هندوراس به روابط دیپلماتیک با تایوان خاتمه داد

هندوراس با اشاره به اصل چین واحد در سطح جهانی، روابط دیپلماتیک با پکن را در تقابل با تایوان برقرار کرد.

 هندوراس روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تنها یک چین در دنیا می‌شناسد.» این کشور آمریکای لاتین نهمین کشوری است که تایوان از سال ۲۰۱۶، روابط دیپلماتیک خود را با آن به چین می‌بازد. به این ترتیب تایوان را تنها ۱۳ کشور به رسمیت می‌شناسند.

به گزارش فرانس ۲۴، در بیانیه‌ای که وزارت خارجه هندوراس منتشر کرده آمده است: «هندوراس وجود تنها یک چین در جهان را به رسمیت می‌شناسد و دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نماینده تمام چین است. تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است و از امروز، دولت هندوراس قطع روابط دیپلماتیک خود را به تایوان اطلاع داده و متعهد شده است که هیچ گونه رابطه یا تماس رسمی با تایوان نداشته باشد.»

دولت چین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه این دو کشور توافقنامه به رسمیت شناختن دیپلماتیک را در پکن امضا کرده و به روابط با تایوان که از دهه ۱۹۴۰ آغاز شده بود، پایان دادند.

«جوزف وو» وزیر خارجه تایوان، «شیومارا کاسترو» رئیس‌ جمهور هندوراس را متهم کرد که با وعده‌های چین برای کمک مالی گمراه شده است. این اقدام هندوراس به دنبال مذاکرات با چین برای ساخت یک سد برق آبی در این کشور صورت گرفت.

اعلامیه وزارت خارجه هندوراس در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین پکن و واشنگتن منتشر شده است. دریای چین جنوبی که پکن مالک بخش اعظمی از آن است اکنون به کانون تنش‌ها میان چین و آمریکا تبدیل شده است. آخر هفته گذشته ناوشکن نیروی دریایی آمریکا با نام «یو اس اس میلیوس» برای دو بار متوالی در نزدیکی جزایر «پاراسل» در دریای جنوبی چین حرکت کرد و باعث ایجاد تنشی دیگری بین واشنگتن و پکن شد.

چین روز جمعه اعلام کرد که اقدامات آمریکا حاکمیت و امنیت این کشور را نقض می‌کند و «نیروی دریایی و هوایی این کشور کشتی آمریکایی را مجبور به ترک دریای جنوبی چین کرده است» البته ارتش آمریکا آن را رد کرده است. پکن همچنین به واشنگتن در مورد «عواقب جدی» اقداماتش هشدار داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار