با لپتاپ قدیمی خود چه کنیم؟

اگر به تازگی لپتاپ جدیدی تهیه کرده و نمی‌دانید همچنان با دستگاه قدیمی خود چه کار کنید، ایده‌های خوبی برای این منظور وجود دارد که می‌توانید به کار بگیرید.

در دهه گذشته، لپ‌تاپ‌ها به یکی از لوازم خانگی در خانه‌های سراسر جهان تبدیل شدند. خواه یک کارآفرین پرهیجان یا دانشجوی سخت کوش باشید، احتمالا زمان زیادی را صرف کار با لپ‌تاپ‌ خود می‌کنید. متاسفانه، لپ‌تاپ‌‌ها برای همیشه قرار نیست کار کنند.

بسته به رشته کاری یا سلیقه شما در سرگرمی، ممکن است لازم باشد لپ‌تاپ‌ خود را زودتر به روز کنید. در حالی که پیدا کردن یک لپ‌تاپ‌ جدید به خودی خود یک ماجراجویی است، پیدا کردن اینکه با لپ‌تاپ‌ قدیمی خود چه کاری انجام دهید نیز یک چالش است. یادگیری نحوه صحیح دور انداختن رایانه در دراز مدت باعث کاهش استرس و غم و اندوه زیادی می‌شود.

چه زمانی لازم است لپ تاپ خود را به روز کنیم؟

لپ‌تاپ‌‌ها سرمایه گذاری گران قیمتی هستند که نمی‌توانید ماهیانه آن را جایگزین کنید. اگر به طور منظم از لپ‌تاپ‌ خود استفاده می‌کنید، انتظار داشته باشید هر چند سال یک بار لپ‌تاپ‌ خود را تعویض کنید. بسته به کیفیت لپ‌تاپ‌ و میزان استفاده از آن، میزان عمر لپ‌تاپ‌ شما متفاوت است.

به جای اینکه به سن فکر کنید، علائم نقص عملکرد را تشخیص دهید. این مشکلات عبارتند از: صدای بلند، گرمای بیش از حد غیر قابل توضیح، عمر باتری ضعیف، فساد داده‌ها، ناسازگاری برنامه و غیره.

کسانی که در زمینه تکنولوژی بی‌تجربه هستند، باید لپ‌تاپ‌ قدیمی خود را برای بازرسی به مرکز تعمیر ببرند، قبل از اینکه آن را کنار بگذارند. ممکن است راه حل‌های ساده‌ای وجود داشته باشد که بتوانید به راحتی لپ‌تاپ‌ خود را بازسازی کنید.

در حالی که تمیز کردن دریچه‌ها یا تعویض قطعات کوچک کمک می‌کند، سخت افزار قدیمی ممکن است غیرقابل تعمیر باشد. علاوه بر این اگر به جدیدترین برنامه‌ها یا کارت‌های گرافیکی برای مدرسه یا محل کار نیاز دارید، محدودیت‌های نرم‌افزاری روی سخت‌افزار شما ممکن است شما را مجبور به ارتقاء از یک لپ‌تاپ‌ کاملا کارآمد کند.

با لپ‌تاپ‌ قدیمی خود چه کار کنیم؟

اکنون که یک لپ‌تاپ‌ را جایگزین کرده‌اید، وقت آن است که تصمیم بگیرید با لپ‌تاپ‌ قدیمی خود چه کنید. لپ‌تاپ‌‌ها دستگاه‌های نسبتا گران قیمتی هستند که اطلاعات حساس زیادی را حمل می‌کنند. اگر کمی به آینده لپ‌تاپ‌ قدیمی خود فکر کنید، کمک خواهد کرد. چند گزینه محبوب وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید:

۱. آن را بفروشید

اگر به پول نقد اضافی نیاز دارید، فروش لپ‌تاپ‌‌تان ایده خوبی است. سعی کنید به یاد داشته باشید که مانند هر فناوری دیگری، لپ‌تاپ‌‌ها نیز به مرور زمان مستهلک می‌شوند. شما نباید از لپ‌تاپ‌ قدیمی خود انتظار سودآوری داشته باشید. اگر لپ‌تاپ‌ را به قیمتی که از آن راضی هستید، می‌فروشید، حتما آن را به درستی تهیه کنید. شما نمی‌خواهید اطلاعات شخصی خود را به طور تصادفی در اختیار یک غریبه قرار دهید. حتما لپ‌تاپ‌ خود را پاک کنید. لپ تاپ‌ها دارای تنظیمات بازیابی هستند که تمام داده‌ها و فایل‌ها را حذف می‌کند. این توابع همه چیز را از رمز‌های عبور ذخیره شده و اطلاعات بانکی گرفته تا اسناد و تصاویر word پاک می‌کنند.

