ذخیره‌گاه جنگلی ارغوان بردسکن ظرفیت تفرجگاهی منطقه است

رئیس اداره منابع طبیعی بردسکن گفت: ذخیره‌گاه جنگلی ارغوان به مساحت ۲۱۵۰ هکتار به عنوان ظرفیت خوبی در زمینه تفرجگاهی منطقه مطرح است.

حمیدرضا اقبالی خاطرنشان کرد: ذخیره‌گاه جنگلی ارغوان در شمال روستای کشمر واقع شده که با توجه به قرق این ذخیره‌گاه گونه‌های ارغوان، بادامشک، افدرا، نوروزک، درمنه، کما، بنه و سایر گونه‌های همراه دارای زادآوری مناسبی بوده و شرایط ایده‌آلی برای مطالعه دانش‌آموزان و دانشجویان در این منطقه مهیا شده است.

وی افزود: جنگل ارغوان با توجه به سازه‌های احداثی از جمله بندهای خشکه چین توری گابیونی و بند بتنی و همچنین بندهای بیولوژیکی که بر اثر قرق به وجود آمده، ضمن جلوگیری از ورود رسوب به سازه‌های احداثی، باعث طولانی‌تر شدن عمر مفید سازه‌ها و همچنین تغذیه مناسب‌تر قنوات پایین‌دست شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی بردسکن خاطرنشان کرد: در این عرصه حفاظت با مشارکت مردم کشمر و آبنو حرف اول را می‌زند زیرا حفاظت از عرصه و جلوگیری از ورود دام این فرصت را فراهم می‌سازد تا دست خلاق طبیعت به بهترین شکل نقاط آسیب دیده را ترمیم و پوشش گیاهی به شرایط مناسب برسد.

وی تصریح کرد: حفاظت و قرق مستمر از یک عرصه باعث رشد گونه‌های گیاهی خوش‌خوراک می‌شود که در شرایط عادی قادر به رشد و زادآوری نیستند و این موضوع برای مطالعه دانشجویان زمینه مناسبی را فراهم نموده است.

به گفته این مسئول هر سال تعداد بسیاری از دانشجویان از این عرصه بازدید و از مطالعه پوشش و گونه‌های موجود در آن بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: این عرصه با مشورت کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از سال ۸۱ به منظور حفظ گونه‌های با ارزش ژنتیکی موجود در آن قرق اعلام شده و همچنان ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.