روزه داران در ماه رمضان از برنامه غذایی صحیح پیروی کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر پیروی روزه داران از برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان تأکید کرد.

سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با تأکید بر پیروی روزه داران از برنامه غذایی صحیح و سالم گفت: روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد.

به گفته او، پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که هم می‌توان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه، بهره برد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: در ماه مبارک رمضان، تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه‌روی و تعادل با محدود کردن غذا‌های دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.

دکتر رضوانی با تأکید بر اینکه روزه‌داران در این ایام باید از تمام گروه‌های غذایی استفاده کنند، تصریح کرد: مصرف نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و مغز‌ها باید توسط روزه داران در این ماه مورد توجه قرار گیرد.

او با بیان اینکه وعده سحری و ۲ وعده افطار و شام باید از وعده‌های اصلی روزه داران باشد، افزود: روزه داران در وعده سحری، غذا‌های کم حجم و غنی از مواد مغذی و در وعده افطار، غذا‌های سبک مصرف کنند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان روزه داران در وعده سحری می‌توانند از سبزیجاتی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی استفاده کنند.

دکتر رضوانی یکی از علت‌های تشنگی، خشکی دهان و گلو روزه داران در طی روز را مصرف نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و همچنین چای خیلی شیرین و چای پررنگ ذکر کرد و گفت: مصرف بیشتر از ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و سبزیجاتی که آب بیشتری دارند در فاصله افطار تا سحر بدن را از کم آبی در طول روزه داری حفظ می‌کند.

سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

او پرهیز از پرخوری در وعده افطار را یادآور شد و افزود: از غذا‌های سبک و در عین حال پر انرژی در افطار استفاده شود و مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار و استفاده از غذا‌های سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان، پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است می‌تواند شروع یک وعده افطار سالم باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بـدون روغن هم غذای مناسبی برای افطار است و خوردن آش‌های غلیظ و چرب در وعده افطار توصیه نمی‌شود.

دکتر رضوانی همچنین محدودیت در مصرف زولبیا و بامیه را که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسید‌های چرب اشباع هستند را مورد تأکید قرار داد و گفت: شام به عنوان یکی از وعده‌های غذایی مهم در روزه داری باید مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: بهتر است افراد روزه دار، حدود یک ساعت پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک، به خوردن شام که می‌تواند از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج، به شکل پلو و خورشت، کوکو‌ها و کتلت کم روغن، خوراک‌هایی مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ باشد، اقدام کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن پس از شام و تا پیش از خواب ضروری است، ابراز امیدواری کرد: روزه داران با رعایت اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان، در کنار آثار روحی و معنوی از اثرات جسمانی و بهداشتی روزه داری نیز بهره‌مند شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.