سفر ۴ ساعته از اروپا به استرالیا با جت مافوق صوت هیدروژنی

جت موسوم به Eiger زمانی که به طور کامل توسعه پیدا کند، می‌تواند در عرض چند ساعت کره زمین را دور بزند.

یک استارتاپ سوئیسی موسوم به Destinus در حال توسعه یک جت مسافربری با نیروی هیدروژن است که می‌تواند زمان سفر از اروپا به استرالیا را در مقایسه با پرواز‌های ۲۰ ساعته کنونی به کمی بیش از چهار ساعت کاهش دهد.

این شرکت نمونه اولیه جت مافوق صوت هیدروژنی خود موسوم به Eiger را در دو سال گذشته آزمایش و پرواز‌های آزمایشی موفقیت‌آمیز آن را در پایان سال ۲۰۲۲ اعلام کرده است.

اکنون وزارت علوم اسپانیا این استارتاپ را انتخاب کرده است تا در یک ابتکار استراتژیک شرکت کند و به آن‌ها سرمایه می‌دهد تا تحقیقات و توسعه بیشتری روی آن انجام دهند. شرکت‌های مختلف، مراکز فناوری و دانشگاه‌های اسپانیا همگی روی این پروژه کار می‌کنند و تاکنون ۱۲ میلیون یورو روی آن هزینه شده است.

شرکت Destinus در حال همکاری با شرکت موتورسازی اسپانیایی ITP Aero برای ساخت یک مرکز برای آزمایش موتور‌های هیدروژنی است. کمک مالی دولت اسپانیا به ساخت یک مرکز آزمایشی در نزدیکی مادرید کمک خواهد کرد که در آن موتور‌های هیدروژنی تنفس کننده هوا به سرعت توسعه خواهند یافت.

انرژی هیدروژنی به دلیل سبز و پاک بودن موضوع تحقیقات و توسعه‌های زیادی است، چرا که محصولات جانبی اصلی احتراق هیدروژن فقط گرما و آب است.

پژوهشگران دانشگاه RMIT در ملبورن، کاتالیزور‌هایی با چاپ سه‌بعدی ساخته‌اند که می‌تواند پروازی با سرعت پنج برابر سرعت صوت را تامین کند و گرمای شدیدی را که هنگام پرواز هواپیما‌ها با این سرعت ایجاد می‌شود، خنک کند.

به گفته کارشناسان، خطوط هوایی تجاری آینده که با چنین سرعت‌هایی پرواز می‌کنند، می‌توانند لندن و نیویورک را تنها در حدود ۹۰ دقیقه طی کنند.

شرکت Destinus ادعا می‌کند که فناوری ابداعی آن‌ها باعث می‌شود پرواز از فرانکفورت به سیدنی فقط ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه طول بکشد و پرواز از فرانکفورت به شانگ‌های نیز ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه (۸ ساعت کمتر از سفر هوایی فعلی) طول می‌کشد.

این پروژه بخشی از تلاش اسپانیا برای پیشگام شدن در توسعه و ساخت وسایل نقلیه مبتنی بر سوخت هیدروژن برای حمل و نقل در زمینه‌های مختلف است.

دیوید بونتی، معاون توسعه کسب و کار و محصولات شرکت Destinus می‌گوید: از دریافت این کمک‌ها خوشحالیم، به خصوص به این دلیل که نشانه واضحی از همسویی Destinus با خطوط استراتژیک اسپانیا و اروپا برای پیشبرد پرواز هیدروژنی است.

برای شرکت‌های فناوری عمیق نظیر ما، دسترسی به این بودجه‌های اتحادیه اروپا برای انجام تحقیقات پیشرفته و تسریع نوآوری مورد نیاز برای رقابت در سطح جهانی ضروری است. با این کمک‌ها، راه‌حل‌های مبتنی بر هیدروژن برای تحرک هوانوردی یک گام به واقعیت نزدیک‌تر خواهند شد.

در نهایت، با این کمک‌های مالی، شرکت Destinus به زودی یک موتور جت احتراق هیدروژنی را به طور کامل توسعه خواهد داد.

دولت اسپانیا سرمایه‌گذاری زیادی در توسعه نیروی محرکه هیدروژنی به عنوان بخشی از طرح انعطاف‌پذیری اقتصادی و تحول خود از طریق پروژه‌های استراتژیک که توسط صندوق‌های نسل جدید کمیسیون اروپا تامین می‌شود، انجام می‌دهد.

هدف این طرح موسوم به Nacional del Hidrógeno تبدیل اسپانیا به یک رهبر جهانی در تولید هیدروژن تجدیدپذیر و توسعه حمل و نقل مبتنی بر هیدروژن در بخش‌های مختلف است.

منبع: آی‌ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار