آیا اختلاف نطر خودروسازان و و وزارت صنعت خودرو را به حاشیه بازار می کشاند؟
استقبال از تحقیق و تفحص مجلس برای بهبود شرایط بازار خودرو
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛نوسانات خودرو طی روزهای اخیر باعث شده تا در میان مردم جامعه سئوالات فراوانی ایجاد شود به همین منظور گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما امشب با حضور مسئولین مربوطه به بررسی این موضوع خواهد پرداخت.

***** نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان، نجفی منش عضو هیئت مدیره قطعه سازان، عباسپورسخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و گرمان معاون بازاریابی و فروش داخلی گروه سایپا

*****
نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان: متاسفانه براساس سیاست گذاری وزیر سابق وزارت صنعت خودرو در حاشیه قیمت گذاری می شد اما از سال 88 افزایش قیمت نداشتیم بعد از ادغام چون کمیته خودرو به سازمان حمایت رفت ما اسفند سال 90 شش درصد افزایش قیمت داشتیم.

***** گله مندی از سازمای حمایت دارم مسئولان سازمان حمایت می گویند خودرو حساس است.

***** قیمت هایی که سازمان حمایت دارد 18درصد است که ما زیان می کنیم مسئولان سازمان حمایت می گویند خودرو حساس است.

***** در سال 88 تا اسفند تاکنون اجزای تشکیل دهنده خودرو متوسط دو سال گذشته 596 ورق می خریدیم که الان قیمت به 1720 تومان رسیده است.

***** همه قیمت های اجزا سه برابر شده است چون فولاد گران شده است.

***** اجزای تشکیل دهنده خودرو از سال 88 با قیمت سه برابری خریداری می شود خودرو باید در حاشیه بازار فروخته شود.
 
***** ارز مبادله دو هزار تومانی به سختی می گیریم.

***** نجفی منش عضو هیئت مدیره قطعه سازان: قطعه  سازی مواد اولیه دستمزد و هزینه های سربار دارد که قیمت ها افزایش یافته است 70 درصد خودرو را قطعات تشکیل می دهند ما صنعت را به سمت و سوی ورشکستگی کامل سوق می دهیم در کشور در قانون برنامه چهارم و پنجم گفته شده که دوت در قیمت گذاری نباید دخالت داشته باشد.

***** روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: کمیسیون معادن بطور کوتاه مسایل را مورد بررسی قرار می دهد افزایش قیمت خودرو می تواند این باشد که خودرو سازان برای سیاست های راهبر با مشکلاتی مواجه هستند خودرو سازان در حوزه ارز کشور و تامین مواد اولیه مشکل دارند و تعرفه خودرو 90 درصد است.

***** باتوجه به افزایش قیمت تمام شده خودرو و کیفیت نامناسب تولید داخل قدرت رقابت با کشورهای خارجی را ندارد اگر تعرفه کاهش یابد قدرت رقابت از بین می رود.

***** در حوزه خودرو سازی بازار خارجی مناسبی را نتوانستیم برای خود تعریف کنیم سیاست گذاری راهبرد و مدیریت مناسبی در این حوره نداریم.

***** نجفی منش: ما الان خودرو تولید می کنیم که در سطح بین المللی آن را صادر می کنیم تعرفه ما عملا 30 درصد است در تمام دنیا خرید خودرو از حمل درآمدهای آتی است 5 سال اجازه افزایش سرمایه گذاری به شرکت ها را ندارند.

***** عباسپور : یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی کیفیت و ارتقای کیفیت است خودرو سازان ما قدرت رقابت با کشورهای خارجی را ندارند خودرو سازان با وزارت دفاع مذاکره کنند تا از تجربیات آنها استفاده کنند.

***** نعمت بخش: سال های گذشته 85 درصد تولیدات پیش فروش یک تا دو ساله بود اکنون  25 درصد تولیدات را پیش فروش نمی کنیم بخاطر مشکلات نقدی که داریم کیفیت بایستی با ماشین آلات مدرن باشد ماشین آلات ما فرسوده است شرایط مملکت عادی نیست و با مشکل اقتصادی مواجه هستیم.

***** گرمان معاون بازاریابی و فروش داخلی گروه سایپا: دو عامل اصلی در قیمت کالا تاثیر زیادی دارد که یکی تامین قیمت تمام شده و دیگری اختلاف میزان عرضه و  تقاضا است.

***** خودرو سازان داخلی با مشکلات نقدینگی مواجه هستند بطوری که  این مشکلات بر عملکرد گروه سایپا دامن زده است.

***** مشتریانی که تاریخ تحویل خودرو آنها قبل از مصوبه است مشمول پرداخت مابعد التفاوت نمی شوند.
 
***** گروه خودرو سازی سایپا کماکان تمام محصولات خود را با ضرر و زیان عرضه می کند.

***** نجفی منش: حدود 80 درصد قطعات مورد نیاز خودروها در داخل ساخته می شود.

***** نعمت بخش: در عرض 14 سال بیشتر از  44 درصد تولید خودرو افزایش پیدا نکرده است.

*****تنها راه برای تعدیل قیمت خودرو کاهش تقاضای کاذب و فروش خودرو در حاسیه بازار است.