آب مرواريد و آب سياه از عوارض مصرف خودسرانه قطره بتامتازون است

يك متخصص بيماري هاي چشم گفت: آب مرواريد و آب سياه از عوارض مصرف خودسرانه قطره بتامتازون است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دكتر جوادي متخصص بيماري هاي چشم ضمن هشدار در خصوص مصرف خودسرانه قطره بتامتازون گفت: قطره بتامتازون از جمله قطره هايي است كه مردم آن را بدون نسخه براي خود تجويز مي كنند در حالي كه اگر بدانند مصرف خودسرانه اين قطره مي تواند عوارضي مانند آب مرواريد و آب سياه داشته باشد، به طور حتم در مصرف آن احتياط بيشتري مي كنند.

وي افزود: بسياري از افراد به هنگام بروز هر نوع مشكلي در چشم خود به قطره بتامتازون متوسل مي‌شوند و به مدت طولاني از آن و تركيبات مشابه آن، استفاده مي‌كنند ولي لازم به توضيح است، در صورتي كه از اين قطره بيش از 14 روز و حداكثر بيشتر از يك ماه استفاده شود، بايستي در انتظار عوارض ناخواسته آن نيز بود كه در برخي مواقع با عوارض بسيار جدي همچون افزايش فشار چشم، آب مرواريد و آب سياه مواجه مي‌شوند.

دكتر جوادي تأكيد كرد: براي همين به بيماراني كه اين مشكلات را با قطره‌ها دارند توصيه مي‌شود حتما به پزشك اطلاع دهند و در مورد استفاده از قطره‌ها قدري با احتياط‌تر عمل كنند.

استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در ادامه در خصوص قطره هاي استريل چشمي گفت: بسياري از افراد به هنگام بروز مشكلات چشمي از قرمزي گرفته تا تورم، سوزش، آبريزش خود درماني را شروع مي‌كنند و حتي به اطرافيان نيز توصيه مي‌كنند كه از اين قطره‌ها استفاده كنند.

وي افزود: تمامي قطره‌ها داراي دو قسمت نگهدارنده و ماده موثره هستند كه تماما به صورت استريل تهيه مي‌شوند. بنابراين وقتي روي قطره‌اي نام «استريل» حك مي‌شود، بايد ديد كه اين قطره شامل چه ماده موثره‌اي است چرا كه عمده حساسيتي كه براي چشم اتفاق مي‌افتد، مربوط به ماده نگهدارنده قطره است.

دكتر جوادي خاطرنشان كرد: استريل بودن قطره دليل به مفيد بودن آن براي همه افراد نيست و وقتي فردي به قطره‌اي حساسيت پيدا مي‌كند، احتمال اين كه به بقيه قطره‌ها هم از طريق همان ماده (نگهدارنده)‌ حساسيت پيدا كند هست. /ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار