تخصیص ۴۰ میلیارد تومان برای مهار بحران آب کشاورزی در گیلان

استاندار گیلان از تخصیص ۴۰ میلیارد تومان برای مقابله با تنش و مهار بحران آب کشاورزی در این استان خبر داد.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان در حاشیه نشست مشترک رئیس و اعضای مجمع نمایندگان استان به خبرنگاران گفت: یکی از عمده نگرانی‌های موجود در این استان کاهش بارندگی به نسبت ۲ سال گذشته و تلاش برای کاهش خسارت به کشاورزان در فصل زراعی پیش‌رو است.

او افزود: در استان گیلان و در بخش آب کشاورزی با نگرانی‌های بسیار جدی مواجه هستیم که باید با مدیریت جهادی و با بهره گیری از تجربه موفق سال قبل در این بخش نیز دقیق عمل کرد.

استاندار گیلان به تحقق تعهدات سال گذشته دولت در حوزه رونق تولید اشاره و تصریح کرد: حمایت از بخش کشاورزی از الزاماتی بود که زمینه بهبود تولیدات کشاورزی به ویژه برنج را در فضای متأثر از تنش آبی مهیا ساخت و از بروز خسارت‌های احتمالی در این بخش جلوگیری کرد.

عباسی با اشاره به کاهش ذخیره آب پشت سد سفیدرود تأکید کرد: در حال حاضر ۴۰۱ میلیون متر مکعب آب پشت این سد ذخیره است در حالی که سال گذشته در همین موقع این رقم بیش از ۵۵۰ میلیون متر مکعب بود.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان

او راه‌های پیشگیری از تنش آبی در سال زراعی پیش رو را در ۲ بخش احیای آب بندان‌ها و مدیریت مصرف در بستر تغییر فصل زراعی تشریح کرد و گفت: برای مقابله با تنش و مهار بحران آب کشاورزی در گیلان اخیرا ۴۰ میلیارد تومان به شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان تخصیص یافته تا هم روند لایروبی آب بندان‌ها تسریع شود و هم ایستگاه‌های پمپاژ و چاه‌های آب کشاورزی تجهیز شوند.

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توجه به رعایت درست تقویم زراعی توسط شالیکاران گیلانی گفت: به زودی تقویم زراعی سال جدید در جهت کاهش خسارت و رشد تولید محصولات کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اعلام می‌شود، از همه شالیکاران درخواست دارم به رعایت تقویم زراعی توجه جدی کنند.

کشاورزی گیلان

استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد؛ ۱۷۱ هزار هکتار آن تحت پوشش شبکه سد سفیدرود است.

این سد روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده، اما حوضه آبریز آن از ۸ استان کشور تغذیه می‌شود.

هر ساله حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک و ۷۵۰ هزار تن برنج سفید در گیلان تولید می‌شود.

این استان دومین تولید کننده محصول برنج در کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.