در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تابلو سبز در بورس انرژی در اوایل سال ۱۴۰۲ راه اندازی خواهد شد

سخنگوی صنعت برق گفت: با راه اندازی تابلو سبز در بورس انرژی امکان خرید برق از نیروگاه تجدیدپذیر فراهم می‌شود و منجر به توسعه این حوزه خواهد شد.

آقای مصطفی رجبی مشهدی در خصوص چالش‌های صنعت برق در زمستان گفت: با توجه به اینکه محدودیتی در میزان سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها داشتیم، وزارت نیرو برنامه‌ای برای افزایش راندمان متوسط نیروگاه‌های کشور اجرا کرد که با جابجایی تعمیرات نیروگاهی، از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، تولید بیشتری گرفتیم و راندمان افزایش پیدا کرد. علاوه بر افزایش نیرو در وزارت نیرو تلاش شد از مصارفی که امکان کاهش آن‌ها وجود دارد و در رفاه تاثیرات جدی نمی‌گذارد مانند تعدیل روشنایی معابر استفاده کند.

او ادامه داد: وزارت نیرو همچنین برخی از صنایع مانند رمزارز‌ها را به طور جدی مدیریت کرد و در شرایطی که مشکلاتی را برای تامین سوخت داشتیم، با هماهنگی وزارت صمت و مدیریت منابع گاز ایران، برای مدیریت مصارف در بخش صنعت برنامه ریزی کردیم. توفیقی که سال گذشته داشتیم این بود که خاموشی در بخش تجاری، خانگی و اداری نداشتیم و همچنین توانستیم در حوزه راندمان نیروگاهی دستاورد‌هایی را داشته باشیم.

رجبی مشهدی در خصوص عرضه انرژی تجدیدپذیر در بورس انرژی گفت: برنامه ریزی شده که تابلو سبز در بورس انرژی راه اندازی شود، با توجه به اینکه امکان خرید برق از نیروگاه تجدیدپذیر فراهم می‌شود، منجر به این خواهد شد که شاهد توسعه ظرفیت‌های تولید برق در این زمینه باشیم. در حال حاضر بیش از ۱ هزار مگاوات توان تولیدی تجدیدپذیر داریم. برنامه ریزی شده به صورت دوره‌ای که از مهر ماه آغاز شده، ۸۵۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدارد شود و ظرفیت تولیدی به نزدیکی ۱۶۰۰ مگاوات برسد.

سخنگوی صنعت برق در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، از ابلاغ دستور العمل وزیر نیرو در زمینه توسعه بورس انرژی خبر داد که بر اساس آن مشترکان بالای یک مگاوات می‌توانند در سال ۱۴۰۲ برق مورد نیاز خود را مستقیما از طریق بورس انرژی خریداری کنند. راه اندازی تابلو سبز یکی دیگر از مفاد دستورالعمل جدید است که در اوایل سال ۱۴۰۲ راه اندازی خواهد شد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار