قم/
حکم تزریق خون برای روزه‌دار و حکم روزه غواصان
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم، حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، با بیان این‌که فرو بردن خلط سینه سبب بطلان روزه می‌شود، گفت: خلط سینه اگر به فضای دهان نرسد مشکلی برای روزه ندارد، اما اگر به فضای دهان وارد شد، روزه‌دار حق پایین بردن آن ندارد و باید تخلیه کند.
وی با اشاره به این‌که اگر فرد روزه‌دار شک کرد خلط به فضای دهان رسیده یا نه، این شک سبب بطلان روزه نمی‌شود، افزود: به فرض اگر روزه‌دار مجبور بود آنچه را در فضای دهان است پایین برد کار حرامی نکرده است، روزه‌اش کفاره هم ندارد اما آن روز را باید روزه بگیرد و یک روز را بعدا قضا کند.
عضو ستاد ترویج احکام در ادامه به بیان حکم پایین بردن خلطی که با خون مخلوط و وارد فضای دهان شده پرداخت و تصریح کرد: پایین بردن خلط در هر صورت روزه را باطل می‌کند و اگر به فضای دهان وارد شد، نباید آن را پایین برد، اما اگر در فضای دهان آمد و روزه‌دار حواسش نبود و سهوا آن را پایین برد، روزه‌اش باطل نیست، قضا و کفاره ندارد.
حجت‌الاسلام وحیدپور اضافه کرد: فرد روزه‌دار اگر خلط مخلوط با خون را پایین برد دو کار حرام انجام داده است، اول باطل کردن روزه و دوم خوردن خون است و روزه کسی که عمدا خلط مخلوط با خون را پایین برد، افزون بر این‌که قضا دارد، کفاره هم دارد و چون با یک چیز حرام روزه‌اش را باطل کرده است، کفاره جمع برعهده او است.
وی با بیان این‌که فرو بردن خونی که از لثه می‌آید و با آب دهان مخلوط می‌شود در صورتی که بسیار کم بوده و با مخلوط شدن در آب دهان اصلا به حساب نمی‌آید، یعنی به در آب مستهلک می‌شود، حرام نیست و برای روزه مانعی ندارد، خوردن خون لثه بسیار زیاد که با آب دهان مخلوط نمی‌شود را حرام دانست و حکیم عمدی پایین بردن آن را بطلان روزه و بنابر احتیاط واجب کفاره جمع عنوان کرد.
حجت‌الاسلام وحیدپور در پاسخ به این سؤال که آیا تزریق خون برای روزه دار اشکال دارد، گفت: ترزیق خون روزه را باطل نمی‌کند و تنها فقها درباره سرم‌های غذایی احتیاط می‌کنند که تزریق نشود، اما اگر ناچار بود و این کار را کرد مشکلی ندارد، بنابراحتیاط آن روز را روزه بگیرد و بعدا قضا کند.
وی با اشاره به حکم روزه افرادی که حرفه آنان غواصی زیر آب است و به دلایل معیشتی و یا مأموریتی در طول روز ناگزیر به شیرجه زدن به داخل آب هستند و این مسأله در تمام سال حتی در ماه مبارک رمضان ادامه دارد، گفت: طبیعتا غواص سر خود را بدون پوشش زیر آب نمی‌برد و کلاه غواصی دارد که این امر روزه را باطل نمی‌کند.
حجت‌الاسلام وحیدپور توضیح داد: اگر غواص مانعی را که روی سر قرار می‌دهد بین
ر و آب حائل شود، به نحوی که سر زیر آب قرار نگیرد، روزه‌اش صحیح است، اما اگر یک وقت پارچه نازکی بین آب و سر حائل ‌شود که اگر سر به زیر آب رود،‌ آب به سر می‌رسد، در این صورت روزه باطل است./س