حجت الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی:

غدیر عامل وحدت است

مشاور فرهنگی وزیر ارشاد گفت: هر دو عید قربان و غدیر از اعیاد بزرگی است که برای ما پیام‌هایی دارند و جزو برترین اعیاد است.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی گفت: اعیاد غدیر و قربان دوگانه‌های به هم پیوسته‌ای هستند که بسیار زیبا، پرمغز و شادی آفرین است؛ زیرا عید قربان عید دل کندن از وابستگی هاست و عید غدیر عید دلبستن به وارستگی هاست و خوشا به حال کسانی که فلسفه این دو عید را درک و باور کردند و به این باور رسیدند که اولین گام برای تقرب انسان به خدا، جدایی از تعلقات دنیوی است و گام دوم حرکت به سوی انسانی کامل است که از آن الگو سخن به میان می‌آید.

وی در عین حال تصریح کرد: نباید به سادگی از اعیاد قربان و غدیر عبور کنیم، زیرا این دو عید حاوی پیام‌های بلند است و باید برای ما به درستی ترسیم شود.

ارباب سلیمانی با اشاره به ماجرای غدیر خم و حضور پیامبر (ص) در آخرین حج زندگی شان گفت: در مسیر برگشت از این حج خداوند در آیه‌ای که به حضرت پیامبر (ص) نازل شد، تاکید کردند که "ای پیامبر اکنون وظیفه داری آن حرفی را که ماموریت داری را بگویی" و پیامبر در این خطبه‌ها راجع به شخصیت حضرت علی (ع) تاکید کردند و ایشان را به عنوان جانشین خود معرفی نمودند.

وی ادامه داد: در غدیر خم اصل امامت رقم خورد و جریان امامت و ولایت ترسیم شد و همچنین در این روز بیعت گرفتن پیامبر برای جانشینی حضرت علی (ع) به صورت برجسته و آشکار است و معرفی مصادیق امامت که ۱۲ امام معصوم هستند در همین روز رقم خورد.

ارباب سلیمانی با تاکید بر فلسفه وجودی عید غدیر تصریح کرد: موضوع غدیر در تاریخ ادیان و انبیا، نورانی و برجسته است و نباید مغفول بماند چرا که غدیر عامل وحدت است و نقطه عطف تاریخ است و نباید به سرعت و سادگی از این گنجینه و ظرفیت بزرگ عبور کنیم.

وی ادامه داد: خطبه غدیر خم به عنوان یک فرصت طلایی در فرهنگ اسلام، تنها به معرفی حضرت علی (ع) بسنده نمی‌کند بلکه در آن به تمامی امامان معصوم اشاره شده است چرا که ائمه اطهار چراغ هدایت و روشنایی بخش مسیر زندگی ما هستند و باید به آن‌ها توجه داشته تا مسیر خود را گم نکنیم.

مشاور فرهنگی و دینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعیاد دینی، افزود: در این وزارتخانه در این حوزه و برگزاری باشکوه اعیاد غدیرخم و قربان وظایفی داریم و باید نسبت به این مناسبت‌ها حساسیت لازم را داشته باشیم و در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری، دینی و ... وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های متنوعی در حال تدوین برای اجرا در این ایام است.

در ادامه این جلسه نمایندگان معاونت‌ها و مراکز تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظرات، پیشنهاد‌ها و مجموعه برنامه‌های خود برای برگزاری در دهه ولایت و امامت (عید غدیر خم) را ارایه کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.