در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در تعطیلات نوروز/ مادران باردار پرخطر شناسایی شوند

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: به حضور متخصصان و همچنین فوق تخصصان مورد نیاز در مراکز درمانی تأکید شده است.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تیم‌های ارزیابی سریع، پشتیبان و کمیته مدیریت بحران همه بیمارستان‌ها تعیین شده و فعال خواهد بود.
حضور نیرو‌های تخصصی و کادر درمانی، عدم نقص و خرابی تجهیزات و دستگاه ها، امکان ارائه خدمات تشخیصی، آزمایشگاهی، تصویربرداری، دندانپزشکی، دارویی و اطلاع رسانی‌های لازم در این زمینه قبل از آغاز تعطیلات نوروزی انجام شده است.

به گفته وی برنامه‌ریزی‌های لازم جهت نظارت و پایش برنامه‌های مقیمی، آنکالی و ماندگاری پزشکان مراکز درمانی برای ارائه خدمات درمانی به موقع به بیماران مراجعه کننده انجام شده است.

او بیان کرد: مدیریت تامین نیروی تخصصی و کادر درمانی و ساماندهی مرخصی پرسنل، با توجه به اهمیت بازیابی قوای پرسنل و همچنین جلوگیری از کاهش ظرفیت ارائه خدمات درمانی در ایام تعطیلات بسیار مهم است. دارو‌ها و لوازم مصرفی مورد نیاز براساس نیازسنجی، پیش بینی، تامین و دپوی کافی می‌شود.

کریمی ادامه داد: لازم است ظرفیت و فعالیت بخش اورژانس و تمامی بخش‌های ویژه و دیالیز در سطح مراکز دانشگاهی، ارگان‌ها و سایر سازمان‌های عمومی غیردولتی به طور کامل حفظ شود. بخش‌های اورژانس و بخش‌های ویژه بیمارستان‌های خصوصی ضمن حفظ کل ظرفیت تخت‌ها باید با تمام توان به ارائه خدمت بپردازند.

او ادامه داد: در خصوص بیمارستان‌های پذیرنده بیماران ترومایی، حضور فعال متخصصان طب اورژانس، بیهوشی، جراح عمومی و سایر متخصصان مقیم مطابق برنامه شیفت کاری ضروری است و بر حضور یا دسترسی سریع به متخصص و همچنین فوق تخصص‌های مورد نیاز تأکید شده است.

او افزود: در خصوص بیمارستان‌های جنرال دانشگاهی، حضور متخصصین طب اورژانس، متخصصین بیهوشی و سایر متخصصین مقیم، مطابق برنامه شیفت کاری ضروری است و حضور و یا دسترسی سریع به متخصصان داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی نیز برنامه ریزی شده است.
او ادامه داد؛ فعال بودن بخش اورژانس بیمارستان‌ها برای پذیرش و پاسخ گویی به بیماران مختلف اورژانس به ویژه درمان مصدومان ترومایی براساس دستورالعمل‌های علمی و بیماران با سکته حاد قلبی و مغزی مطابق دستورالعمل کد ۲۴۷ و ۷۲۴ ضروری خواهد بود.

او اضافه کرد: استفاده از ظرفیت حداکثری تخت‌های اتاق عمل با پیش بینی زمان بندی مناسب شیفت‌ها و تناسب ظرفیت نیروی انسانی آنکال انجام شده است. برنامه ریزی حضور متخصصان مربوطه جهت ویزیت روزانه بیماران بستری در بخش‌ها انجام شده و حضور متخصص مقیم مرتبط در بیمارستان‌های با گرایش تک تخصصی تاکید شده است.

او گفت: لازم است آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جهت ارائه خدمات ویژه نوروز با بهره گیری از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود مطابق الگوی سطح‌بندی بیمارستان‌ها و ارزیابی دقیق و مستمر شبانه روزی در خصوص لزوم اعزام بیماران بین لایه‌های مختلف مراکز درمانی در دانشگاه و یا مناطق آمایشی مربوطه با اولویت بیماران اورژانسی انجام شود و هماهنگی و تعامل بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی درمانی به منظور پذیرش بیماران اعزامی نیازمند به خدمات، صورت گیرد.

او بیان کرد: از آنجا که تعطیلی خدمات در بخش خصوصی باعث افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی دانشگاهی و ازدحام و شلوغی در اورژانس‌های بیمارستانی می‌شود، لازم است ستاد معاونت درمان با هماهنگی مراکز نظام پزشکی در سطح دانشگاه اقدامات لازم صورت پذیرد تا در استان‌های مسافرپذیر، بخش خصوصی با حداکثر توان موجود در روز‌های تعطیل به ارائه خدمات خود ادامه دهد.

فعالیت روزانه همه کلینیک‌ها

او ادامه داد: مراکز بهداشتی درمانی، درمانگاه‌های خصوصی و خیریه شبانه روزی باید همچون روز‌های عادی، فعالیت ۲۴ ساعته داشته و حضور پزشکان به صورت شبانه روزی تنظیم شود؛ فعالیت روزانه همه کلینیک‌های ویژه در طول روز‌های کاری این ایام با تأمین رشته‌های بالینی خاص شامل داخلی، قلب، عفونی، زنان، اطفال، جراحی عمومی، ارتوپدی، روانپزشکی، دندان‌پزشکی و دیگر تخصص‌ها بنا به تشخیص، برنامه ریزی و اطلاع رسانی دانشگاه، تأکیدشده به گونه‌ای که دسترسی به متخصصان مربوطه امکان‌پذیر باشد. مادران باردار پرخطر توسط معاونت بهداشت و هماهنگی با معاونت درمان، شناسایی و درمان مادرانی که تاریخ تقریبی زایمان آن‌ها در محدوده تعطیلات نوروزی است به مدیریت شود.

او افزود: جابجایی بیماران تحت درمان به روش دیالیز خونی حتماً با هماهنگی دانشگاه‌های مبدأ و مقصد و اخذ پذیرش از بخش دیالیز مقصد انجام شود. کمیته پیشگیری و کنترل عفونت و تیم‌های ذی‌ربط در بیمارستان‌های تحت پوشش جهت رعایت موازین پیشگیری و کنترل عفونت فعال گردد. به منظور رعایت اصول استاندارد کنترل عفونت و پیشگیری از ابتلای پرسنل درمانی بیمارستان ها، لوازم معاینه و حفاظت فردی به تناسب تعداد پرسنل و دفعات مراجعه، توزیع و دپوی مناسب شود.

او بیان کرد: تزریقات آنزیمی بیماران متابولیک به صورت منظم انجام شود و درخصوص سایر تزریقات تخصصی مانند پالس تراپی در بیماران مولتیپل اسکلروزیس، شرایط در صورت نیاز مهیا شود.

او ادامه داد: حداقل یک مرکز تالاسمی/ هموفیلی یا یکی از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به عنوان مرکز مرجع، جهت رسیدگی به موارد اورژانس بیماران مذکور به ستاد تسهیلات نوروزی دانشگاه معرفی شوند. پزشک و پرستار آموزش دیده آنکال در شیفت‌های ایام تعطیلات نوروزی لحاظ شود. دارو‌های اورژانس در استوک این مراکز موجود باشد.

کریمی گفت: به منظور عدم وقفه در درمان بیماران لازم است کلیه مراکز شیمی درمانی و پرتودرمانی دولتی پاسخگوی تمام مراجعین بوده و در بخش خصوصی با فعالیت حداقل یک سوم تعداد تخت‌های شیمی درمانی سرپایی خدمات لازم ارائه شود. در مورد مراکزی که ایام تعطیلات نوروز امکان ارائه خدمات تخصصی تشخیص و درمان سرطان را دارند، به عموم مردم اطلاع رسانی شود.

او افزود: ضروری است درباره پذیرش فعال بیماران دیابتی و فشارخون و همکاری جهت تسهیل دسترسی بیماران مذکور به دارو‌های ضروری در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های تحت پوشش برنامه ریزی شود. از ظرفیت برنامه مقیمی دندانپزشکان و تدابیر لازم برای اطلاع رسانی جامع در خصوص سهولت دسترسی مردم به خدمات دندانپزشکی در مراکز مجری برنامه استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
آره برخی رزیدنت های بی سواد که با جان و مال مردم بیت المال قمار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
Hosein
۱۳:۱۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
خدا خیر به خودتون و خونواده هاتون بده متخصصین محترم...خداوکیلی تو درمانگاه ها و بیمارستانها حضور داشته باشین...مردم بهتون نیاز دارن...ممنون از ایثارتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
داراب با این همه جمعیت 1 بیمارستان و 1 دکتر داره بیا ببین متخصص که اصلا نداره