واکنش روسیه به ارسال بمب‌های حاوی اورانیوم تضعیف شده به اوکراین

مسکو واگذاری بمب‌های حاوی اورانیوم تضعیف شده انگلیسی به کی‌یف را اقدامی مخرب دانست.

کشور‌های غربی کمک تسلیحاتی خود به اوکراین را همزمان با آغاز جنگ این کشور تشدید کردند. با این حال، گرچه آن‌ها در ابتدا از واگذاری تسلیحات سنگین و پیشرفته به کی‌یف اجتناب کرده بودند، اما اکنون به مرور در حال ارسال تسلیحاتی هستند که می‌تواند خشم روسیه را به همراه داشته باشد. یکی از این تسلیحات بمب‌های دارای اورانیوم تضعیف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه امروز (جمعه) در واکنش به اخبار منتشر شده درباره احتمال ارسال بمب‌های حاوی اورانیوم تضعیف شده توسط انگلیس به اوکراین، این اقدام را بسیار مخرب خواند.

مسکو در اوایل هفته جاری به خبر ارسال بمب‌های حاوی اورانیوم تضعیف شده از سوی انگلیس به کی یف به صورت خشمگینانه واکنش نشان داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این بمب‌ها می‌تواند به سربازان اوکراینی آسیب وارد کند، جمعیت بسیاری را هدف قرار دهد و در نهایت به حوزه کشاورزی این کشور برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها زیان برساند.

لندن می‌گوید بمب‌هایی که قرار است به اوکراین ارسال شود در درجه تسلیحات متعارف طبقه بندی می‌شود، اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این اقدام را تلاش اعضای سازمان ناتو به منظور ارسال تسلیحات اتمی به کی‌یف قلمداد کرد.

ایگور کیریلوف، رئیس نیرو‌های محافظت هسته‌ای، بیولوژیکی، و شیمیایی وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: غرب به خوبی درباره اثرات مخرب استفاده از بمب‌های حاوی اورانیوم تضعیف شده آگاهی دارد. داده‌های آماری درباره استفاده آمریکا و متحدانش از چنین تسلیحاتی در منطقه بالکان و عراق نشان دهنده آثار مخرب و بلند مدت این تسلیحات بر مردم محلی و محیط زیست بوده است.

تحقیقات نشان داده است استفاده از بمب‌های حاوی اورانیوم تضعیف شده باعث آلوده شدن خاک و منابع آبی زیرزمینی می‌شود. اوکراین کشوری است که متکی بر کشاورزی است و این امر می‌تواند در بلند مدت به این کشور آسیب جدی وارد کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
مانند نفت بر روی آتش ریختن هست
آخرین اخبار