شناسایی بیش از ۱۸۰ هزار حساب شخصی که فعالیت تجاری داشتند

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: تقریبا بیش از ۱۸۰ هزار حساب شخصی را تاکنون شناسایی کرده ایم که  غیر تجاری بوده، ولی فعالیت تجاری داشتند.

آقای محمد هادی سبحانیان گفت: سازمان امور مالیاتی برخورد جدی با دانه درشت های فرار های مالیاتی داشته و در سال گذشته  ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را از طریق تنها یک اداره کل  وصول کرده ایم و  در  دو ماه امسال ۸ هزار میلیارد تومان وصول شده است 

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور،  در قالب گزارش های مردمی و سوت زنی برخی از فرارهای مالیاتی را شناسایی کرده ایم اما اولویت ما آن است که گلوگاه ها  را شناسایی و به آنها توجه کنیم. 

او می گوید: یکی از  این گلوگاه ها شرکت های صوری است که اقدام به  صدور فاکتورهای صوری می کند ما در این حوزه  و تیمی را تجهیز کرده ایم  که این شرکت ها را شناسایی کرده و از فعالیت آنها جلوگیری کنیم برخی از شرکت ها در رسته های مختلف ۲۰۰  فاکتور  در تمامی زمینه ها و بخش ها صادر کرده اند که اين اقدام تخلف بزرگی محسوب می شود.

سبحانیان افزود: با تقاطع گری داده های بانکی و مبادلاتی که وجود  دارد و همچنین از طریق صدور بارنامه  شرکت‌های صوری را شناسایی  کرده و  آنها را در فهرست سیاه قرار داده ایم .

 معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: حساب برخی از افراد  شخصی است تجاری نیست  ولی رفتارهای تجاری انجام می دهند  اما در هنگام ارائه خدمات اعلام می کنند که دستگاه پوز ما خراب است که سازمان امور مالیاتی تمامی آنها را شناسایی کرده است  تقریبا بیش از ۱۸۰ هزار حساب شخصی را تاکنون شناسایی کرده ایم که  غیر تجاری بوده ولی فعالیت تجاری داشتند و۱۸۰ هزار نفر حجم بالایی از گردش حساب داشته اند .

او بیان کرد: ۶۶هزار میلیارد تومان  از ۴۵ شخص حقیقی داشته ایم فاقد ثبت‌نام در نظام مالیاتی بودند و بالای ۵۰۰ میلیارد واریزی به حساب آنها صورت گرفته است .

او افزود: برخی از صندوق های قرض الحسنه با استفاده از عناوین مقدس قرض الحسنه  فعالیت های غیر شفافی انجام می داده اند که ما تمامی آنها را شناسایی کرده ایم و بیش از ۱۲۰۰ دستگاه پوز در این حوزه شناسایی شده است و بیش از ۱۴۳ هزار ورودی حساب به این بخش داشته ایم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد دریافت مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۷ هزار خودرو لوکس شناسایی شد و تکلیف بودجه برای ۶ هزار میلیارد تومان درآمد تعیین شده بود که مالیات برآوردی این خودرو‌ها ۲ هزار میلیارد تومان تعیین و به صاحبان آن‌ها اعلام شد و در نهایت تا کنون ۷۷۰ میلیارد تومان مالیات از خودرو‌های لوکس وصول شد البته بقیه هم در جریان وصول یا مراحل اعتراض قرار دارند.

سبحانیان همچنین گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۶۳ هزار خودرو لوکس شناسایی شد که تکلیف قانون بودجه ۶ هزار میلیارد تومان بود در نهایت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شد و، چون در آخر سال گذشته ابلاغ شده تا امروز ۲۰ میلیارد تومان مالیات از خودرو‌های لوکس در سال گذشته دریافت شده است که در جریان وصول قرار دارد.

وصول ۲۵ میلیارد تومان مالیات از محل خانه‌های لوکس در سال ۱۴۰۰

او در مورد مالیات خانه‌های لوکس در سال ۱۴۰۰ گفت: ۱۲ هزار خانه لوکس به ما معرفی شد که تکلیف قانون بودجه ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات برآوردی بود، اما در نهایت ۳۹۲ میلیارد تومان مالیات تعیین و اعلام شد که از این رقم ۲۵ میلیارد تومان مالیات وصول شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۵ هزار خانه لوکس شناسایی شد مالیات برآوردی آن ۲ هزار میلیارد تومان بود که در نهایت ۶ میلیارد تومان وصول شده، چون به تازگی ابلاغ شده است.

