آزادسازی بیش از یک‌هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان‌شرقی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به آزادسازی یک هزار و چهار هکتار از اراضی ملی استان در سال ۱۴۰۱، گفت: این رقم نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش یافته است.

سیروس داودی  گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۱۸۷ فقره پرونده در حوزه منابع طبیعی تشکیل شد که یک هزار و ۷۵۷ پرونده مربوط به تخریب و تصرف اراضی ملی در سطح ۲ هزار و ۵۱۸ هکتار بود.

او  ارزش یک هزار و چهار هکتار از اراضی ملی خلع ید شده در استان در سال ۱۴۰۱ را پنج هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان اعلام کرد.

او  ادامه داد: همچنین در رابطه با قطع درختان و قاچاق چوب ۸۲ پرونده تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد که در این رابطه حدود ۱۱۰ تن چوب کشف و ضبط و ۱۰ نفر نیز دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از اتخاذ تمهیدات ویژه برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی استان خبر داد و گفت: ۴۷ تیم در این راستا ساماندهی شده اند و در ایام نوروز به صورت خودرویی از این عرصه‌ها حفاظت می‌کنند.

داودی با اشاره به توزیع ۳۰۰ هزار اصله نهال در این استان همزمان با هفته منابع طبیعی گفت: سال گذشته تکالیفی با فرمایش رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری بر ما ابلاغ شد که جدا از تکالیف قانونی، تکلیف شرعی را نیز بر ما واجب کرد و بر این اساس رسالت اصلی منابع طبیعی که حفاظت از طبیعت است کاشت درخت را نیز در دستور کار دارد.

او  با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور در مدت چهار ساله دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی با استفاده از ظرفیت‌های نهالستان‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند در صورت تامین اعتبار در چهار سال ۲۵۰ میلیون نهال پرورش دهد.

او  افزود: در راستای طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور ۹ نهالستان راکد استان را فعال کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ادامه داد: در طول ۲۰ سال گذشته در مساحت ۷۲۵ هکتار نهالستان استان تنها ۵۰۰ هزار اصله در سال تولید شده است در حالی که ظرفیت آن بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال است.

داودی با بیان اینکه این نهال‌ها برای توسعه جنگل‌های کشور و تامین نیاز کشور کاشته می‌شود، اضافه کرد: این ۹ نهالستان راکد استان در هشت شهرستان هستند که خوشبختانه با همت جهادی همکاران همگی فعال شده اند.

او  با بیان اینکه برای رسیدن به ظرفیت اسمی این نهالستان‌ها بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، خاطرنشان کرد: از طریق تفاهم نامه‌های منعقد شده در راستای مسئولیت اجتماعی سال آینده ۲۵ میلیون اصله نهال در استان تولید می‌شود.

او  میزان اعتبار جذب شده از طریق مشارکت‌های مردمی را ۶۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این رقم قطعا سال آینده با تزریق اعتبارات دولتی افزایش خواهد یافت.

آذربایجان شرقی دارای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۸۸ هزار هکتار عرصه جنگلی است.

۱۳ درصد مساحت آذربایجان شرقی جزو مناطق حفاظت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار