هشدار ایتالیا درباره ورود موج پناهجویان به اروپا در صورت بی‌ثباتی تونس

نخست وزیر ایتالیا خواستار کمک اتحادیه اروپا به کشور تونس به منظور ایجاد ثبات اقتصادی در این کشور شد.

دریای مدیترانه یکی از مرگبارترین گذرگاه‌های دریایی برای مهاجران غیرقانونی است به طوری که سالانه هزاران پناهجو را به کام مرگ می‌کشاند. قاره آفریقا به دلیل شرایط نامساعدی باقی مانده از زمان استعمار اروپایی‌ها در این قاره سالانه ده‌ها هزار تن از ساکنان خود را روانه اروپا می‌کند که در این میان تنها شمار اندکی مجال زندگی در این قاره را می‌یابند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا امروز (جمعه) به رهبران اروپا هشدار داد در صورتی که به تونس در شمال آفریقا برای حفظ ثبات اقتصادی کمک نکنیم باید در انتظار ورود موج گسترده مهاجران غیرقانونی از قاره سیاه به سواحل خود باشیم.

از زمان روی کار آمدن قیس سعید، رئیس جمهور تونس در ژوئیه ۲۰۲۱، وی اقدام به منحل کردن پارلمان و افزایش اختیارات خود کرد که همین موضوع باعث شده این کشور دچار تحولات سیاسی و تزلزل ثبات شود.

ملونی پس از نشست رهبران اروپایی در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: شاید همه کشور‌ها درباره اهمیت ایجاد ثبات اقتصادی در کشوری همانند تونس آگاهی نداشته باشند. اگر ما به این موضوع به درستی نپردازیم باید شاهد موج بی سابقه‌ای از ورود پناهجویان آفریقایی به خاک اروپا باشیم.

آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا نیز پیش‌تر اعلام کرده بود اگر کمک‌های اقتصادی لازم در اسرع وقت به تونس نرسد باید انتظار ده‌ها و شاید صد‌ها هزار قایق حامل پناهجویان آفریقایی به مقصد اروپا را داشته باشیم.

کشور‌های غربی از دولت تونس خواسته اند برای دریافت کمک‌های مالی خارجی، اقدام به انجام اصلاحات اقتصادی در کشور کند. تاجانی در این باره گفت: من به همتایان اروپایی خود گفتم که ما می‌توانیم کمک‌های مالی به تونس را به صورت اقساطی انجام دهیم. بخش نخست این پرداخت‌ها می‌تواند به فوریت انجام شود و پرداخت اقساط بعدی منوط به ایجاد اصلاحات از سوی دولت تونس باشد.

از زمان آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۲۰ هزار پناهجو به صورت غیرقانونی وارد خاک ایتالیا شدند. مقامات این کشور می‌گویند با ادامه این روند خطر آن وجود دارد که رکورد ورود بیشترین پناهجو که مربوط به سال ۲۰۱۶ و ورود ۱۸۱ هزار مهاجر غیرقانونی است، شکسته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۴:۵۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
تونس = سد اروپا
آخرین اخبار