آیت الله اعرافی خبر داد؛

همایش یکصد سالگی احیای حوزه علمیه قم برگزار می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه از برگزاری همایش یکصد سالگی احیای حوزه علمیه قم در ۱۱ آبان ماه امسال خبر داد.

 آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در آیین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان زنجان، آموزش و پرورش، حوزه علمیه و دانشگاه را سه ضلع یک مثلی دانست که تعالی این مثلث، اقتدار و جایگاه وسیع آن همه مسائل را حل و جامعه را به اوج سعادت می‌رساند.

مدیر حوزه‌های علمیه به قرار گرفتن در دهه کرامت اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه تاریخ ائمه ما پرفراز و نشیب بوده و ائمه هیچگاه از خط راستین جدا نشده و به همین دلیل همواره در سختی بودند و البته در این تاریخ کمتر از ۳۰۰ سال نقطه‌های اوج هم وجود داشته که بسیار استراتژیک بودند که از جمله آن‌ها دوره امامت حضرت علی (ع) و شهادت امام حسین (ع) بود.

وی دوره امامین باقر (ع) و صادق (ع) را نقطه اوج شکوفایی مذهب و اسلام و در واقع انفجار نور و عصر بهره‌مندی دنیا از نشر معارف دینی که اگر نبود نیمی از میراث فکری و معرفتی از دست می‌رفت عنوان و تصریح کرد: در این فراز و فرود‌ها دوره حضور امام رضا (ع) در ایران متمدن دوره فوق العاده ویژه و حساس بود، چرا که این امام تدبیر پیچیده مامون را در آن مقطع برای هضم امامت در خلافت و تلقی یک بودن این دو راه را به ضد آن تبدیل کرده و در واقع تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: گسترش اسلام و تشییع در دوره حضور امام رضا (ع) مرحله‌ای بی نظیری را طی کرد و با همه فشارها، آفاق عالم به روی ائمه و آیات الهی گشوده شد که همان درخشش عملی خورشید امامت و ولایت بود که در پهنه وسیع سرزمین ایران گسترده شد.

مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد: عظمت صادقی در تولید علم و ترویج معارف الهی و شکوه رضوی در نشان دادن دامنه و موج ولایت موجب شد که امامان بعد از این حضرت همه در محاصره قرار گرفته، زندگی در حصر و عمر کوتاهی داشته باشند.

وی امام رضا (ع) را برای دنیا نعمت و برای ایران برکت ویژه دانست و ادامه داد: حضرت معصومه هم در واقع امتداد امام رضا (ع) است که به برکت وجود ایشان حوزه‌ای مثل حوزه قم شکل گرفت که در قرن اخیر تبدیل به حوزه محوری و با عظمت شد که در تاریخ نظیر ندارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه دوره یک قرن اخیر قم، یک دوره خیلی متفاوتی است که با جانفشانی بزرگان زمانی که همه کمر همت را بسته بودند برای حذف حوزه، مدارس علمیه، مساجد و نماد‌های دینی از قبیل حجاب که نماد برجسته دینی و ارزش‌های الهی است که یک سیاست انگلیسی بود، حوزه علمیه قم شکل گرفت، افزود: در سخت‌ترین دوره تاریخی حوزه‌ای شکل گرفت که حوزه اول اسلام شد، هر چند که همه حوزه‌های جلوه‌های نور هستند، اما قم در یک قرن اخیر یک شکل ویژه و محوری پیدا کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه از برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش یکصد سالگی احیای حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: این همایش با اقدامات ویژه انجام شده در ۱۱ آبان برگزار می‌شود که انتشار ۲۰ جلد از آثار آیت‌الله شیخ عبدالکریم از جمله این اقدامات است.

وی تأکید کرد: پدیده قم در امتداد هزار سال تاریخ حوزه‌های علمیه، پدیده متمایز و ویژه‌ای است، هر چند البته که دیگر حوزه‌های ما امتیازات زیادی دارند و ایران و جهان اسلام مدیون بزرگمردان علم و دانش در فقه، تفسیر، اصول، فلسفه و ... هستند.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر خدمت حوزه‌های علمیه به فرهنگ و علم در همه مقاطع تاریخی افزود: حوزه‌های علمیه نقش موثر سیاسی و اجتماعی ایفا کرده که تاریخ حوزه‌ها است و مربوط به یک قرن و دو قرن نیست، بلکه در برگ برگ تاریخ ریشه دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ایران پیشگام استقبال از اسلام و بعد تشیع است، ادامه داد: عقل ایرانی اسلام را پذیرفت و ایرانی با عقل و استعداد خود از اسلام استقبال کردند و زبان و ادبیات عرب هم توسط ایرانیان به اوج رسید.

وی با تأکید بر اینکه میراث اسلام و تشییع در قم اخیر جلوه دیگری پیدا کرد، تصریح کرد: مهمترین جلوه آن انقلاب اسلامی بود که تئوری جدید، نظریه جدید سیاسی و امام نمونه آن بودند که بیانگر ظرفیت حوزه است و در واقع هر وقت حوزه در امور حاضر شد، جایگاه ایران ارتقا پیدا کرد و در مواردی هم که حوزه از امور دور ماند، ایران ضربه‌هایی را متحمل شد.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه حوزه پشتیبان عزت و اقتدار علمی معنوی و سرزمینی ایران و جهان اسلام بوده و این به معنی غیرقابل نقد بودن حوزه نیست، افزود: همه این حرف‌ها به معنی لزوم آمادگی نقش‌آفرینی بیشتر روحانیت است چرا که قطعا آینده ایران و جهان اسلام دچار تلاطم‌های زیادی در برابر این امواج اندیشه غربی و هجمه‌هایی که به اسلام و انقلاب اسلامی هست، خواهد شد.
مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: حوزه و دانشگاه باید جور دیگری خود را آماده کرده و و عمل کنند و این وظیفه بر دوش ماست، چرا که در جهان متلاطمی قرار داریم و ملت ایران یک پیام ویژه‌ای را عرضه کرده و این هجمه تبلیغی پیچیده و امواج اهریمنی به وجود آمده، لذا حوزه و دانشگاه باید با اندیشه و طراحی به سمت آینده حرکت کنند.

وی از طراحی اسناد کلان و راهبرداری برای حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: در این راستا بر اساس نیاز سنجی انجام شده و مطابق با نیاز‌های امروز اسناد مهم و پایه شامل منشور، چشم‌انداز و نظامات جامعه حوزه با یک افق میان مدت ترسیم و تهیه و تصویب شده است و بر اساس آن برنامه پنج ساله با حدود هزار شاخص تدوین که برش استانی هم پیدا کرد و در حال حاضر برش شهرستانی هم دارد.

منبع:رسا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار