انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بنا بود در سال گذشته تعیین تکلیف شود، اما به نتیجه نرسید که رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود از سازو کاری جدید برای تعیین تکلیف آن خبر داده است.

سامانه انتقال سهام  عدالت متوفیان به وراث که در سال گذشته اخباری زیادی مبنی بر زمان راه اندازی آن نقل قول شد، در آخرین وعده‌ها بنا بود از شهریور ۱۴۰۱ به سمت اجرایی شدن حرکت کند.

در ۶ اسفند ۱۴۰۰ آقای باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفته بود: برای انتقال قهری سهام عدالت به زیرساخت‌های متفاوتی نیاز است که به دلیل پیچیدگی‌های آن، قدری راه‌اندازی سامانه مربوطه طولانی شد که امیدواریم ظرف ۶ ماه آینده (شهریور ۱۴۰۱) به بهره‌برداری برسد.

سامانه ای که در شهریور ۱۴۰۱ هم آماده نشد و باشگاه خبرنگاران جوان در ۳۰ مهر ۱۴۰۱ برای پیگیری بیشتر به سراغ قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی آقای ابوترابی رفت و او در این زمینه بیان کرد: در خصوص سامانه انتقال سهام عدالت به وراث باید گفت این سامانه دو بخش دارد. بخش اول که باید یک سری زیر ساخت‌ها در قسمت فناوری اطلاعات آماده می‌شد که همکاران من در شرکت سپرده گذاری در حال تلاش هستند. اما یک بخش دیگر از این پروژه خارج از حیطه اختیارات سپرده گذاری مرکزی است.

او در ادامه افزود: قوه قضاییه باید به سپرده گذاری یک سرویسی ارائه کند که در آن متوفیان را مشخص و اطلاعات را به ما دهد تا ما بتوانیم بر اساس گواهی انحصار وراثتی که قوه قضائیه اعلام می‌کند و زیر ساخت‌های سرویسی که به ما می‌دهند موارد را اجرایی کنیم. پیگیر این موضوع هستیم و این مورد یکی از خواسته‌های خود مسئولان بازار سرمایه و سپرده گذاری مرکزی است.

اما جامعه آماری وراث چقدر است؟ بر اساس آخرین مصاحبه‌های اعلامی بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت در سال‌های گذشته فوت شده اند که اگر برای هر فوت شده میانگین ۴ وارث را در نظر گرفت بیش از ۱۴ میلیون نفر در برگیری وجود دارد.

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

همچنان که راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت به وراث در هاله‌ای از ابهام بود، در ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ آقای محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره اطلاعات فردی متوفیان سهامدار سامانه سهام عدالت به صورت الکترونیکی مطرح کرد: سازمان ثبت احوال کشور این خدمت را ارائه می‌دهد و اطلاعات متوفیان را به صورت برخط در اختیار دارد.

او افزود: ما داده‌های خدمت انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آن‌ها منتقل کنند. این داده‌ها به صورت وب سرویس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و این سازمان می‌تواند در سامانه‌های خود استفاده کند.

اما برخلاف گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مبنی بر اعطای کامل اطلاعات فوت شدگان به سازمان بورس به علت انجام فرآیند انحصار وراثت به شکل دستی تحویل آمار فوت شدگان به طور کامل انجام نشده است که در همین رابطه آقای باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت و گو با رسانه ملی گفت: فوتی‌ها از سال ۱۳۸۵ بودند از سال ۹۷ به قبل تنها عکس انحصار وراثت مبتنی بر سرویس به سازمان داده شده است و سال ۹۷ به بعد عملا تعداد متوفیان را کاور (پوشش) نمی‌کند.

تصمیم جدید برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

البته لازم به ذکر است مطرح شده که هم اکنون دفاتر پیشخوان قضایی در حال تکمیل اطلاعات فوت شدگان هستند. اما برای سرعت بخشیدن به روند راه اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان به وراث، سازمان بورس زیر ساخت فنی را مجدد تغییر داده و طرحی دیگر در شورای عالی بورس مطرح کرده است که در همین رابطه آقای عشقی رئیس سازمان بورس می‌گوید: مصوب شد تقسیم بندی سهام عدالت بر مبنای گواهی انحصار وراثت از طریق شعب کارگزاری انجام شود.

حالا بر مبنای این طرح جدید شرکت سپرده گذاری باید زیر ساختی برای شرکت‌های کارگزاری تهیه تا این شرکت‌ها اقدامات لازم و مشخص را انجام دهند.

بنابر این پس از اعطای اطلاعات توسط قوه قضائیه و فراهم شدن زیر ساخت‌ها توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی باید منتطر اجرایی شدن سامانه انتقال سهام به وراث باشیم؛ سامانه ای که رئیس سازمان بورس آقای عشقی در خصوص زمان احتمالی عملیاتی شدن فرآیند آن در آخرین نشست خبری خود در اسفند ۱۴۰۱ می‌گوید: این موضوع حداکثر تا ۲ الی ۳ ماه آینده قطعی می شود و این انتقال‌های قهری می‌تواند صورت گیرد.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث عملیاتی خواهد شد؟ یا همچنان بنا است راه اندازی آن به زمان های دیگری موکول شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرانوروز کوشکقاضی
۱۴:۵۰ ۰۳ مهر ۱۴۰۲
سلام چندین بار سوال کردیم ک کی سهام عدالت متوفیان می‌دهند ولی متاسفانه یک جواب درستی کسی بما نداد لطف کنید برای متوفیان هم تصمیمی بگیرید ما تمام مراحلی ک لازم بوده انجام دادم نزدیک ب سه سال هست ک پرونده تکمیل شده وگفتند ک از طرف شعبه قضایی باید براتون پیام بیاد متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته ر لطف کنید تکلیف ما هم روشن کنید چونکه من کارهای اداری انجام دادم مرتب از من درخواست می‌کنند ک پس سهام عدالت مادرم چ شد من جوابی ندارم بدهم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۲:۰۱ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
هههه واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۲۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
با سلام پدرم در سال ۱۳۸۷ مرحوم شدند و میدانم که اوراق سهام عدالت داشتند .چقدر امروز و فردا میکنید .یا بگویید نمی‌دهیم ویا سامانه ای را راه اندازی کنید تا تکلیف خود را بدونیم .هم از سهام عدالت خود جا مانده این وهم از سهام عداتتی که حق ماست و از ما می‌دزدید .تازه میگویید تا ببینیم آیا میشود یا نمیشود ؟ واقعا دیگه شورشو درآوردید .
Iran (Islamic Republic of)
غلامی
۰۱:۰۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
باسلام خواهشان،چراسامانه سهام عدالت،فوت شدگان رابازنمیکنیدکه وراث بتوانند سهام فوت شدگانشون،به،اسم،خودشون،انتقال بدن
Iran (Islamic Republic of)
احترامی
۱۱:۵۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
همانطور که مثل یارانه آمار افراد را بیرون میاورید،به راحتی میتوانید آمار وراث فوت شدگان را بیرون بیاورید وسود سهام فوت شدگان را بحساب وراث انتقال دهید،به راحتی،ولی اینکار را نمیکنید بنده پدر و مادرم درسال۸۷فوت کرده آمد و کلا۲برادریم که اگر می‌خواستیم بدهید براحتی اینکار را میکردید،درصورتی که الان باید سود دیر کرد راهم بدهید ولی کی.....
Iran (Islamic Republic of)
رادمهر
۱۷:۰۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاری که برای خودتان استفاده نداشته باشد نمی کنید ، اینقدر هم چیز را مشکل و سخت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۴۴ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
سلام.من خودم سهام عدالت ندارم .متاسفم که این مسائل شده زندگیمون
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیر مومن
۲۳:۴۷ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
با سلام زن پدر من سال ۹۳ فوت کرده و بچه‌ای نداشته پدرم هم سال ۹۴ فوت کرده و تنها وارث من هستم گواهی انحصار وراثت هم دارم چرا اینقدر این انتقال سهام عدالت متوفیان را طولانی کرده اند؟! الان مثلاً سود سال ۹۵ هیچ ارزشی دیگر ندارد و سود این پولها دست که بوده که از پرداخت آن امتناع کرده همه میدانیم کار شاقی نیست با انحصار وراثت براحتی میتوان سهم هر ورثه را پرداخت کرد بشرطی اینکه دولت بخواهد!!! من ناراضی هستم و این پول دست هر کسی است حرام است چون حق الناس است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۹ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
در قرن جدید با این همه پیشرفت هنوز ندانم کاری مسئولین باعث سرگردانی مردم در خیابانها و ادارات فشل و دفاتر پیشخوان برای سرکیسه کردن می شود
مسئولین برای یادگیری بیشتر سری به بانکها و صندوقهای مجازی بزنند بدون حضور فیزیکی فرد با احراز هویت او و دریافت مدارک از سامانه مبالغ میلیاردی جابجا می کنند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۸ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
بعضی ازوارثین اگرسهام پدرومادربه ایشان واگذار شود حاضرندکه سهم بقیه وارثین راخریداری کنندپس اگرخریدوفروش سهام متوفی ازادشودلسیاری ازمشکلات حل خواهدشد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۳۵ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
