قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی:

بازدید از موزه‌ها زمان‌بندی می‌شود

دارابی گفت: فرونشست زمین پدیده بسیار نگران کننده‌ای برای آثار میراث‌فرهنگی است و تبدیل به دغدغه ما شده است.

علی دارابی معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در ایران بیش از ۵هزار مکان تاریخی، موزه و پایگاه میراث‌فرهنگی وجود دارد اما مردم فقط به نیمی از این آثار برای بازدید دسترسی دارند. از پل گرگان تا ٣٣ پل تا سازه‌های آبی شوشتر، از ارگ بم تا بازار تبریز حتی تپه‌های تاریخی و بناهای تاریخی را مردم بازدید می‌کنند، آنچه که اعلام می شود بر مبنای فروش بلیت است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی افزود: از میان ١۵٣ آثار میراث ملی و جهانی و ٢۶٨ موزه حوزه میراث‌فرهنگی از ٢٨ اسفند تا هفتم فروردین متوسط ساعت بازدید از یک ساعت تا یک روز بوده و میزان بازدید نسبت به سال گذشته ٣٠ درصد افزایش داشته است که در مجموع بیش از چهار میلیون نفر در این مدت بازدید کرده‌اند.

دارابی درباره آسیب‌های افزایش بازدید عمومی به آثار تاریخی گفت: در حافظیه شب تحویل سال ٣۶ هزار بازدید کننده در کنار مزار حافظ جمع شدند که گنجایش چنین جمعیتی را ندارد و متاسفانه شیشه روی مقبره حافظ شکست و محوطه‌سازی اطراف حافظیه آسیب دید.

معاون میراث‌فرهنگی کشور اظهار کرد: برای تسهیل بازدید از موزه‌ها شرایطی فراهم شده است، اما برای ازدحام جمعیت همچنان دغدغه داریم. برای امکان پربازدید باید ساعت بازدید و نوبت بازدید تعریف شود تا مردم مشتاق بتوانند در ساعت‌های مشخص و تعداد مشخص از این آثار بازدید کند و راهنمایان موزه‌ها هم بتوانند به خوبی توضیح دهند.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: حافظ و حافظیه گنجینه فرهنگی ما ایرانیان است. باید از این گنجینه برای معرفت افزایی جوانان کشور استفاده کنیم که نهضت روایتگری ایجاد شده است.

او افزود: امسال بیش از هزار نفر از اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان «همیار میراث‌فرهنگی» به صورت افتخاری با ما همکاری کردند. برای موج بعدی بازدید مردم در تعطیلات عید فطر و تابستان برنامه‌ریزی کردیم.

دارابی درباره ثبت بافت‌های تاریخی کشور گفت: ثبت بافت تاریخی دستوری و سفارشی نیست و استانداردها و شاخصه‌های خود را دارد. وزارت میراث‌فرهنگی مسئولیت صیانت از میراث‌فرهنگی را بر عهده دارد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور به نامه مهندس ضرغامی به رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: در مکاتباتی که به نهادهای دیگر اعلام کردیم، نظر میراث‌فرهنگی جلوگیری از تخریب آثار است، هفته آینده در جلسه‌ای موضوع بهبود نحوه صیانت بافت‌های تاریخی را بررسی می‌کنیم.

او تصریح کرد: بافت شیراز مانند همه بافت‌های تاریخی کشور مهم است و دچار بحران نیست. باید به افکار عمومی اطلاع‌رسانی شود. فرونشست پدیده بسیار نگران کننده‌ای برای آثار میراث‌فرهنگی است که باید بیشتر توجه شود برای ما دغدغه است. همه باید کمک کنند تا از میراث‌فرهنگی کشورمان صیانت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار