شیفت شب پایگاه انتقال خون قزوین فعال شد

مدیر کل انتقال خون استان قزوین گفت: در ماه مبارک رمضان علاوه بر فعالیت پایگاه شیفت صبح، شیفت بعدازظهر تبدیل به شیفت شب شده است.

دکتر عباس طالبیان مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در ماه مبارک رمضان همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۳:۳۰ و از ۱۸ تا ۲۳ در خدمت اهداکنندگان عزیز هستیم.

دکتر طالبیان افزود: از لحاظ پزشکی محدودیتی برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان وجود ندارد، اما بهتر است زمان اهدای خون بیش از چهار تا پنج ساعت از آخرین وعده غذایی نگذشته باشد، چرا که در زمان اهدای خون ۵۰۰ سی‌سی مایع از بدن خارج می‌شود و باید با خوردن مایعات آن را جایگزین کرد.

وی ادامه داد: در ایام عادی وضعیت به این صورت است که پایگاه اهدای خون قزوین از ساعت هشت تا ۲۰ آماده خون‌گیری از اهداکنندگان عزیز است، اما در ماه مبارک رمضان علاوه بر فعالیت پایگاه شیفت صبح، شیفت بعدازظهر تبدیل به شیفت شب شده است، یعنی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۳:۳۰ و از ۱۸ تا ۲۳ در خدمت اهداکنندگان هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین عنوان کرد: توصیه می‌کنیم اهداکنندگان عزیز جهت جلوگیری از ضعف و بی‌حالی در شیفت شب جهت اهدای خون مراجعه کنند.

وی بیان کرد: تیم سیار ما نیز در شیفت شب در خدمت اهداکنندگان عزیز است، پیش از این به این صورت بود که هر هفته روز‌های سه‌شنبه در خدمت اهداکنندگان بوئین‌زهرایی در داخل ساختمان هلال‌احمر بودیم، اما در ایام ماه مبارک رمضان سه‌شنبه‌ها در شیفت شب از ساعت ۱۸ تا ۲۲ همکاران ما اقدام به خون‌گیری از اهداکنندگان این شهر می‌کنند.

دکتر طالبیان خاطرنشان کرد: برنامه خون‌گیری از همشهریان شهر‌های دیگر نیز به‌زودی اعلام خواهد شد، البته پایگاه ثابت ما در تاکستان صبح‌ها در خدمت اهداکنندگان است، همچنین این پایگاه در شب‌های احیا در شیفت شب نیز فعال است، ساعت کاری پایگاه قزوین نیز در شب‌های احیا تا یک یا ۲ بامداد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تأکید کرد: ما همواره به اهداکنندگان گرامی توصیه می‌کنیم پس از اهدای خون، حتماً مقادیر زیادی مایعات مصرف کنند، به همین دلیل اگر در زمان روزه مراجعه کنند ممکن است دچار ضعف و بی‌حالی شوند، بنابراین تأکید می‌کنیم روزه‌داران عزیز یا صبح اول وقت جهت اهدای خون مراجعه کنند یا ترجیحاً پس از افطار پذیرای آن‌ها باشیم.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت ذخیره خون در استان در شرایط مطلوبی قرار دارد، علتش هم این است که مصرف خون در حال حاضر پایین است، زیرا بسیاری از اعمال جراحی غیر اورژانسی در ایام تعطیلات انجام نمی‌شود و فقط عمل‌های اورژانسی در این ایام انجام می‌شود.

وی افزود: اکنون ذخیره خون ما در استان حدود ۸ تا ۱۰ روز بوده و در وضعیت سبز قرار دارد، اما این وضعیت ناپایدار است، یعنی اگر اتفاقی بیفتد و ما به مقدار زیادی خون نیاز داشته باشیم، ممکن است سریعاً از مرحله سبز به مرحله آبی وارد شویم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اظهار کرد: بنابراین عزیزان اهداکننده باید همواره جهت اهدای خون در این امر خداپسندانه مشارکت کنند تا ما بتوانیم حالت سبز ذخیره را پایدار نگاه داریم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار