خرید گواهی سپرده نفت خام برای سرمایه گذاران چه مزیت‌هایی دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از گواهی‌های سپرده کالایی که در ماه پایانی سال گذشته از آن رونمایی شد گواهی سپرده نفت خام بود.

آقای بیات منش گفت: گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده‌ی آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبار‌های مورد تایید بورس صادر شده است.

او در ادامه در خصوص مزیت‌های کلی گواهی سپرده کالایی گفت: عدم نیاز به تحویل گرفتن و یا انبارداری کالا، نداشتن ریسک سرقت اصل کالا، امکان وثیقه گذاری و ... از جمله مزیت‌های گواهی سپرده کالایی است.

بیات منش گفت: یکی از گواهی‌های سپرده کالایی که در ماه پایانی سال گذشته از آن رونمایی شد گواهی سپرده نفت خام بود. کشف واقعی قیمت نفت، شفافیت برای فروش داخلی و خارجی عدم امکان سوء استفاده دلالان بین المللی از خرید نفت ایران، ریسک کاهش ارزش ارز داخلی جذب سرمایه و نقدینگی به نفع فروشنده، قیمت گذاری ارزی و تسویه ریالی نیز از جمله مزیت‌های این گواهی است.

او در ادامه گفت: البته که این گواهی در ابتدای راه بوده و راه اندازی ابزار‌های مشتقه می‌تواند کامل کننده آن باشد که باید به سمت توسعه آن گام برداشت.

پیش از این آقای نقوی مدیر عامل بورس انرژی گفته بود، قرارداد آتی نفت مورد تأیید قرار گرفت و تا دو ماه دیگر رونمایی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار