همگرايي دستگاه هاي داخلي مسئله مهمي در همکاريهاي علمي بينالمللي محسوب ميشود که در پروسه استانبول عنوان شد.

ارسلان قرباني، قائم مقام وزير علوم در امور بينالملل در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران، گفت: در نخستين نشست نهادهاي مرتبط با اقدامات اعتماد ساز آموزشي (ED-CBM) (Education confidence bulding measures طرح همکاري کشورهاي قلب آسيا (پروسه استانبول) که پس از تعيين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان مرجع ملي اين برنامه بود که وسيع بودن همکاريهاي آموزشي و علمي ايران با کشور افغانستان نيازمند اتحاد و همگرايي سازمانهاي داخلي است و به نظر ميرسد که پروسه استانبول و مشخصا برنامه اقدامات اعتماد ساز آموزشي بتواند اين ظرفيت را ايجاد کند.
وي افزود: در نخستين نشستي که به منظور اخذ برنامهها و پيشنهادهاي اجرايي نهادها، وزارتخانه ها و سازمانهاي مرتبط با موضوع آموزش در افغانستان در قالب طرح همکاري کشورهاي قلب آسيا، پروسه استانبول در وزارت علوم برگزار شد و در اين نشست خبر اجلاس مقامات ارشد کشورهاي عضو پروسه استانبول در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک در 1 مهر ماه 92 اعلام شد.
قرباني با اشاره به تصويب طرح اجرايي ed-cbm پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران در نشست کشورهاي عضو در تاريخ 17 آوريل 2013 از شرکتکنندگان درخواست کرد و افزود: تا برنامههاي آتي همکاريهاي آموزشي خود با کشور افغانستان را در 2 سطح فعاليتهاي داخلي و منطقه اي با هدف پوشش نيازهاي داخلي افغانستان و استفاده از ظرفيت و توانمندي کشورهاي همسايه افغانستان ارائه دهند./ح