مادربزرگ ما سهام عدالت داشت، تا آخر عمرش آزاد نکردن بفروشه و خرج کنه و گفتن میدن به تنها ورثه ش که پدر ما باشه، به پدر ما هم انتقال ندادن چون زیرساختاش فراهم نبود تا به امروز که اونم فوت کرده و باید برسه به ما، الآن همچنان میگن آمادگی ندارن به ما هم بدن ولی فکر کنم بعده ها که ما فوت کردیم به بچه هامون دیگه برسه که اگه اون موقع هم زیرساختاش آماده نبود به نوه هامون شاید برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
اینقدر موانع قانونی جلوی پای مردم میندازن که مردم منصرف میشن...به نظر من سهام متوفی باید واگذار کنن به عضوی از خانواده که سهام نداره..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
فروش سهام متوفیان را آزاد کنید...تا خود وراث تقسیم کنند اگر راست گو هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
بسه دیگه بابا فقط تیتر می زنید حرفهای تکراری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
این قانونهای مندرآوردی را از کجا می آورید مظلوم تر از دولت جمهوری اسلامی در دنیا وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۴:۲۲ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
اگه کمی دیگر هم تاخیر کنید تا ورثه هم فوت کنند مشکل حل خواهد شد انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
نظر
۱۹:۱۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
خرید و فروش سهام عدالت آزاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
منتظر هستند تا وراث هم فوت کنن.
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۷:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
سلام
بهتر است سهام متوفیان رو حذف وبه جاماندگان و نوزادانی که متولد میشن سهام داده بشه
از یک طرف همه سهامدار میشن و از طرفی با حذف شدن سهام متوفیان از دعوای ارث و وارث بعد اون جلو گیری میشه
لطفا این رو به گوش مسئولان سهام عدالت برسونید
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۴:۱۸ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
سلام اگر خودتون هم وارث بودین این پیشنهاد رو می دادین ؟ ضمنا این پیشنهاد بر اساس کدام حکم فقهی بیان میکنید مگر امکان داره دارایی پدر جنابعالی رو بعد فوت به ورثه ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
سلام تشکر از باشگاه خبرنگاران که صدای مردم هستند.واقعا از صبر کردن دیگر خسته شده ام به مسئولین عزض می کنم لطفا تعجیل کنید شما را بخدا سریعتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
خوب چیزی که دولت و سرمایه داران سود ان می خورند کسی به بازماندگان به این اسانی نخواهد داد و گرنه واگذاری سهام متوفیان کار شاقی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
سلام مرده به سهام نیاز نداره به داد زندها برسین سهام هم مثل یارانه بشه کسی که مرد مرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
تکلیف وراثی که با هم اختلاف دارن چی میشه الان پدر بنده فوت کرده چند ساله بعد از پدرم مادرشم فوت شده با اقوام پدری هم سالهاس قطع رابطه کردیم از بس مثل کفتار میمونن دفتر پیشخوان رفتیم میگه گواهی فوت پدر مادربزرگ بیار مدارک وراث مادربزرگت که شامل عمه هات و عموهاتم بیار خب ما با اونا مشکل داریم که قطع رابطه کردیم تکلیف چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
اونیکه زنده هستن مثل معلولین سهام عدالت ندادین دنبال سهام مردگان میگردین والله خوبه
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۳:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
سلام.فکر میکنم پارسال همین موقعه بود،که هی میگفتن،چند ماه دیگه،هی چند ماه دیگه، هی چندماه دیگه! هی تاخیر هی تاخیر! برخره تا کی! تکلیف این همه پول زیاد که الان در حساب فوت شدگان است(دولت)، چی میشود؟! لازم به ذکر است، اگر به قیمت روز اون پوول ها داده نشود! به نوع کلاهبرداری صورت گرفته! و گروهی از این مسئله سود برده اند! باید با ارزش روز اون پول ها داده شود! ...
Iran (Islamic Republic of)
سیدمهدی
۱۵:۲۱ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
ارزش روز چیه باز دیگه؟ فک میکنم سهام انتقال پیدا میکنه، ارزش سهام هم روزانه در حال تغییره پس ارزش روز اون پول ها معنی پیدا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیر مومن
۰۶:۵۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
منظور سود سهام متوفیان است که پس از فوت تا این لحظه به وراث پرداخت نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
