکان به دلیل شرایط مطلوب و منحصر بفرد خود به مهم‌ترین زیستگاه پرنده نادر میش‌مرغ در سطح کشور تبدیل شده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.