تعلیق تعرفه‌های گمرکی اتحادیه اروپا علیه اوکراین برای یک سال دیگر

اتحادیه اروپا یک سال دیگر تعرفه‌های گمرکی بر کالا و خدمات اوکراینی را تعلیق کرد.

سیاست‌های حمایتی اتحادیه اروپا علیه اوکراین به منظور تقویت این کشور در مقابله با روسیه تنها به کمک‌های نظامی و مالی خلاصه نمی‌شود. در ابعاد اقتصادی نیز بروکسل طرح‌های حمایتی متعددی را کی یف به عمل آورده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه برخی کشور‌های شرق اروپا اقدام به ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از اوکراین به دلیل بهای پایین آن و خطر ورشکستگی کشاورزان محلی کردند، اتحادیه اروپا موافقت خود را با تعلیق تعرفه‌های گمرکی اعمال شده بر کالا‌ها و خدمات وارداتی از کی یف را برای یک سال دیگر اعلام کرد. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با استقبال از تصمیم اتحادیه اروپا و تشکر از متحدانش برای تمدید این موضوع از تعهد کشورش به منظور محقق ساختن استاندار‌های لازم به منظور تضمین عضویت کی یف در این اتحادیه خبر داد. 

شورای اروپا شامل دولت‌های اروپایی در پیامی در توییتر اعلام کردند وزرای اتحادیه اروپا که مسئول تجارت در قاره سبز هستند موافقت خود را برای تمدید برداشته شدن تعرفه‌ها بر کالا و خدمات اوکراین برای یک سال دیگر اعلام کردند. 

این اتحادیه ژوئن ۲۰۲۲ و تنها چند ماه پس از آغاز جنگ اوکراین موافقت خود را برای تعلیق ۱۲ ماهه تعرفه‌ها بر کالا و خدمات وارداتی از کی یف اعلام کرده و امسال بار دیگر آن را تمدید کرد. با این وجود، این امر باعث خشنودی کامل اوکراین نشده است. 

زلنسکی در یک پیام ویدئویی اعلام داشت: ما در روند عضویت در اتحادیه اروپا ما باید این روند آزادسازی تجاری را که در حال حاضر به صورت موقتی است به صورت دائمی درآوریم. 

تعلیق واردات محصولات اوکراینی باعث اوج گیری انتقادات در برخی کشور‌های اروپایی به ویژه لهستان و مجارستان شده است که در ماه آوریل اقدام به ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از این کشور کردند. با این حال، این دو کشور اجازه عبور کالا‌های کشاورزی اوکراین (که توانایی صادر شدن از بنادر دریای سیاه را ندارد) از خاک خود به منظور رسیدن به سایر کشور‌های اروپایی را صادر کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار