تحقق صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری از استان سیستان و بلوچستان

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان گفت: در سال ۱۴۰۱ کل کالای صادراتی خروجی از گمرکات استان یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون و ۹۷۲ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است.

محمدعلی خاشی  اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از نظر ارزشی یک میلیارد و ۶۶۸ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۳۳۶ دلار و از نظر وزنی چهار میلیون و ۷۸۷ هزار و ۸۰۱ تن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از لحاظ ارزش ۱۶ درصد و از نظر وزن ۱۴ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان گفت: در ۱۲ ماه سال گذشته هشت هزار و ۱۱۷ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۲۴۲ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۸۶۵ دلار به وزن یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۳۴ تن بابت صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و پیشین و بازارچه‌های مرزی میلک، میرجاوه، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و ریمدان تشکیل شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد اظهارنامه ۴۷ درصد کاهش، از نظر ارزش ۳۴ درصد کاهش و از نظر وزن ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت سیمان، کلینکر، خرما، گاز، تخم گشنیز، کشمکش تیزابی، انگور تازه، بیسکویت و تافی، گوجه فرنگی، پودر رختشویی، آلو، سیب درختی و سایر محصولات کشاورزی بوده است.

خاشی اضافه کرد: عمده این اقلام به کشور‌های پاکستان، افغانستان، عمان، امارت متحده عربی، هند، ترکیه و روسیه صادر شده است.

مدیرکل گمرک زاهدان گفت: در حوزه کالا‌های اظهار شده در سایر گمرکات کشور خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان نیز ۴۵ هزار و ۲۶۲ فقره اظهارنامه به ارزش یک میلیارد و ۴۲۶ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۵۰۱ دلار به وزن سه میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۶۷ تن ارائه شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد پروانه ۱۷ درصد افزایش، از نظر ارزش ۳۳ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی این حوزه شامل مشتقات نفتی، گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

خاشی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ تعداد پنج هزار و ۲۲۴ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیارد و ۵۱۳ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۹۸۵ دلار به وزن دو میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۳۲ تن تشکیل شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر تعداد اظهارنامه ۱۳۳ درصد افزایش، از نظر ارزش ۸۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۹۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل گندم، برنج، ذرت دامی، جو دامی، دانه جو دامی، انبه، شکر، کنجد، لوازم یدکی خودور سواری، لوازم خانگی، پارچه، چتایی، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین، دستگاه‌های خنک کننده هوا، نارنگی، موز و برخی اقلام مجاز دیگر بوده است.

وی ادامه داد: این اقلام بیشتر از کشور‌های روسیه، آلمان، دانمارک، رومانی، استرالیا، پاکستان، هند، برزیل، امارات متحده عربی، تایلند و چین وارد شده است.

خاشی به خدمات مسافری اشاره و بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۳ هزار و ۸۷۸ مسافر ورودی و ۹۹ هزار و ۲۴۱ مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات گمرکی و تشریفات مسافری ارائه شده که نسبت به سال قبل مسافرین ورودی ۱۵۶ درصد افزایش و مسافرین خروجی ۹۳ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرز‌های میلک، میرجاوه و ریمدان تردد کرده‌اند.

وی در تشریح اقدامات حوزه ترانزیت بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۱ هزار و ۳۶ کامیون و یک هزار و ۳۶۹ واگن به وزن یک میلیون و ۲۰ هزار و ۷۳۴ تن شامل لوازم یدکی مستعمل خودرو، چای سیاه، پارچه، گاز، برنج، تخم زیره، ادویه، پنل خورشیدی، کانتینر خالی، گوگرد، نمک قرمز، پودر تالک، جامبو بگ، میوه و لاستیک از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشور‌های پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ترکیه، چین، آذربایجان و روسیه ترانزیت شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر وزن ۱۹ درصد افزایش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار