رايگان درمان شويد/
پاسخ سوالات خود در زمینه جراحي هاي چشم را اینجا مشاهده کنید/قسمت اول
گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت رایگان درمان شوید مطرح کرده بودند را منتشر كرد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

اما پاسخ  قسمت اول سوالات کاربران در زمينه جراحي‌هاي چشم كه توسط دكتر محمد طاهر رجبي متخصص اين رشته داده شده است، به شرح ذیل است:

***سید مرتضی:

من چشم چپم ضعیفیش 5 و آستیگمات 1 و چشم راستم 4 و آستیکماتش 0/75 است میخواستم بدونم کدام عمل بهتر است چون بعضی عمل ها برگشت پذیرند و من برای رهایی از عینک می خواهم تا آخر عمرم چشمامو عمل کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون.
 
پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: قبل از هر کاری باید چشم هایتان معاینه شود همچنین با تصویر برداری سطح قرنیه و توجه به ضخامت قرنیه و مسائل  دیگر تشخیصی توسط پزشک جراحی صورت می گیرد، در ضمن عمل هایی  که سالهای سال از زمان آن می گذرد ممکن است برگشت پذیر باشند زیرا در حال حاضر با در نظر گرفتن تمام عوامل جراحی صورت می گیرد. در حال حاضر نوع عمل جراحی توسط پزشک  متخصص و با درصد بالایی موفقیت خصوصا در نزدیک بین ها صورت می گیرد.

***علی اکبر کاظم زاده:

 با سلام سوالی در مورد بیماری LHON  یا بعضي ها میگن نوربت اوپتیک داشتم که یک هاله ای سفید دور بینایی رو می گیرد و دید را مختل می کندچی باعث میشه این بیماری میاد و چه چیزی برای درمانش موثره  من از هر دکتر چشمی پرسیدم میگن درمان نداره اگر امکان دارد توضیح کامل بدهید.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: بیماری نوریت اوپتیک بیشتر در دهه دوم و سومی ها دیده می شود علل متعددی می توانداین مشکل را به وجود آورد مثلا بیماری MS  که درمان های متعددی دارد بیمار در صورت مراجعه به پزشک فقط می تواند با داروهای ضد التهاب از تخریب عصب بینایی جلوگیری کند و فقط  این درمان برای این است که عملکرد فرد مختل نشود.

***مرتضی فراستی:

دو تا بچه دارم که به مرور زمان دید هر دو چشمشان کم می شود، به تشخیص چشم پزشک از شبکیه است و حالت پیشرونده دارد به حدی که دیدشان به یک متر رسیده ، آیا قابل درمان است لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: بیماریهای ژنتیکی شبکیه درمان قطعی ندارند و باید این بیماران تحت کنترل پزشک باشند همچنین لیزر و جراحی تا حدودی می تواند موثر واقع شوند این بیماران ژنتیکی باید ویزیت شوند که اختلال بینایی در چه حد است ، تا حدی درمان خواهند شد و وابستگی آنها به دیگران کمتر شود.

***بابک:

آیا پیر چشمی هم توسط جراحی درمان یا تا حدودی درمان می شود؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: بهترین درمان پیرچشمی استفاده از عینک نزدیک بینی است البته جراحی هایی هم برای درمان پیرچشمی هست ولی تاکنون نتایج خوبی نداشته است.

***غلامرضا:

با سلام و خسته نباشید ، هر دو چشمم ناخنک دارد آیا ناخنک را می توان با عمل جراحی از بین برد؟  سن من 37 سال است و از عینک استفاده می کنم آیا می شود عمل لیزیک انجام بدم؟ چشم هایم همیشه قرمز است علتش چیست؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: در مورد سوال اول ناخنک قابل درمان است البته برای انجام عمل لیزیک باید ناخنک درمان و بعد عمل لیزیک صورت گیرد ناخنک خود دلیل قرمزی چشم هاست و حتی عوامل دیگری مانند خشکی چشم هم می تواند در قرمزي چشم ها دخيا باشند.

***عليرضا:

سلام عوارض عمل لیزیک چیست یه سوال دیگه هم داشتم و اون اینکه لازک و عوارض آن چیست؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: شایع ترین سوالی که هر بیماری قبل از عمل می پرسد عوارض عمل است دستورات بعد از عمل جراحی خصوصا در شش ماه بعد از عمل باید رعایت شود همچنین با استفاده به موقع از داروها و عدم قرار گرفتن در محیط های گرد و خاکی بيمار عوارض کمتری خواهد داشت.

***مهدی:

سلام با عرض خسته نباشید، می خواستم ببینم ضرری نداره اگر ضربه ای به سر بعد از عمل وارد شود و یا تاثیری در دید چشمان دارد حتی اگر چند سال از عمل گذشته باشد.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: معمولا  خیر اگر ضربه ای به چشم به صورت مستقیم وارد نشود و مرکز بینایی را تحت تاثیر قرار ندهد هیچ مشکلی برای بینایی ایجاد نخواهد کرد.

***هدی:

سلام می خواستم بدونم اینکه می گن بعد ازجراحی چشم طرف نمی تواند عمق را تشخیص بدهد و نمی تواند جراحی چشم یا پاتولوژیست خوبی شود درست است؟ 
سوال دوم: در مورد  رانندگی در شب مشکلی پیدا می کنند یا نه؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: هر فردی با دو چشم یک دید سه بعدی دارد و در فردی که  یک چشم دارد دید کمتری خواهد داشت البته خیلی از پزشکان و جراحان هستند که با یک چشم به کار خود ادامه می دهند و در مورد سوال دوم: رانندگی در شب هم هیچ مشکلی  به وجود نمی آورد.

***زهره:

حدود یک سال است که در گوشه پلک راستم غده ی چربی ایجاد شده که با انجام  کمپرس آب گرم درمان نشد مکان آن هم برای جراحی مناسب نیست حالا برای درمان چه کار کنم؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: استفاده از آب گرم و کمپرس  و این روش ها فقط در دو هفته اول روشی مناسب است بلکه بعد از آن باید به پزشک مراجعه شود و با تشخیص پزشک جراحی صورت گیرد.

 ***مجید احمدیان:

با عرض سلام من 44 سال دارم و از بچگی دچار بیماری ریتینیت پیکمانتوزا هستم می خواستم بدونم آیا راه درمانی برای آن پیدا شده یا نه و آیا با سلول های بنيادي امکان درمان آن هست یا خیر؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: این بیماری درمان قطعی ندارد و نهایتا به دید کم منجر می شود ضمنا مرکزی با عنوان حمایت از بیماران RP وجود دارد که این بیماران مي توانند به این مرکز مراجعه کنند.

***مهمان

بهترین سن برای عمل لیزیک و معایب و مراقبت های نیاز بعد عمل لیزیک چیست؟با تشکر

 پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: بهترین سن برای عمل ليزيک بالاتر از 20 سال و تا سن 55 سالگی است در صورتیکه به تشخیص پزشک بعد از عمل جراحی به مدت شش ماه ضمن استفاده از قطره های چشمی به موقع، فرد بيمار باید در شرایط آب و هوایی گرد و خاکی قرار نگيرد.

***بهزاد عباسي:

با سلام من نزديک بين هستم نمره  چشمم 3/5  و 4 میخوام ببینم  کدوم نوع عمل برام مناسب تره هم از نظر درماني و هم هزینه ای 35 سال سن دارم ممنون.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: فقط پزشک می تواند نوع عمل را تشخیص بدهد و از نظر هزینه هم بستگی به انجام عمل در یک بیمارستان دولتی و خصوصی دارد هیچ تفاوتي نمی کند نتیجه درمان یکی است.

***حسن:

 سلام احتمال برگشت ضعیفی چشم بعد ازعمل چقدر است عوارض آن چیست؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: عمل جراحی چشمی که مربوط  به سالهای گذشته بوده است ممکن است برگشت پذیر شده باشد ولی در حال حاضر با توجه در نظر گرفتن  پروتکل ها این عمل ها برگشت پذیر نیستند ضمنا باید به پزشک مراجعه شود و همچنین عوارض عمل جراحي در صورت عدم رعایت توصیه های پزشک بعد از جراحی به وجود می آید.

***جعفر:

آیا در سن 25 سالگی هم انحراف چشم به طور صددرصد قابل درمان است هزینه آن چقدر مي شود؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: درمان انحراف چشم محدودیت سنی ندارد و قابل درمان است و هزینه آن بستگی به درمان در بیمارستان خصوصی و دولتی دارد.

***مینا:

سلام خسته نباشید مدت سه ماه است که لیزیک کرده است اما به دلیل حساسیت به هیچ وجه نمی توانم از لوازم آرایشی استفاده کنم برای برطرف شدن حساسیت چشم هایم چکار کنم؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: این حساسیت نیست بیشتر خشکی چشم است که به مدت شش ماه ادامه داد و می شود از لوازم آرایشی هم استفاده کرد.

***سارا:

سلام من چشمام ضعیفه و شمارش ثابت نیست و هی داره می ره بالا آیا امکان لیزر وجود دارد یا نه چون من شنیدم فقط کسانی که شماره چشمشون ثابت است می توانند لیزر کنند؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: این مورد باید توسط پزشک معاینه شود.

***عیسی فلاحی:

وقتی به رایانه یا تلویزیون نگاه می کنم یا وقتی که  پشت فرمان ماشینم و یا حتی زمانیکه در فضای آزاد ایستادم و  نسیمی در حال وزیدن است چشمانم بدون اینکه اشک کند می سوزد و قرمز می شود و تند تند پلک می زنم  هیچ نوع اشک مصنوعی جوابگو نیست در منطقه  گرمسیر زندگی می کنم و با توجه به شغلم که با رایانه کار می کنم بی خوابی تاثیر شدید  در حاد شدن مشکلم دارد لطفا اعلام کنید هیچ راهی وجود دارد تا بهبودی نسبی یا کامل حاصل شود؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: این علائم خشکی چشم است قطعا باید بیمار توسط چشم پزشک معاینه و درمان شود.


***کمال:

 با سلام من چشم چپم را لنز کردم ولی دیدم بهتر نشد و چشم چپم  نمره 5/30 آیا می توان آن را عمل جراحی کنم؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: بله بعد از عمل لنز هم می توان جراحی کرد.

***علي:

سلام، برای درمان انحراف چشم چه راه حلی وجود دارد و چگونه می توان درمان کرد؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: نحراف چشم محدودیت سنی ندارد و قابل درمان است.

***ناشناس:

سلام از کوچکی چشمانم ضعیف بود و مدرسه ضعیفی چشمانم را به والدینم گوشزد می کردند و الان که ازدواج کرده ام و فرزندم نسبتا کور است و سال به سال هم بدتر می شود به تهران رفتم می گویند دستگاهی برای باز کردن رگ چشمها وجود دارد ولی هنوز در ایران نیامده تکلیف ما چیست؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: باید معاینه شود و  توسط پزشک متخصص قطعي درمان شود.

***امين:

با سلام من بيست ساله شماره چشمم يكيش 5/6 يكيش 6 تقريبا هر دو سال يه نمره ميره بالا مي خواستم بدونم، طبيعيه؟آيا براي عمل ليزيك زوده يا نه؟ آيا در صورت عمل بهبودي كامل چشمو به همراه دارد؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: سن بيست سالگي سني است كه مي توان درمان شود ولي نمره عينك ايشان بالاست و در اين موارد بيمار بايد از شش ماه تا يك سال تحت نظر پزشك باشه اگر نمره عينك تغييري نكرد قابل درمان است.

***مهدي از مراغه:

سلام و خسته نباشيد من 20 سالمه و سه سال هست كه چشم چپم 25 درصد آستيگماتيسم داره و دكتر عينك تجويز كرد، از عينك استفاده نمي كنم مشكلي پيش نمي آيد به جز عينك درمان ديگري هم هست در ضمن هر دو چشمم خشك مي شود و از اشك مصنوعي استفاده مي كنم.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: اگر بيمار تحت نظر پزشك باشد در آينده مشكلي پيش نمي آيد و در صورت تشخيص پزشك نوع جراحي مشخص مي شود.

***سيا:

من در فصل بهار دچار آلرژي شديدي مي شوم كه تا چهار ماه ادامه دارد و در اين مدت چند ماهه روزي شش ساعت چشم هاي من خارش پيدا مي كنه تا حالا از چندين نوع قطره استفاده كرده ام اما جوابگو نبوده اند چاره چيه.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت:  بيمار بايد به پزشك مراجعه كند و تحت نظر باشد به دليل اينكه براي رفع حساسيت از داروهايي استفاده مي كنند و مطابق با آن بايد چشم پزشك به تجويز دارو و يا براي درمان اقدام كند. 

***صبا:

من اسفند 89 بعد از عمل 15 سال عينک زدم عمل لازک روی دو چشم انجام دادم و تا حدود 2 ماه پیش مشکلی در دید احساس نمی کردم.جدیداً حس می کنم دیدم تار شده و نوشته های ریز را از فاصله دور تشخیص نمی دهم و حالا نمره چشمم تغییری پیدا نکرده و 10/10 است.لکه های ریز شناور روی سطح چشم احساس می شود روزی 8 ساعت با کامپیتور کار می کنم.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت:  اختلال در دید معمولاً برای سنین بالای چهل و دو سال اتفاق می افتد و باید عینک مطالعه استفاده کنند همچنین لکه های ریز شناور زیاد مهم نیست و استفاده از کامپیوتر مشکلی ایجاد نمی کند.

***الهه:

من دو سالي است که لیزیک کردم ولی هنوز به نور چراغ در شب حساسیت دارم و کی مثل روز اول می شم و در ضمن بعضی صبح ها نمی توانم چشممو به راحتی باز کنم.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت:  این بیمار دچار خشکی چشم هستند و معمولاً اختلال در دید شب و پخش نور معمولاً برای افرادی پیش می آید تا در سال های پیش عمل جراحی انجام داده اند.

*** محمد رضا بشارت:

با سلام جوانی 35 ساله هستم هر چشم به میزان شماره 9 ضعیف می باشد و ضخامت قرنیه بسیار کم است و قابل لیزیک نیست آیا راه حلی برای ضخیم کردن قرنیه وجود دارد و طی دو مرحله چشم را لیزیک کرد با تشکر.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: در صورت عدم عمل لیزیک و لازک می توان از لنز داخل چشم و یا عینک استفاده کرد و در ابتدا باید به پزشک مراجعه کرد.

***امیر:

سلام خسته نباشید 29 ساله دارم مشکل یوویت دارم و هراز گاهی این التهاب به هر 2 تا چشمم حمله می کند و در حال حاضر یک چشمم چسبندگی پیدا کرده راهنمایی کنید.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: درمان یوویت طبي است و با دارو قابل درمان است و در صورت داشتن عوارض مانند چسبندگی، آب  مروارید و مشکلات شبکیه ای جراحی صورت می گیرد.

***هادی:

با سلام در کنار مردمک چشمم یک لکه شفاف رنگی در آمده با اینکه به پزشک متخصص هم رفتم و قطره بتامتازون تجویز کرد اما تأثیری نداشت ضمن اینکه تشخیص پزشک لکه چربی بود، برای درمان چه قطره ای استفاده کنم؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: باید معاینه شوید

***سید علی:

 در مورد مراقبت های بعد از عمل آب سیاه توضیح دهید

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: بیمار باید تحت  نظر پزشک باشد و از قطره ها به موقع استفاده کند.

***علي:

یک سال و هفت ماه قبل چشمم رو prk خشکی چشم به صورت شدید دارم و قطره ارتلاک را به صورت مداوم استفاده می کنم ولی تاثیری ندارد و بینایی ام کمتر می شود الان هم عینک شماره 1/75  استفاده می کنم قبل از عمل شماره چشمم 7/5 بوده لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: خشکی چشم طبیعی است و تا شش ماه طول می کشد و باید معاینه مجدد شوند.

***علی:

با سلام چند سالیست هر دو چشمم ناخنک دارد و باعث کم شدن دیدم شد راهنمایی کنید آیا دیدم بهتر میشود؟

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت:باید عمل شود

***ناشناس:

با سلام دختری 30 ساله هستم  حدود دو سال است چشمم حالت مگس پران  دارد مشکلی در چشمم نیست ضمنا هر دو چشمم نزدیک بین و استيگمات است و شماره آنها حدود دو است  لطفا بفرمائيد من با وجود مشکل مگس پران در چشمم آيا مي توانم لیزیک يا لازک انجام دهم باتشکر

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: جراحی لیزیک و لازک به مگسی پران ربطی ندارد و مگس پران خود به خود رفع خواهد شد

*** عزت اله:
 
با سلام فردی 43 ساله هستم در سال 88 متوجه شدم چشم چپم دید کمتری نسبت به راست دارد و به پزشک مراجعه کردم و گفت شما مشکل شبکیه دارید وقتی به متخصص شبکیه مراجعه کردم گفت که روی شبکیه شما مایع جمع شده است که با انجام عکس رنگی از چشم این موضوع را تایید کرد و دکتر گفت که نه عمل دارد و نا با دارو می شود مشکل شما را حل کرد و گفتند که نباید عصبانی شد ( من فردی تقریبا عصبی هستم) و با گذشت زمان ممکن است مایع جذب شود و دید شما بهتر شود اما بعد 4 سال نه تنها دیدم بهترنشد اما 2 هفته پیش متوجه شدم که دیدم باز هم خیلی نسبت به قبل کمتر شده است البته من توی مسافرت در حین رانندگی همان موقع بخاطر مشکلاتی بسیار زیاد عصبانی شدم و چند ساعت بعد متوجه شدم که دیگر براحتی بساری از اشیا و نوشته های ریز را نمیتوانم بیبینم که با مراجعه به متخصص شبیکیه گفت که دوباره مایع بیشتری روی شبکیه جمع شده است و برایم عکس مجدد در خواست کرد اما تا حالا موفق به گرفتن عکس نشدم . چند سوال داشتم 
1-آیا اینگونه مشکلات قابل درمان هستند و آیا میشود با عمل مشکل را حل کرد.
2- میتوانم چشم راستم را لیزینگ کنم با توجه به مشکل چشم چپم.
3- بهترین راه درمان نهایی را در چه چیزی است

پاسخ از: دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت: عصبانیت  تاثیری ندارد و باید توسط پزشک معاینه شود.

گفتني است براي ويزيت توسط دکتر محمد طاهر رجبي، فوق تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي چشم و صورت مي توانيد در روزهاي شنبه و سه شنبه بعد از ظهر به درمانگاه 29 بيمارستان فارابي مراجعه فرمائيد.

قسمت دوم پاسخ به سوالات کاربران فردا 15 مهر ساعت 16 منتشر مي شود.