معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور؛
توسعه‌ بازارهای سفر گامی موثر در پویایی صنعت گردشگری
منوچهر جهانیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه به شناسایی هرچه بیشتر بازارهای هدف کمک می‌کند، افزود: خوشبختانه در ایران، موضوع گردشگری مورد توجه بسیاری از مسؤولان ارشد نظام، فعالان حوزه گردشگری، خواص و نخبگان و نیز جامعه‌ دانشگاهی و محققین و پژوهشگران واقع شده است.
جهانیان تصریح کرد: در این نمایشگاه، شرکت‌کنندگان با ارائه پکیج‌ های گردشگری مناسب، جدیدترین محصولات گردشگری خود را به علاقمندان به سفر عرضه می‌کنند.
وی اضافه کرد: بازدیدکننگان از این نمایشگاه با جدیدترین محصولات گردشگری شرکت‌های داخلی و خارجی آشنا شده و برای انجام سفرهای داخلی و خارجی خود برنامه‌ریزی می‌کنند.
جهانیان با اشاره به تشکیل کارگروه گردشگری دولت با حضور چهار معاون رئیس‌جمهور و هشت وزیر به همراه رئیس کل بانک مرکزی و دبیر هیئت دولت، تصریح کرد: تشکیل این کارگروه، نشان‌دهنده‌ی یک عزم ملی برای توسعه و تقویت گردشگری به حساب می‌آید.
وی همچنین به موضوع تشکیل شورای مشورتی گردشگری ایران با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف و نیز پژوهشگران، محققین و اساتید دانشگاه اشاره کرد و افزود: تشکیل این شورا نیز نشان‌دهنده‌ی رویکرد جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تحقق اهداف و سیاست‌های کلان این سازمان در حوزه‌ی گردشگری به شمار می‌رود.
جهانیان افزود: آژانس‌ها از طریق آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی شفاهی و رودررو با مشتریان، ارائه اقلام تبلیغاتی، بسته‌های سوغاتی، یادمان‌های فرهنگی و هنری، انجام مذاکره با آژانس‌های کشورهای بازار هدف و دعوت از آنان برای سفر و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و امکانات و تسهیلات بازار مقصد، می‌توانند به بازاریابی و جذب مشتری کمک کنند.
وی در ادامه با اشاره به مزایای اصلی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای اضافه کرد: آشنایی با الگوهای فروش، تماس با افراد و مراکز متنفّذ، جمع‌آوری اطلاعات رقابتی و تصویرسازی از کشورهای مقصد سفر از مهم‌ترین مزایای اصلی حضور در این نمایشگاه‌ها به حساب می‌آید.  
جهانیان اضافه کرد: حضور در نمایشگاه‌های گردشگری نشان از بازاریابی حرفه‌ای مبتنی بر بازارهای هدف دارد که این بازاریابی دارای سه مرحله‌ی اصلی می‌باشد.  
معاون گردشگری کشور تصریح کرد: این سه بخش اصلی شامل بخش‌بندی یا تقسیم‌بندی بازار، تعیین بازار موردنظر و تعیین جایگاه در بازار است.  
جهانیان ادامه داد: کار اصلی دفاتر خدمات مسافرتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تولید و عرضه‌ی برنامه‌های سفر برای سلایق و علایق مختلف است.
وی ادامه داد: نمایشگاه در حقیقت، ویترین فروش محصولات گردشگری و مکانی برای جلب اعتماد تورگردانان بین‌المللی برای خرید محصولات تولیدی گردشگری ایران به حساب می‌آید.
وی در ادامه گفت: کاملاً مشخص است که در این ویترین، بایستی باکیفیت‌ترین، زیباترین و متنوع‌ترین محصولات را ارائه کرد که در این میان، دفاتر خدمات مسافرتی ایران نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد و تعیین جایگاه مقصود در نزد مشتری، مزیت‌های رقابتی آن است، ادامه داد: این مزیت، زمانی شکل می‌گیرد که کالا یا خدمات خریداری شده، بیشترین ارزش را برای او ایجاد کند.
جهانیان خاطرنشان کرد: محصول زمانی در نمایشگاه‌های گردشگری دارای مزیت رقابتی خواهد بود که اولاً از قیمت پایینی برخوردار باشد و ثانیاً امتیازات و منابع بیشتری را نصیب شرکت‌های طرف قرارداد می‌نماید.
معاون گردشگری کشور یادآر شد: آژانس‌ها از طریق عرضه‌ی محصولاتی با ویژگی‌هایی از جمله خدمات متمایز، متفاوت بودن محصول، کارکنان حرفه‌ای و وفادار و نیز ایجاد تصویر متمایز در ذهن مشتری به مزیت رقابتی در حوزه‌ی فروش برنامه‌های سفر گردشگری دست می‌یابند./ر