عرضه توليدات ملي با توسعه فرهنگ مليت گرايي مصرف‌كنندگان در ايران
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، زهرا آقاجاني،‌عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني با بيا ن اينكه ، اين كشورها همواره مصرف‌كنندگان را ترغيب به استفاده از كالاهاي توليد شده در داخل مي كنند گفت : به طوريكه حتي در صورت بالاتر بودن كيفيت كالاهاي خارجي نسبت به كالاهاي داخلي و قيمت‌هاي مناسب‌تر كالاهاي خارجي با يادآوري عرق ملي‌گرايي مردم به آنان و مزاياي آن مبادرت به اشاعه فرهنگ مصرف توليدات داخلي و هدايت رفتارهاي مصرفي مردم مي‌نمايند. مطالعات انجام شده در شبكه توزيع كالا در كشورهاي ژاپن و چين نشان مي‌دهد كه بيشتر مردم در اين كشورها خريد محصولات داخلي را در شرايط مختلف بر خريد محصولات خارجي عرضه شده توسط فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در اولويت خريد خود قرار مي دهند به طوري كه بسياري از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي برتر كه در اين كشورها داراي شعبات متعددي نيز هستند اين موضوع را مورد توجه خود قرار داده و به طور عمده مبادرت به تامين كالاهاي مصرفي مردم از منابع داخلي و محلي مي‌نمايند تا بتوانند به حيات اقتصادي خود در اين كشورها ادامه دهند.

اين امر نشان مي دهد كه در ايران نيز مي توان با يادآوري عرق ملي مردم و مزاياي حمايت از توليد داخلي در كنار تاسيس فروشگاه‌هاي زنجيره اي جديد اعم از منابع داخلي يا خارجي به آنان با اتخاذ تدابير و سياست‌هاي لازم اقدام به هدايت رفتار مصرفي مردم در راستاي حمايت از توليد ملي كرد. هم چنين در كنار اين امر تاكيد بر افزايش كيفي محصولات داخلي نيز ضروري بوده و بايد مورد توجه قرار گيرد زيرا اگرچه به نظر مي رسد كه اين موضوع در كوتاه مدت كارساز مي باشد اما در ميان‌مدت و بلندمدت مصرف‌كنندگان به ارتقا كيفي و تدريجي محصولات عرضه شده توجه بيشتري نشان خواهند داد ./عب