با زادگاه حاج قاسم بیشتر آشنا شوید؛

روستاهای زیبا و بکر با عسل و کشک خوشمزه!

دیدار از عروس شهرستان های کرمان جایی که دیدن آن برای هرگردشگری واجب است.

شهرستان رابر، یکی از قطب‌های گردشگری استان کرمان شهرستان رابر در جنوب شرق استان کرمان واقع شده و همه آن را با طبیعت و محصولات طبیعی‌اش می‌شناسند و بعلت استقرار در محدوده‌ کوهستانی، آب و هوایی مطبوع و مناظر و چشم‌انداز‌های زیبا و دلپذیری دارد.

شهرستان رابر، یکی از قطب‌های گردشگری استان کرمان محسوب می‌شود وجود طبیعت بکر، آب هوای مطبوع و مناظر چشم انداز‌های چهار فصل، گیاهان دارویی، قله‌های بلند، دشت‌های سرسبز و آبشار‌ها و چشمه سار‌های خروشان در کنار بقاء متبرکه و مدفن امامزادگان،  زیبایی‌های این شهرستان را دو چندان کرده است.

از آنجا که شهرستان رابُر دارای ذخایر طبیعی بکر فراوانی است و بصورت عام، این شهرستان را با طبیعت و محصولات طبیعی می‌شناسند عرصه های جنگلی ودرختی و گیاهان دارویی بسیار غنی و ارزشمند آن چشم دل هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

از دیگر ویژگی های این شهرستان سرسبز این است که زادگاه سردار بین المللی مقاومت ، حاج قاسم سلیمانی عزیز است.

زادگاه حاج قاسم روستای قنات ملک از روستاهای رابر است، و البته حاج قاسم از فرزندان غیور ایل عشایری سلیمانی محسوب می شود.

محسن فیروزی نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رابرگفت: شهرستان رابر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری و در جنوب شرقی استان کرمان که در حال حاضر جمعیت این شهرستان بیش از ۳۴ هزار نفر است ودر سال ۸۸ از شهرستان بافت جدا و مستقل شده است.

رابر

او با اشاره به اینکه امسال ایام عید مقارن شده با ماه مبارک رمضان نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که چقدر مسافر به این شهرستان بیایندگفت: تمام زیر ساختهابرای استقبال مسافرین فراهم شده است.

او با اشاره به اینکه تمام زیر ساخت‌ها برای استقبال از مسافرین در این شهرستان فراهم شده است، گفت:مهمانسرای ادارات، اسکان مدارس، مجتمع‌های گردشگری برای اسکان مسافران نوروزی در این شهرستان فراهم شده است.

فیروزی بیان داشت:همچنین تعدادی بروشور، دفترچه راهنمای گردشگری نیز آماده کرده ایم.

تابستان‌های کوتاه و خنک و زمستان‌های سرد

آب و هوای شهر رابر به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه‌های مرتفع و نیز ارتفاع بالا از سطح دریا معتدل و کوهستانی است.

نماینده میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان رابر گفت: منطقه‌ی ییلاقی رابر در دامنه‌ کوه شاه واقع شده است، از مناطق دیدنی این شهر می‌توان به روستاهای چشمه‌ عروس، غارمموشا و آبشار‌های دیمموئیه و پسله و درخت توت ۴۰۰ ساله و روستای پلکانی سیه بنوئیه، بندر سیه بنوئیه، قله دیموئیه و درختان زیبای گردو در دیزنگماه (دیزما) گردو درکار (قدیمی‌ترین گردو‌های جهان)، روستای انجرک، روستا‌های زیبای اسکر (گلی اسکر)، عشق آباد، دارنجان، تذرج، جواران، گنجان، قد رودخانه و بنه سوخته، گرموئیه، عشق‌آباد اسکر در شمال غرب شهرستان، تخت سرتشتک، بندر هنزا، چق چق، چشمه عسلی، چهرن شمال رابر امامزاده سید مرتضی (فرزند بزرگ امام موسی بن الجعفر) شرق شهرستان، تخت شاهزاده کوشا، گردودره کار شمال غرب رابر، تنگل هونی، تنگ کررو جنوب رابر، آبشارگرموئیه، آبسر، باغ رفعت الدوله، قلعه شهر، تپه باستانی تل کوشک، تاج آباد، ده فیروز، آبدر اشکان تل کوشک: با پیشینه بیش از ۲۵۰۰ سال که در جنوب شهر رابر وجود دارد، اشاره کرد.

قاتق بنه

فیروزی به غذا‌های محلی این شهرستان اشاره کرد و افزود: قاتق بنه، خورشت فسنجان، نان تیری و نان کولو از غذا‌های محلی این شهرستان هستند.

او با اشاره به اینکه گلیم، پته، نمد مالی، صنایع چوبی و تراش سنگ‌های قیمتی از صنایع دستی این شهرستان به شمار می‌رود، اظهار داشت: شبیه خوانی، تعزیه خوانی، حلیم پزی روستای سیه بنوییه، الله خدا بارانی و مراسم سده از مهمترین مراسمات سنتی این شهرستان هستند.

عشایر

فیروزی گفت: این منطقه یکی از ییلاقات مهم عشایر شهرستان رابر است که در تابستان‌ها از شهر‌های کهنوج و جیرفت و عنبرآباد به این منطقه کوچ می‌کنند و در واقع ییلاق عشایر علیدادی، ایل لری، سلیمانی، کوچیمی، ایل امیری و ایل علیدادی از مهمترین ایل‌های این شهرستان هستند.

 

امامزاده‌ هایی که محل آرامش روح شده اند

فیروزی تصریح کرد: امامزاده‌ها از جمله اماکن مقدس و متبرکی هستند که همواره مورد توجه واحترام زائران بوده وهست در شهرستان رابر و روستا‌های اطراف آن نیز امامزاده‌های متعددی آرمیده‌اند، که آرامگاه آنان آرام دل زائرانشان است.

نماینده میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان رابر افزود: امامزاده سید مرتضی از زیارتگاه‌های مشهور شهرستان رابر است که در روستای سید مرتضی رابر قرار دارد مردم آن منطقه معتقدند سید مرتضی پسر موسی بن جعفر (ع) برادر امام رضا (ع) است که از عراق به ایران آمده دشمنان او را تا این منطقه تعقیب کرده و سپس به شهادت رسانده‌اند این زیارتگاه با شکوه در فضایی با درختان بنه محصور شده است وسفر به روستای سید مرتضی هم زیارت است و هم سیاحت .

فیروزی گفت: زیارت شاهزاده ابوالقاسم لنگر نیز یکی دیگر از بقاع متبرکه این شهرستان است که اطرف این زیارتگاه پوشیده از درختان بادام کوهی و باغ‌های بسیار باشکوه است که فضای آرامی را برای گردشگران فراهم کرده است، زیارتگاه شصت سرنیز در روستای شصت فیچ است.

او بیان داشت:همچنین زیارتگاه میر محمد ابوطالب نواده امام موسی کاظم در سرخوئیه هنزای رابر، زیارت پیریکه در گرینوئیه رابر، زیارتگاه پیر زید در شهر بادام رابر، زیارتگاه پیر عادل در مشک آبدان رابر، زیارتگاه شاهزاده عبدالله در سرغشک رابر، پیر بابا شاهی در مرکز شهرستان رابر، پیر چنار در مرکز شهر رابر و مقبره آقا سید قاسم، مرشد (خانقاه) مشهور رابر به مجاورت ساختمان شهرداری رابر از دیگر بقاع متبرکه این شهرستان هستند.

بُندر هنزاء یکی از ۱۱ منطقه‌ هدف گردشگری استان

فیروزی عنوان داشت: وجه تسمیه بُندر بعلت قرارگیری خانه‌ها در بُن کوه (دامنه کوه) به آن «بُن درِه» گفته می‌شده که به مرور زمان بصورت کنونی یعنی بُندر تبدیل شده است.

او افزود: در این منطقه مرغوب‌ترین محصولات طبیعی از قبیل: عسل، کشک، روغن، تلف و گردو توسط عشایر تولید و به مناطق مهم کشور از جمله شیراز ارسال می‌شود.

فیروزی اظهار داشت: عبور رودخانه از میان این روستا و وجود درختان کهنسال گردو در دو طرف رودخانه و وجود سیاه چادر‌های عشایر محیطی زیبا و دل انگیز را به وجود آورده به‌طوری‌که در ایام سال شاهد حضور گردشگرانی از تهران، بندرعباس و شهر‌های جنوبی کرمان در این منطقه هستیم.

فیروزی ادامه داد: در فصل تابستان، عشایر منطقه در اطراف روستا اتراق می‌کنند و به رمه‌گردانی، فرآوری محصولات لبنی و تولید صنایع‌دستی می‌پردازند و می‌توان گفت دیدن زندگی پر جنب و جوش عشایر، بسیار جالب توجه و تأمل برانگیز است.

زیبا

 همچنین این شهرستان دارای یک معدن به نام درآلو می‌باشد، اما با وجود اختلاف با شهرستان بردسیر ۵۰ درصد برای این شهرستان و ۵۰ درصد برای شهرستان بردسیر می‌باشد روستای درآلو جزء شهرستان رابر می‌باشد.

این شهرستان روستای نمونه و شهید پرور کشوری گنجان را در خود جای داده است این روستا با ۷۰ شهید از لحاظ تعداد شهید نسبت به جمعیت سومین روستای شهید داده کشور است.

رابر یکی از مرتفع‌ترین شهر‌های ایران به شمار می‌رود.

گزارش آذر عسکرپور

برچسب ها: روستا ، مهمانسرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۲۰:۰۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
ان شاءالله قسمت بشه بریم دیار حاج قاسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
سلام چقدرزیبابودرابرانشاالله قسمت بشه باخانواده بروم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۰۹ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
سلام بهترین زمان برای گردش کی هست که هم هوا خوب باشه هم محصولات رسیده باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
اواخر خرداد ماه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۰۷ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
بهترین زمان برای تفریح به رابر کی هست ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۴۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
بله عزیزم رابر خوش اب وهوا با عسلهای دست ساز
Germany
علی شمس
۱۹:۱۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
اگ از دلال بخری دست سازهم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
رامسر جنوب بهترین منطقه از لحاظ آب و هوایی
آخرین اخبار