۲. آن را هدیه دهید

اگر به کسب درآمد اهمیتی نمی‌دهید، دادن لپ‌تاپ‌ خود به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده یک راه عالی برای خلاص شدن از شر یک لپ‌تاپ‌ قدیمی است. این بهترین راه برای آشنا کردن نوجوانان با رایانه‌های شخصی آن‌ها یا دادن چیزی به والدینتان است که آن‌ها نمی‌خرند. به این ترتیب لپ‌تاپ‌ قدیمی شما بلااستفاده نبوده و گرد و غبار جمع نمی‌کند؛ علاوه بر این، می‌دانید در صورتی که نیاز به قرض گرفتن لپ‌تاپ دارید، با چه کسی تماس بگیرید. به خاطر سرعت بهینه و حفظ حریم خصوصی، هنوز هم ایده خوبی است که آن را از قبل پاک کنید. به خصوص اگر آن را به افراد جوان‌تر یا بی‌تجربه هدیه می‌دهید، استفاده تصادفی از اطلاعات کارت اعتباری یا آدرس ذخیره شده بسیار آسان است.

۳. لپ‌تاپ‌ خود را بازیافت کنید

به خصوص اگر یک مدل بسیار قدیمی دارید، تعمیر لپ‌تاپ‌ ممکن است گرانتر یا چالش برانگیزتر از ارزش آن‌ها باشد. شما نباید لپ‌تاپ‌ قدیمی خود را در نزدیکترین سطل زباله بیاندازید. مانند بسیاری از لوازم الکترونیکی دیگر، بازیافت لپ‌تاپ‌ ایده خوبی است. هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد، اما به کاهش سهم شما در ضایعات کمک می‌کند. بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها خدماتی را برای دور انداختن وسایل الکترونیکی ارائه می‌دهند. اگر به راهنمایی نیاز دارید که کجا باید جستجو کنید، راهنما‌هایی را برای کمک به یافتن امکانات بازیافت محلی در نزدیکی خود بررسی کنید.

حتما هارد دیسک را از قبل پاک کنید. حتی اگر مانیتور شما روشن نمی‌شود، می‌توانید هارد دیسک را بردارید و با استفاده از رایانه دیگری به فایل‌های خود دسترسی خارجی داشته باشید. هزاران پروژه DIY جالب برای افرادی وجود دارد که به دنبال استفاده حداکثری از وسایل الکترونیکی قدیمی خود هستند.

۴. لپ‌تاپ‌ خود را برای مواقع اضطراری نگه دارید

هنگامی که برای انجام زندگی روزمره خود به شدت به لپ‌تاپ‌ متکی هستید، ممکن است ایده خوبی باشد که لپ‌تاپ‌ قدیمی خود را نگه دارید. مهم نیست که لپ تاپ جدید شما چقدر فانتزی یا به روز شده باشد، از شکستن یا سرقت مصون نیست. داشتن یک نسخه پشتیبان در مواقع اضطراری در صورتی که لپ‌تاپ‌ جدیدتان در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارید خراب شود، نجات دهنده است. تصور کنید که لپ‌تاپ‌ شما درست قبل از رسیدن به یک مقاله مهم به سرقت رفته است. اگر به طور تصادفی قهوه را روی صفحه کلید خود ریختید، می‌توانید فعالیت‌های کاری انجام دهید؟ اگر این سناریو‌ها برای شما فاجعه آمیز است، آن را به عنوان یدکی نگه دارید.

فقط مطمئن شوید که لپ‌تاپ‌ قدیمی خود را به درستی حفظ کنید تا در صورت نیاز برای استفاده آماده باشد. اگر همیشه لپ‌تاپ‌ خود را روی یک سطح صاف نگه دارید تا از فرورفتگی یا افتادن آن جلوگیری کنید، مفید خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که محل نگهداری عاری از آب و زباله باشد؛ این ایده خوبی نیست که یک لپ‌تاپ‌ قدیمی را در یک زیرزمین مشک دار یا زیر یک سقف نشتی نگه دارید. در انتها حتما باتری را از لپ‌تاپ‌ خارج کرده و جداگانه نگهداری کنید.

نگهداری هر دو محصول در کیسه‌های پلاستیکی مجزای هوادهی، راهی آسان برای ایمن نگه داشتن آن‌هاست. همچنین این یک حرکت هوشمندانه است که لپ‌تاپ‌، باتری و شارژر را در نزدیکی یکدیگر قرار دهید تا گم نشوند. حتی اگر باتری را با شارژ کامل بسته بندی کنید، باید انتظار داشته باشید که شارژ آن برای مدت طولانی در حالت خالی شود.

در پایان تهیه یک لپ‌تاپ‌ جدید به معنای دور انداختن کامل لپ‌تاپ‌ قدیمی نیست. می‌توانید کار‌های زیادی را با لپ‌تاپ‌ قدیمی خود انجام دهید تا از سرمایه گذاری قبلی خود نهایت استفاده را ببرید. چه تصمیم به بازیافت آن داشته باشید، چه آن را منتقل کنید یا آن را به عنوان یک پشتیبان نگه دارید، ایده خوبی است که در مورد این تصمیم فکر کنید.

منبع: makeuseof

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
واقعا براتون متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
سگ
۱۹:۲۶ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
خوبه لطفا درباره نحوه برخورد با غریبه های سایبری اظهارنظر کن در زندگی خصوصی دیگران هم مطلب بذارید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
باید ان را از پنجره بیرون انداخت
Iran (Islamic Republic of)
ذره ای از وطن
۱۶:۰۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
این نکات معمولا به فکر هر آدمی میرسه، خوب بود ایده‌های قشنگ‌تر و کاربردی‌تری مطرح می‌کردید!