دژکام:

عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی در دستور کار مسئولان قرار گیرد

امام جمعه شیراز گفت: یکی از مسائلی که در کشور ما جدی باید پیگیری شود عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی است یعنی کسی که فقیر است در حد نیاز‌های خود نمانده باشد.

آیت الله لطف الله دژکام در خطبه‌های نمازجمعه امروز شیراز، گفت: خدای متعال در قرآن کریم دشمنان ما را معرفی کرده است و در راس همه دشمنان، شیطان است که قسم خورده تا همه ما را منحرف کند، کاری کند که روز قیامت دست‌های ما خالی باشد و به عزت خدا قسم خورده است که بنده‌ها را فریب می‌دهد.

او با اشاره به ۲ ابزار مهم دشمن (فقر و فحشاء) در جامعه اسلامی، بیان کرد: دشمن تلاش می‌کند با ایجاد فقر و فحشا به دنیا و آخرت لطمه بزند لذا خداوند متعال فرموده است که حواستان جمع باشد و در مقابل این دشمن بایستید.

امام جمعه شیراز گفت: امروز که روز چهارم سال جدید است همه ما می‌بینیم که رهبر معظم انقلاب بر علیه شیطان لشکرکشی می‌کند و امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاشته است.

آیت الله دژکام با اشاره به برنامه‌ریزی شیطان برای فقر و ناتوانی، گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید می‌کند که اولویت اول کشور اقتصادی است و شعار سال مهار تورم و رشد تولید است؛ لذا لشکرکشی بر علیه شیطان را، ولی امر دارد انجام می‌دهد و همه ما بایستی در شب‌ها و روز‌های ماه رمضان در دعا‌های خود از خدا بخواهیم و خود تلاش کنیم و لشکر کشی را شروع کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: در دعایی که آخر شعبان و اول ماه مبارک رمضان ذکر شده است می‌خوانیم که خدایا زندگی ما را بهترین زندگی قرار بده و مرگ ما را بهترین مرگ قرار بده؛ حال بهترین زندگی چیست؟ بهترین زندگی آن است که انسان هر چه در عالم زندگی می‌کند و بهره از حیات می‌برد بر موالات اولیای خدا باشد. ولی خدا را بشناسد و به ولایتش در دل اعتقاد داشته باشد و در عمل موالات را نشان دهد.

او گفت: اگر می‌خواهیم بهترین زندگی را داشته باشیم بدون ولایت اولیای خدا نمی‌شود و اگر می‌خواهیم در این لشکرکشی که رهبر معظم انقلاب فراخوان داده است وارد شویم و حرکتی داشته باشیم برای این است که اگر می‌خواهید ولایت امام زمان (عج) را داشته باشید باید اطاعت نائب امام زمان (عج) یعنی امام خامنه‌ای را بر خودتان فرض بدانید.

آیت الله دژکام گفت: نمی‌شود بگوییم ما مسلمان و منتظر امام زمان (عج) هستیم، ولی اطاعت از، ولی فقیه نباشد. ولایت فقیه به فرموده امام راحل ادامه ولایت پیغمبر اکرم و ادامه ولایت ائمه اطهار است.

خطیب نماز جمعه شیراز با تاکید بر اینکه مراقب باشید، دشمن برای اینکه ما را زمین بزند چاره‌ای ندارد جز اینکه به کانون اصلی این حرکت که ولایت فقیه است حمله کند، گفت: ولی فقیه که برای شخص خود چیزی نمی‌خواهد بلکه مهار تورم و رشد تولید فرمان رهبری است، بنابراین اگر می‌خواهیم در مقابل شیطان که فقر را می‌خواهد توسعه دهد بایستیم باید این را مدنظر داشته باشیم که این حرکت را سامان دهیم.

او گفت: رهبر معظم انقلاب تصریحا در پیام آغاز سال جدید فرمودند که مسئله زیاد داریم، اما اولویت این است. برخی خیال می‌کنند اگر اولویتی را مشخص کردیم دیگر مسئله‌ای نداریم؛ خیر، مسئله زیاد است، اما اگر کسی را پیدا کردیم که در اولویت گذاشتن به این مسائل، مسئله دیگری را اولویت قرار داد مخالف ولایت فقیه است. هر کس می‌خواهد باشد، مسئول باشد یا غیر مسئول باشد و به هر بهانه‌ای باشد اشتباه می‌کند. دو دستگی و تفرقه که شد کار خراب می‌شود. همه یک صدا و یک فریاد که رهبری فرموده است با مهار تورم و رشد تولید پشت شیطان را بشکنید.

آیت الله دژکام با اشاره به برنامه ریزی در راستای تغییر اولویت‌ها، ادامه داد: برخی از جریان‌هایی که نمی‌خواهند نظام به اهداف خود برسد به بهانه‌های مختلف اولویت را تغییر می‌دهند. اولویت را مقام معظم رهبری تعیین کرده است. وظیفه من است که بگویم و وظیفه همه ما هست که عمل کنیم، اولویت آن چیزی است که رهبر انقلاب مشخص می‌کند.

او گفت: کاسه‌های داغ‌تر از آش هستند و به جای اینکه در اطاعت از، ولی خود فرمانبرداری کند و کار دین را جلو ببرد خودش را یکی حساب کرده است و حرف دیگری می‌زند. این کاسه‌های داغ‌تر از آش به فرموده حضرت حافظ "عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری"، مراقب باشند کاری نکنند که لطمه به دین بخورد و در روز قیامت و در دادگاه عدل الهی نمی‌توانند جواب دهند. بگذارند آنچه، ولی امر می‌گوید اجرایی و عملیاتی شود و در ادامه خواهید دید که سایر مسائل هم حل می‌شود، رهبری فرمودند اگر این حل شود خیلی مسائل دیگر حل می‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه همه ما باید توجه داشته باشیم در فتنه‌های آخر الزمانی برای اینکه ما را از مسیر پیشرفت دین باز بدارند و ما را منحرف کنند کاری که می‌کنند اولویت‌ها را تغییر می‌دهند، اگر اولویت را فراموش کردید کار خراب می‌شود و متاسفانه برخی این فراموشی برایشان پیدا می‌شود، ابراز امیدواری کرد که ما دچار این فراموشی نشویم و همیشه پشت سر، ولی امر حرکت کنیم و مطمئن باشید که کار ما به جای خوبی می‌رسد.

آیت الله دژکام در ادامه با تصریح بر اینکه فحشا ابزار شیطان است و روی آن کار می‌کند، گفت: شیاطین جن و انس برای اینکه فحشا را در جامعه ما رواج دهند کار می‌کنند و آنچه که مهم است، بی حجابی مقدمه خیلی از فحشا است و باید با این بی حجابی مقابله شود و مقابله را سازماندهی کردیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: تذکر شفاهی را، امر به معروف و نهی از منکر لسانی را باید انجام داد و اگر کسی گفت چرا کاری نمی‌شود اول باید از خودش پرسید که تذکر لسانی را انجام داده یا خیر؟ این طبق رساله است و در رساله عملی حضرت امام خمینی (ره) و رساله خود مقام معظم رهبری در بحث امر به معروف و نهی از منکر و سایر مراجعین نگاه کنید. رهبری فرموده که تذکر لسانی به عهده همه است و نمی‌شود فقط عده‌ای انجام دهند، همه باید بگویند.

او با اشاره به سامانه مردم‌رسی در استان و شیراز که مرتبط به عموم است و مخصوص دستگاه یا نهاد خاصی نیست، بیان کرد: در این سامانه مردم موارد خلاف را یادآور می‌شوند و آن‌ها گروهی هستند که بررسی و پیگیری می‌کنند.

آیت الله دژکام ضمن قدردانی از اصناف، اظهار کرد: کلانشهر شیراز همواره پیشقدم در کار خوب است و این حرکت مردمی باید تقویت شود و مؤمنین باید حمایت کنند تا به نتیجه برسد. این کار همگانی است و نباید انتظار داشته باشیم فقط تعدادی پلیس مسئول این کار باشند، تذکر لسانی کار خودمان است و واجب است تذکر دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به ماه مبارک رمضا و تذکر نسبت به ارزش‌ها، افزود: گروه‌های خوبی در این راستا شکل گرفته که آموزش می‌دهند که چطوری تذکر دهید که وظیفه شرعی ادا شود لذا تذکر زبانی اثر دارد.

امام جمعه شیراز ابراز کرد: در این جنگی که درگیر هستیم و ما می‌گوییم خدایا ما را بر موالات اولیات و دشمنی دشمنانت بمیران، دشمنی کردن بهترین ارزش در روز قیامت است که به خاطر خدا بایستید. مطمئن باشید که شاخ شیطان خواهد شکست و هم در مبارزه با فقر میدان دار می‌شوید و وضعیت معیشت مردم بهتر می‌شود و هم در مقابله فحشا و منکرات این حرکت را به خوبی انجام خواهیم داد.

او با اشاره به انجام فعالیت‌های خیر در ماه رحمت الهی، گفت: مطالبه‌گری عنوان قشنگی است به شرطی که انسان گرفتار غیبت و تهمت نشود.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس گفت: به فکر این باشید که با مطالبه می‌خواهید کار بندگان خدا حل شود و مسیر بندگی خدا آسان شود. مطالبه‌گری به این نحو خوب است.

خطیب نماز جمعه شیراز گفت: رهبر معظم انقلاب یک نکته‌ای فرمودند که ما کار‌هایی کردیم در طول این چهل و چند سال گذشته برای اینکه عدالت اقتصادی برقرار شود. دولت برای عدالت اقتصادی ورود کرده است، اما رهبر معظم انقلاب فرمودند اکنون که نگاه می‌کنیم این عدالت نیست و باید جا‌هایی که اشتباه شده است را درست کنیم.

او گفت: نمی‌خواهیم بگوییم هر کاری که کردیم حتما درست بوده؛ معصوم که نیستیم و یک کاری کردیم به قصد خیر، اما نتیجه ش خوب نشده است. یکی از مسائلی که در کشور ما جدی باید پیگیری شود عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی است یعنی کسی که فقیر است در حد نیاز‌های خود نمانده باشد. نمی‌گوییم همه مساوی هم باشند، ولی کسی که فقیر است حداقل نیاز‌های زندگی را داشته باشد و این هدف جامعه دینی است و می‌خواهیم به این هدف برسیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.