۲۰ درصداز مبتلایان بیماری سل در خراسان رضوی اتباع خارجی را در بر می گیرد

به علت تردد‌های قانونی و غیرقانونی از کشور‌های پاکستان و افغانستان، ۲۰ درصد مبتلایان به سل در جمعیت اتباع خارجی هستند.

دکتر زهرا نهبندانی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به پراکندگی جغرافیایی مبتلایان به سل در حاشیه شهر مشهد و محل‌های تجمع اتباع خارجی، گفت: کشور‌های پاکستان و افغانستان با بروز ۱۴ برابری این بیماری نسبت به ایران، از کشور‌های با شیوع فراوان سل و در همسایگی کشور ما هستند.
او افزود: سال گذشته ۵۶۳ بیمار مبتلا به سل در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شناسایی شده است.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: انجام آزمایش اسمیر خلط فرد مشکوک به سل و درمان سل فرد بیمار به طور رایگان بعد از تشکیل پرونده برای بیمار، توسط مراکز بهداشتی درمانی انجام می‌شود.
نهبندانی بیان کرد: یکی از نشانه‌های بیماری سل، سرفه بیش از دو هفته همراه با خلط است، همچنین تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت، خلط خونی، کاهش اشتها، کاهش وزن، بیحالی، تعریق شبانه و خستگی زودرس از علائم این بیماری است.
او تصریح کرد: کودکان کمتر از شش سال، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مانند افراد مبتلا به ویروس اچ. آی. وی مثبت، افراد دریافت کننده دارو‌های تضعیف کننده ایمنی کورتون، دارو‌های شیمی درمانی یا دارو‌های ضد رد پیوند تی. ان. اف آلفا و بیماری سیلیکوزیس (یک بیماری پیشرونده با علائمی مانند سرفه و تنگی نفس) و بیماران مزمن زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی کلیه، جراحی برداشتن معده (گاسترکتومی) و جراحی سنگین، از گروه‌های مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در سال‌های اخیر عفونت اچ. آی. وی به عنوان بیماری تضعیف کننده سیستم ایمنی، بزرگترین عامل گسترش بیماری سل در دنیا بوده و ابتلای به اچ. آی. وی، پیشرفت عفونت نهفته سل به سمت بیماری سل فعال را تسریع می‌کند.
نهبندانی اظهار کرد: سرایت بیماری سل از راه تنفسی و از طریق هوا (با سرفه، عطسه و صحبت کردن بیماران مبتلا به سل) انجام می‌شود و به ندرت از طریق گوارش با خوردن شیرآلوده هم انتقال صورت می‌گیرد.
او افزود: آموزش و ارتقای سطح بهداشت جامعه، تغذیه مناسب، وجود تهویه و نورکافی در اتاق بیماران از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری است و تابش نور خورشید در مدت پنج دقیقه عامل بیماریزای آن را از بین می‌برد.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.