برای چی هفت خان درست کردید .پدر بنده هم فوت شده همه روقطع کنید وکسانی که سهام ندارن بدید.با این هفت خان همیشه به مشکل خواهید خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
به نظر من هم باید سایر اموال شما را مصادره کنند و بین مردم تقسیم کنند.
نظر ندهید مشکلی پیدا میکنید؟
قاعدتاً سهام عدالت جزو اموال فرد است و با فوت او به وراثش میرسد.
قانونی هم لازم ندارد
نرم افزار و سخت افزار هم لازم نداره
اگر قراره دزدی قانونی بشود، باید اعلام کنند
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۳:۰۰ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
تکلیف مدیریت مستقیم چی شد بابا مخیم برفوشیم الان نیازه اینقد لف بدین تا به وراث برسه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۵۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
تازنده هست بده بعدا این همه مشکل درست نشه آتیش به پا میشه ۲۰ میلیون ایرانی درگیر میشن خاک مرده رو شخم میزنند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۵۸ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
زنده هارو هنوز نداده اید. هم مریض بودم هم مرض داری میکردم ثبت نام نکردم. اکثرا کرفتن . من نگرفتم راهی هم ندارم . ثبت نام جدید هم نمیکنید. چکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۵۷ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
راستی من که سود سود پولهایم را میخواهم و اگر ندهند حلالشان نمیکنم
حالا شما حساب کنید طبق آمار تعداد نفرات فوت شده و سود سالهایی که به وراث ندادند چقدر است!؟
من که سرم سوت کشید...
حالا هی امروز و فردا میکنن لقمه چرب و نرمی این سود سود پولها معلومه نمیدهند..
آه بر .....
Iran (Islamic Republic of)
حسین شرافت
۱۰:۲۷ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
ای کاش مسعولان مربوطه واقعا بخواند کاری انجام دهند ده ها راه داره و کاره سختی نیست
مهم عزم جدی است که وجود ندارد ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
حالا باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث عملیاتی خواهد شد؟ یا همچنان بنا است راه اندازی آن به زمان های دیگری موکول شود.
Iran (Islamic Republic of)
قابل توجه خبرنگار محترم
۱۰:۲۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
هدف کش دادن موضوع است.چون نه سهامی دارند نه پولی دارند.تو بازی مسئولان فریب نخورید.سعی کن گزارش انتقادی علیه همه شون پخش کنی تا دیگه اینقدر فریب کاری نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۵۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
برادر من از سود پولها دارن سوء استفاده میشود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
به آنهایی که سهام نگرفته اند سهام بدهید مردها سهام می خواهند چیکار زنده ها را دریابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
وقتی وراث هم مردن شاید اونموقع دولت یه فکری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ضیا نجفی
۱۰:۰۰ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
آخه تا کی معطل میکنید. بهانش هم اینه که سازوکارش مشخص نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
سعی کنید بازهم به عقب بیندازید این طرح رو سود سهام 3 میلیون و پانصد نفر چی که نمیشه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۲۲ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
شما همین سود را ضربدر تعداد متوفیان بکنید ببنید چه رقمی میشه...
Finland
محمود گودرزی
۰۹:۰۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
سهام متوفیان کی واگزلر می شود همسرم سال ۹۰ فوت کرده است بنام زهرا چراغی نام پدر عزت اله
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۴:۲۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
چقدر تو ساده‌ای
الان اسمتو گفتی دارن انجام میدن واست فقط اسم پدرت رو نمی‌گفتی بهت نمی‌دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
چقدر اخبار بی نتیجه میزارید... آخرش شد همون اولش باز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
یه روایت کرد از چی شده و اخرین نقل قول ها دیگه باز چی گفته سه ماه دیگه اینا باید پیگیری کنن سه ماه دیگه درست میشه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
کافیه یک فرم جمع آوری شده اطلاعات درست بشه و مردم خودشون اطلاعات وراث را وارد کنند و در شرکت سپرده گذاری مرکزی فقط صحت سنجی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
به اونایی که زنده هستند بدین
اونا که مردن ورفتن
من خودم هیچی ندارم ولی سهام عدالت هم نمیگیرم
آخرین اخبار