۹ روز هوای پاک، در سالی که گذشت

اصفهانی‌ها در سالی که گذشت، ۹ روز در هوای پاک و ۱۷۴ روز در هوای آلوده نفس کشیدند.

کلان‌شهر اصفهان بر پایه آمار اداره کل حفاظت محیط زیست استان از ابتدای فروردین تا ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ طی ۳۶۵ روز، ۹ روز هوای پاک، ۱۸۲ روز هوای قابل قبول (سالم)، ۱۴۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۶ روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان (وضع قرمز) را تجربه کرد.

کلان‌شهر اصفهان در اسفندماه سال ۱۴۰۱، یک روز هوای پاک، ۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۹ روز هوای سالم داشت.
اصفهان در بهمن‌ماه سال گذشته به دلیل ناپایداری‌های جوی و بارندگی‌ها، هفت روز هوای پاک، ۱۷ روز هوای سالم، چهار روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز هوای ناسالم برای عموم داشت.

این کلان‌شهر در دی ۱۴۰۱، ۱۳ روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان داشت که نسبت به ماه‌های قبل آن بیشترین تعداد روز با وضع قرمز محسوب می‌شد و اصفهان طی ماه دی ۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۱ روز هوای قابل قبول تجربه کرد.

اصفهان آذر سال گذشته نیز ۲۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، سه روز ناسالم برای عموم شهروندان و فقط ۶ روز هوای قابل قبول داشت.
همچنین در آبان ۱۴۰۱ نیز شمار روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس این شهر ۲۱ روز بود و یک روز ناسالم برای عموم شهروندان، هفت روز هوای سالم و البته یک روز و در تاریخ ۲۱ آبان هوای پاک ثبت شد.
کلان‌شهر اصفهان در ماه مهر نیز ۱۸ روز هوای سالم با میانگین شاخص‌های بالاتر از ۹۰ AQI و ۱۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت.

در ماه شهریور سال گذشته ۲۳ روز هوای سالم و هشت روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در این کلان‌شهر ثبت شد.
ماه مرداد ۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۵ روز هوای سالم داشت.
در تیر ۱۴۰۱ نیز ۱۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲ روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان و ۱۲ روز هوای سالم، اصفهان بیشترین روز‌های آلوده شش ماه ابتدایی سال گذشته را داشت.

همچنین کلان‌شهر اصفهان در ماه خرداد نیز ۱۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲ روز ناسالم برای عموم ۱۶ روز قابل قبول نفس کشید.

در سی و یک روزِ اردیبهشت، اصفهان ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، سه روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان و ۱۳ روز هوای قابل قبول داشت.

کلان‌شهر اصفهان در  فروردین سال گذشته نیز ۱۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۵ روز هوای قابل قبول تجربه کرد.


۹ روز هوای پاک، در سالی که گذشت
نگاهی به وضع هوای شهر اصفهان نشان می‌دهد آلودگی هوا در ماه‌های آبان، آذر و دی روند افزایشی داشته و اصفهان در دی ماه بیشترین تعداد روز هوای ناسالم برای عموم شهروندان را تجربه کرد که از دلایل افزایش آلودگی هوای اصفهان در این بازه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید منتظری از نیمه آذر ۱۴۰۱ و نیز سوخت گازوئیل در برخی صنایع، همچنین نفوذ توده هوای بسیار سرد و سکون جوی در برخی روز‌ها بود.

کلان‌شهر اصفهان بهمن نیز به دلیل افزایش ناپایداری‌های جوی در این دیار هفت روز شاخص هوای سبز را ثبت کرد و بیشترین تعداد روز هوای پاک را نفس کشید.

اصفهان طی سال‌های اخیر به عنوان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور به شمار می‌رود که در پی خشکاندن رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین المللی گاوخونی و تحت تأثیر کاهش بارندگی در دو دهه گذشته کانون‌های بحرانی گردوغبار آن افزایش یافته و این امر در کنار صنایع آلاینده و تردد میلیونی خودرو‌ها سبب شده که شهر تاریخی اصفهان حتی در بهار و تابستان نیز بیشترین هوای آلوده را داشته باشد.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت آبان ماه سال گذشته با اشاره به مطالعه‌ای برای کمی‌سازی آثار بهداشتی و اقتصادی منتسب به آلاینده ذرات معلق PM ۲.۵ در ۲۷ شهر بزرگ کشور که در رسانه‌ها منتشر شد، در خصوص کلان‌شهر اصفهان نیز گفت که تعداد کل مرگ‌های منتسب به ذرات معلق PM ۲.۵ در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در سال ۱۴۰۰ به شکل میانگین ۱۶۶۴ نفر بوده است.

تعداد مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی بالاتر از ۳۰ سال ۴۲ نفر، تعداد مرگ به علت سرطان ریه بالاتر از ۳۰ سال ۴۸ نفر، تعداد مرگ به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی در بزرگسالان بالاتر از ۲۵ سال ۴۱۱ نفر و تعداد مرگ به علت سکته مغزی در بزرگسالان بالاتر از ۲۵ سال ۱۴۴ نفر بوده است.

تاکنون آماری از بیماری‌ها و مرگ‌های منتسب به آلودگی هوای این دیار در سال ۱۴۰۱ اعلام نشده، اما بر اساس گزارش وزارت بهداشت مجموع هزینه اقتصادی مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال ۱۴۰۰ در شهر اصفهان به طور میانگین ۹۰۵ میلیون دلار معادل با ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
۹ روز هوای پاک، در سالی که گذشت
از نیمه آذر سال ۱۴۰۱ دومین سال پیاپی پلمب مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه شهید محمد منتظری در شمال غرب شهر اصفهان شکسته شد و با وجود مخالفت‌های مدیران استانی هشت واحد این نیروگاه با تمام ظرفیت در مدار مازوت سوزی و تولید قرار گرفت.

با وجود سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در به اصفهان در دی ماه و بازدید از وضع آلایندگی این نیروگاه، مازوت سوزی آن ادامه یافت تا در ۱۵ اسفند استاندار اصفهان اعلام کرد که این نیروگاه همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به این دیار مصرف مازوت را به صفر رساند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.