علت آتش‌سوزی‌های اخیر در حوزه پارک ملی کرخه چه بود؟

رئیس پارک ملی کرخه با اشاره به آتش‌سوزی های اخیر در حوزه پارک ملی کرخه گفت: منشاء آتش‌سوزی‌ها، سوزاندن زمین‌های کشاورزی است‌.

محمد الوندی رئیس پارک ملی کرخه به تشریح آتش‌سوزی‌های اخیر در حوزه پارک ملی کرخه پرداخت و اظهار داشت: آخرین آتش‌سوزی در حوزه شهرستان شوش (کرخه) طی دو روز گذشته اتفاق افتاد که بزرگ‌ترین آتش‌سوزی امسال بود.

وی با بیان اینکه منشأ این آتش‌سوزی‌ها، سوزاندن زمین‌های کشاورزی است، افزود: آتش زدن اراضی کشاورزی به جنگل سرایت کرد که با ترکیب باد شدید، باعث آتش سوزی بخشی از اراضی جنگلی شد.

رئیس پارک ملی کرخه ادامه داد: شدت باد و گسترش سریع آتش، فرصت انتقال ادوات را هم به ما نداد و همچنین مسیر دسترسی به خودرو سنگین امکان‌پذیر نبود. در این باره توانستیم با خودرو‌های سبک آتش‌سوزی را مهار کنیم.  

الوندی با بیان اینکه با توجه به اینکه برخی از زمین‌های کشاورزی مجاور عرصه‌های جنگلی هستند، گفت: به دلیل صاف بودن زمین، مانع طبیعی وجود ندارد، به همین دلیل آتش‌سوزی پوشش‌های گیاهی باعث ورود آتش به جنگل می‌شود.  

وی در ادامه تاکید کرد: بر اساس قانون مجازات اسلامی  ماده ۸۸ و ماده ۲۸ قانون هوای پاک، آتش زدن زمین‌های کشاورزی و کاه و کلش ممنوع و جرم است. این مورد شناسایی و صورت جلسه شده و در روز‌های آینده با تکمیل تحقیقات به مراجع قضایی تحویل داده می‌شود.

رئیس پارک ملی کرخه با بیان اینکه اولین آتش‌سوزی در سال جاری ۹ اردیبهشت ماه اتفاق افتاد، تشریح کرد: در محدود تحت مدیریت منطقه هفت مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاد که در مجموع نزدیک به ۳۰ هکتار جنگل را درگیر کرد.

وی همچنین گفت: پس از شروع برداشت گندم، هر روز گزارش آتش‌سوزی می‌شود که در حاشیه جنگل اتفاق می‌افتد.

الوندی افزود: سرایت آتش‌زدن‌های کشاورزی به جنگل سبب شده تا پس از پایش آن، همواره به ویژه در روز‌های اخیر و به طور مداوم عملیات‌های اطفاء، کنترل و مهار توسط نیرو‌های ما انجام شود.  

وی اعلام کرد: آتش‌سوزی ۱۱ خرداد، بزرگ‌ترین آتش‌سوزی سال جاری به لحاظ دربرگیری مساحت و حجم آتش سوزی بود که حدود ۸ هکتار از اراضی دچار آتش‌سوزی شدند.

رئیس پارک ملی کرخه همچنین به کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: یک سری اداوات مهار آتش سوزی شامل خودرو آتش‌نشانی سبک و سنگین و تجهیزات انفرادی داریم که در صورتی که امکان تردد خودرو نباشد با نیروی انسانی جهت مهار آتش اقدام می‌کنیم.

وی در پایان یادرآور شد: قبل از وقوع آتش‌سوزی‌ها در شروع فصل گرما جلساتی با ارگان‌ها و نهاد‌های متولی مثل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق و راه و شهرسازی برگزار کردیم تا در موقع وقوع آتش‌سوزی کمک کنند.

علیرغم هشدار‌های محیط، هنوز سازمان جهاد کشاورزی نتوانسته جایگزینی برای سوزاندان مزارع کشاورزی پیدا کند و همچنان آتش اراضی کشاورزی گریبان‌گیر جنگل‌ها و منابع طبیعی است.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.