سبحانیان گفت: ما مسئول وصول مالیات هستیم و مرجع تشخیص لوکس بودن خودرو یا خانه نیستیم، بلکه بر اساس گزارش دستگاه‌های دیگر مانند پلیس، شرکت بیمه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت که آن‌ها را لوکس تشخیص می‌دهند این کالا‌ها را لوکس قلمداد می‌کنیم.

او گفت: ما این فهرست را از شهرداری‌ها و سازمان ثبت و اداره راه و شهرسازی وصول می‌کنیم.

به گفته سبحانیان، در سال ۱۴۰۲ اطلاعات تعداد ۵۲۰ هزار خودروی لوکس را دریافت کردیم که در حال پالایش این اطلاعات هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد شناسایی حساب‌های تجاری گفت: حدود ۱۱.۶ میلیون حساب تجاری شناسایی کردیم که از این تعداد ۹.۳ میلیون حساب تجاری مربوط به اشخاص حقیقی و ۲.۳ میلیون مرتبط با افراد حقوقی بوده است  البته در عمل بیشتر از این ارقام خواهد بود و باید اطلاعات تکمیلی بگیریم، اما ما مسؤول وصول مالیات هستیم و شناسایی و تشخیص خانه‌های لوکس بر عهده ما نیست.

مالیات یکی از ابزار‌های کنترل اجاره‌بها است

او با اشاره به اینکه قیمت اجاره‌بها و قیمت ملک به شدت بالا رفته است، گفت: مالیات می‌تواند ابزار مهمی برای اعمال سیاست‌های کنترلی قلمداد شود.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
ازنخبه اقتصادی فسادستیز عدالت خواه وعدالت گستروحامی همه اقشارضعیف ومتوسط دررونق ورشدوعدالت اقتصادی وشفافیت درامدومالیات وخرج کرد وبودجه دولت ومردم .....که باطرح های هوشمندانه ومدبرانه وعاقلانه وآینده نگرباعث چرخیدن همه چرخهای زندگی مردم واقتصادکشوروشکوفایی کشوردرهمه جهات اقتصادی وانشاالله عدالت اقتصادی گسترده وشفافیت میشودکمال تشکرراداریم وموفقیت دکترسبحانیان رادراین راه خطیرودشواروپرهزینه خواستاریم۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام.لطفا به کسانی که یارانه می دهید حساب این افراد را کنترل بفرمایید. خصوصا دلالان املاک و نمایشگاههای خودرو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
مالیات اگر بتواند جلوی سوداگری بخصوص در ملک و طلا و ارز را بگیرد می تواند تا حد زیادی از تورم افسار گسیخته جلوگیری کند فقط باید این افراد را بدرستی شناسایی و با مالیات سنگین از سوداگری پشیمان شوند و ثروت آنان به سمت تولید مولد برود البته اگر اراده ای باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
هستند کسانیکه خوب پول در می آورند و انگار مالیات هم نمی دهند
این موارد رو چگونه می شه گزارش داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
اسم من هست تا فرار کنم
Netherlands
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
شما خودتان توررم به وجودآوردید همه چیز را گران کردید از جمله ماشین را الکی....ماشینهای چینی را بردید بالا هم به مردم برخلاف قیمت کشورهای همجوار ماشین گران فروختید جیب مردم را خالی کردید حالا دوباره با الفاظ قشنگ از مردم به خاطر قیمت میلیاردی ماشین دوباره پول مالیات می گیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
مهمترین و راحتترین مالیاتی که باید گرفته شود مالیات سالیانه تمام املاک است نسبت به ارزشش،(مثلا ۵درصد)چون ملک محدود است و تصاحب همیشگی آن بدون مالیات بردگی دیگران و گرانی بسیار ملک را به همراه دارد،همانطور که امنیت آن با جان و مال همه تامین شده و میشود، باید به طور مساوی خرج همه شود،و برای اینکه به عناوین مختلف به بیراهه نرود و عادلانه باشد بهتر است نقدا بین همه مساوی تقسیم شود.مشکل مسکن و فقر بسیار کم میشود.
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۱۳:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
خیلی زحمت کشیدی بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
لطفا آماری از تعداد دستگاه های کارتخوان به تفکیک مشاغل و استانها ارائه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
فریاد فریاد
۱۲:۴۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
باید حساب را چک کرد واقعا تخلف و فرار مالیاتی بسیار زیاد است
آخرین اخبار