سامانه ای شدن مجوز حمل چوب راه حل موثر در کنترل قاچاق

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها گفت: بنابر آمار سال گذشته بیش از ۷ هزار پرونده در خصوص مقابله با قاچاق چوب تشکیل شد.

آقای سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه قاچاق چوب پدیده چند وجهی است، گفت: بسیاری از افراد تصور می کنند که تمامی کامیون های چوب محورهای مواصلاتی شمال قاچاق است، درحالیکه ما ۲ میلیون هکتار باغات مثمر داریم که سالانه ۵ میلیون متر مکعب مجموع درختان خشکیده و هرس آن است که با این وجود ۵۰۰ هزار کامیونی که در محورهای مواصلاتی تردد می کند، دارای چوب باغی است که سازمان منابع طبیعی هیچ تکلیفی ندارد و این چوب ها مجاز است.

به گفته او، بنابر آمار سال گذشته بیش از ۷ هزار پرونده در خصوص مقابله با قاچاق چوب تشکیل شد که بیش از ۱۰۰ هزار اصله درخت و ۷ هزارمتر مکعب چوب کشف شده است.

اکبری ادامه داد: ۵۲ ایستگاه بازرسی و کنترل محموله های جنگلی در محورهای شمالی مستقر شدند، همچنین ایستگاه های سیار در محورهای مواصلاتی مستقر هستند که با تغییر مسیر قاچاق، قابلیت انتقال را دارند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها گفت: بنابر آمار سالانه ۱۶ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۵ میلیون متر مکعب از چوب های باغی، نیم میلیون متر مکعب از محل زراعت چوب و نیم میلیون متر مکعب واردات تامین می شود که با این وجود بدیهی است سوداگری و قاچاق در بحث چوب شکل خواهد گرفت.

به گفته او، با توجه به نظارت های سختگیرانه و  برنامه وزارت صمت و وزارت جهاد برای واردات پیش بینی می شود که فشار کمتری به چوب های داخل وارد شود و در نتیجه قاچاق کاهش یابد.

اکبری با اشاره به دیگر راهکارهای کنترل قاچاق چوب گفت: در گذشته مجوز حمل چوب کاغذی بود که امکان جعل و سوء استفاده وجود داشت، اما اکنون حمل چوب در سامانه مدیریت و بهره وری چوب ثبت می شود که از طریق استعلام، قاچاق چوب منتفی است. همچنین سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با استفاده از ماهواره تمامی تغییرات در عرصه های طبیعی طی ۲۴ ساعت گذشته را ثبت می کند که این موضوع به کنترل قاچاق چوب کمک می کند.

او گفت: مردم با نصب اپلیکیشن بر روی تلفن همراه می توانند شماره خودرو حمل چوب را وارد کنند و در صورتی که در سامانه نباشد به سامانه ۱۳۹ یا شماره تلفن ۱۵۰۴ اعلام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
باید یه مهلت دو سه ماهه به کسایی که تو جنگل خونه ساختن داده بشه و بعدش با اف 14 همه خونه های توی جنگلها بمبارون بشن
آخرین اخبار