صادرات بیش‌از ۱.۶ میلیارد دلاری کالا از سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ارزش کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلاربوه است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ارزش کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۵ میلیون دلار و از نظر وزنی ۴.۶ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه از لحاظ ارزش ۱۴ درصد و از نظر وزن ۶ درصد افزایش داشته است.

مجتبی شجاعی  اظهارداشت: در این مدت صادرات از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه پیشین، بازارچه مرزی میلک، میرجاوه، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان، بازارچه ریمدان انجام شده است.

وی عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت را سیمان، کلینکر، زغال سنگ، زغال کک، گاز، سم کشاورزی، خرما، گوجه فرهنگی، پودر رختشویی، آلو بخارا، کشمش تیزابی، میگو، ماهی و کنسرو ماهی سایر محصولات کشاورزی و ماده مجاز خوراکی ذکر کرد و افزود: این کالا‌ها به کشور‌های پاکستان، افغانستان، هند، عراق، کویت، امارات، ترکمنستان، ازبکستان، اندونزی، تاجیکستان و لبنان صادر شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به صادرات کالا‌های اظهارشده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان گفت: تعداد پروانه‌های اعلام وصول شده ۳۸ هزار و ۱۸۰ فقره به ارزش یک میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار به وزن بیش‌از ۲.۶ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد پروانه ۶ درصد کاهش، از نظر ارزش ۱۱ درصد کاهش و از نظر وزن نیز ۹ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: عمده اقلام کالا‌های صادر شده از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان شامل گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، موادغذایی مجاز و تره و بار بوده است.

۶ هزار و ۸۸۷ فقره پروانه وارداتی به سیستان و بلوچستان به ارزش ۲ میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار به وزن ۲ میلیون تن بوده که نبست به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۳۳ درصد افزایش، از نظر ارزش ۴۹ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۸ درصد کاهش یافته استشجاعی افزود: عمده اقلام وارداتی به سیستان و بلوچستان شامل گندم، برنج، ذرت دامی، جو دامی، انبه، موز، کنجد، سیب زمینی، دام زنده، پارچه، چای، چتایی، لوازم یدکی خودرو سواری، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین، دستگاه‌های خنک کننده، ادویه، ماهی و برخی اقلام مجاز دیگر بوده است.

وی ادامه داد: این اقلام بیشتر از کشور‌های روسیه، پاکستان، فرانسه، آلمان، هند، برزیل، امارات متحده عربی، چین، تایلند، هلند، کنیا و افغانستان وارد شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به خدمات سفر ارائه شده در گمرکات استان گفت: ۳۱۰ هزار و ۶۸۸ نفر مسافر ورودی و۲۶۱ هزار و ۵۲۵ نفر مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات گمرکی و تشریفات مسافری ارائه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، مسافران ورودی ۱۷۲ درصد افزایش و مسافران خروجی ۱۶۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرز‌های میلک، میرجاوه و ریمدان و همچنین فرودگاه زاهدان و فرودگاه چابهار تردد کرده‌اند.

شجاعی با اشاره به حوزه ترانزیت کالا در سیستان و بلوچستان افزود: ۴۱ هزار و ۹۵۵ دستگاه کامیون و تعداد ۹۸۳ واگن به وزن ۸۵۸ هزار و ۸۴۳ تن شامل لوازم یدکی مستعمل خودرو، ماش، سنگ لاجورد، سنگ مرمر، پارچه، مغز بادام، گاز، سیب درختی، لاستیک، سیب زمینی، برنج، گازمایع، سیمان و گوگرد از طریق گمرکات میرجاوه، میلک و چابهار به کشور‌های افغانستان، پاکستان، چین، جمهوری آذربایجان، امارات، هند و عراق ترانزیت شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر وزن ۱۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان یکی از مناطق و استان‌هایی است که بیشترین مرز‌های خاکی و آبی را دارد؛ سابقه تاریخی این استان در مبادلات تجاری و قرار داشتن در مهم‌ترین مسیر تجاری دنیای قدیم (جاده ابریشم) و نیز مراودات قومی و فرهنگی و اجتماعی مرزنشینان با کشور‌های همسایه، این استان پهناور کشورمان را همواره در یک موقعیت صادراتی خاص قرار داده است.

ظرفیت‌های فراوان سیستان و بلوچستان در صادرات محصولات غیرنفتی و وجود بازار‌های متنوع افغانستان و پاکستان که به تمامی کالا‌های تولیدی ایران نیاز دارند و کشور‌های حاشیه اقیانوس هند، گنجی بزرگ را برای بهره برادری در کشور تدارک دیده که با استفاده از این فرصت می‌توان به اقتصاد رونق بخشید.

توسعه شهر‌های مرزی مستلزم توجه به موقعیت جغرافیایی و عواملی مانند مبادلات اقتصادی و صادرات است.

موقعیت خاص جغرافیایی سیستان و بلوچستان در کنار وجود بنادر شهیدبهشتی و شهید کلانتری در چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، زمینه‌های صادرات این استان را پررنگ‌تر ساخته است.

وجود بازارچه‌ها و گذر‌های مرزی مزیت دیگر استان پهناور سیستان و بلوچستان برای صادرات محصولات غیرنفتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار