جلوه زیبای گل محمدی بر تار و پود کشاورزی سربیشه

چند سالی است که تولید گیاه گل محمدی در مزارع خراسان جنوبی رونق خاصی یافته و جلوه زیبایی به تار و پود کشاورزی شهرستان سربیشه بخشیده‌ است.

چند سالی است که بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت، تولید گیاه گل محمدی در مزارع خراسان جنوبی رونق خاصی یافته و این موضوع جلوه زیبایی به تار و پود کشاورزی استان بخشیده‌ است.

گل محمدی علاوه بر این که به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوای خراسان‌جنوبی برای کشت در این استان مناسب است، در فرآوری ۱۲۰ محصول غذایی و بهداشتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل کشت آن از نظر اقتصادی نیز مقرون به‌صرفه است.

در همین رابطه با استقبال کشاورزان، کشت گل محمدی که از آن به عنوان یکی از مهم ترین گیاهان دارویی نیز یاد می‌شود در مزارع خراسان جنوبی گسترش قابل توجهی یافته است و بیش از ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت این گیاه اختصاص دارد.

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در این زمینه   اظهارداشت: موضوع کشت گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی را به عنوان یک دغدغه مهم دنبال می‌کنیم، در طول این سال‌ها اقدام‌های خوبی در این رابطه انجام شده‌است تا علاوه بر حفاظت از آب و خاک، میزان تولید محصولات دارای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان گسترش یابد.

وی افزود: افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، از مهم ترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی است و در این ارتباط هر سال میزان قابل توجهی از مزارع استان به کشت این گیاه اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این که توسعه کشت گل محمدی با توجه به شرایط خاصی که برخی از مناطق استان دارند، به جد در دستور کار این سازمان قرار گرفته‌است، تصریح کرد: در حوزه انجام کار‌های زیربنایی و فرآوری این محصول استراتژی و ارز‌آور اقدامات خوبی شده است.

جعفری یادآور شد: هم‌اکنون ۳ واحد فرآوری تولید گلاب در شهرستان های طبس، سرایان و قاینات فعال است و چهارمین چرخه زنجیره‌ ارزشی گل محمدی در شهرستان سربیشه با ظرفیت ۴۵۰ تن جذب محصول و با سرمایه گذاری حدود ۴ میلیارد تومان احداث می‌شود.

محمدرضا زرگری، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سربیشه هم در حاشیه آئین شکرگزاری برداشت گل محمدی در گلستان شهرداری سربیشه اظهار داشت: از سربیشه به عنوان قطب تولید گل محمدی درخراسان جنوبی یاد می‌شود.

وی افزود: شهرستان سربیشه به دلیل سازگاری گل محمدی با شرایط اقلیمی شهرستان سربیشه و روی آوردن کشاورزان به کاشت این  محصول  رتبه اول سطح زیرکشت و تولید گل محمدی در استان خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.

جلوه زیبای گل محمدی بر تار و پود کشاورزی سربیشه

 

 تولید ۴۵۰ تن گل محمدی در سربیشه

وی بابیان اینکه کشت گل محمدی از سطح ۱۷۵ هکتاری گلستان های گل محمدی بارور شهرداری سربیشه بصورت نمونه آغاز شده است، گفت: در حال حاضر سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان سربیشه بیش ۲۰۵ هکتار است.

مدیر جهادکشاورزی سربیشه خاطرنشان کرد: برداشت گل محمدی به واسطه تنوع اقلیمی از اواخر اسفند در بخش درح آغاز می‌شود و تا پایان خرداد ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۴۵۰ تن گل محمدی‌ تر از گلستان‌های شهرستان برداشت می‌شود.

زرگری با بیان اینکه گل محمدی به دلیل تحمل کم‌آبی یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در شهرستان سربیشه و این منطقه است، گفت: علاوه بر باردهی سریع، کاشت و نگهداری آسان باغ، نبود نیاز به حفاظت محصول روی درخت، می‌تواند درآمد بیشتری را برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: این طلای معطر نسبت به سایر محصولات کشاورزی، درگیری کمتری با آفات دارد و می‌تواند به صورت خشک شده نیز مورد استفاده قرار گیرد یا از آن گلاب و اسانس استحصال شود.

وی گفت: در صورت تامین تسهیلات برای خریداری ماشین‌آلات واحد فرآوری گل محمدی در شهرستان سربیشه، انتظار می‌رود تا قبل از شروع برداشت سال آینده با راه‌اندازی کارخانه گلاب‌گیری و اسانس‌گیری، زنجیره ارزش گل محمدی تکمیل شود.

محمدرضا لکزایی، فرماندار سربیشه نیز در ارتباط با حمایت از کشاورزان و توسعه سطح کشت مزارع گل محمدی اظهار داشت: سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای احداث باغ‌های جدید گل محمدی پرداخت شده و زمینه پرداخت تسهیلات کم‌بهره در سال جاری نیز برای توسعه کشت این محصول استراتژی فراهم است.

 وی درآمد کشاورزان شهرستان سربیشه از تولید گل محمدی را بیش از ۲۲ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بیش از ۱۵۰ بهره بردار در حوزه کاشت گل محمدی مشغول به فعالیت هستند

فرماندار سربیشه متذکر شد: یکی از چالش‌های پیش روی  کشاوران را می‌توان تکمیل چرخه ارزشی فرآوری گل محمدی در این شهرستان را عنوان کرد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.