یاسوج/
آداب عزادارى ماه محرم در کهگیلویه و بویراحمد
 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج با شروع ماه محرم، مراسم عزادارى سرور شهيدان امام حسين عليه‏السلام در اين منطقه آغاز مى‏شود.
اين مراسم كه معمولاً از اول ماه محرم شروع مى‏شود، در روز يازدهم محرم به پايان مى‏رسد. در روزهاى اول ماه معمولاً مراسم فقط در شب برگزار مى‏گردد، ولى در روزهاى آخر مخصوصا تاسوعا و عاشورا، مراسم در روز نيز برگزار مى‏گردد.
مهم‏ترين مراسم اين ايام عبارتند از: روضه خوانى، سينه زنى، زنجير زنى. روضه توسط روحانى خوانده مى‏شود. مراسم سينه زنى كه رايج‏ترين نوع عزادارى در اين منطقه است به شيوه خاصى برگزار مى‏گردد.
در هنگام سينه زنى افراد كمر همديگر را مى‏گيرند و دايره‏وار مى‏چرخند و بر سينه مى‏زنند كه در اصطلاح محلى به اين كار «قد گرفتن» مى‏گويند.
مراسم عزادارى امام حسين عليه‏السلام در اين منطقه معمولاً شب‏ها برقرار مى‏باشد و به ندرت مى‏توان در روز هم مجلس عزادارى پيدا كرد.
مجالس عزادارى در شب‏هاى اول تا سوم معمولاً كم رونق مى‏باشد و بعد از شب سوم بر تعداد سينه زنان افزوده مى‏شود. اوج عزادارى در شب‏هاى تاسوعا و عاشورا مى‏باشد.
در اين دو شب كمتر كسى در خانه مى‏ماند و همه سعى مى‏كنند به هر طريق ممكن در اين مجالس شركت نمايند. گاهى مواقع مريض‏هايى را كه توان شركت ندارند با خود مى‏آورند تا به احترام اين مجالس شفا بيابند.
در روز تاسوعا و عاشورا دسته‏هاى عزادارى به راه مى‏افتند و عزادارى مفصلى مى‏نمايند و ظهر عاشورا حزن و اندوه عزاداران به اوج مى‏رسد و عزاداران به سر و سينه مى‏زنند تا از اين طريق ارادت خود را به خاندان رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نشان دهند. بعد از ظهر عاشورا نيز به صورت پراكنده عزادارى‏هايى بر قرار مى‏باشد.
در شب يازدهم به مناسبت شام غريبان خاندان امام حسين عليه‏السلام عزادارى و سينه زنى برقرار است.
از شب يازدهم، معمولاً مراسم تعطيل است تا شب اربعين، كه در اين شب نيز معمولاً مجالس عزادارى برقرار است و روز اربعين نيز بعضى از هيئت‏ها و دسته‏ها به عزادارى در خيابان‏ها مى‏پردازند. در ساير روزهاى ماه محرم و نيز دهه آخر ماه صفر مراسم عزادارى به صورت رسمى وجود ندارد.
مجالس عزادارى در اين مناطق معمولاً بصورت مشترك (مردانه و زنانه) برگزار مى‏شود و مجالس زنانه مستقل يافت نمى‏شود.
شركت زنان و پير مردان و بچه‏ها در اين مجالس بيشتر جنبه تماشاچى را دارند. چون امكان سينه زدن و ورود به صف‏هاى سينه زنى را ندارند و اين شكل عزادارى خود بخود يكسرى تماشاچى را طلب مى‏كند و زمينه استفاده همه گروهها و اقشار مخصوصا زنان و نيز افرادى كه توانايى ورود به صف‏ها را ندارند حال يا بخاطر خجالتى بودن و يا بخاطر نداشتن توانايى جسمى در تطبيق خود با افراد حاضر در صف‏ها، وجود ندارد.
علاوه بر مراسم فوق الذكر، در بويراحمد به مناسبت شهادت امام حسين عليه‏السلام، مراسم تعزيه و شبيه خوانى بعضى مواقع نيز برگزار مى‏شود و از اين طريق به ترسيم وقايع عاشورا و نحوه شهادت ياران امام حسين عليه‏السلام مى‏پردازند. از رسومات به جا مانده از سنوات گذشته تا كنون تهيه حليم يا آش گندم در صبح روز عاشورا مى‏باشد كه در زبان محلى به آن «هَريسَه» مى‏گويند.
اين آش كه معمولاً توسط خانواده‏هاى متمول تهيه مى‏گردد در سطح خانواده‏هاى محل توزيع مى‏گردد و هر كس از هر خانواده‏اى براى دريافت سهميه خود، به آن خانواده‏ها مراجعه مى‏كنند و اعتقاد عجيبى هم به آن دارند كه از آن استفاده كنند. اين غذا از گندم پوست كنده و مقدار زيادى گوشت گوسفند تهيه مى‏شود.
در قديم رسم بود كه در ظهر عاشورا همه خانواده‏ها نهار براى عزاداران تهيه مى‏كردند و به مسجد مى‏آوردند تا عزاداران كه در مسجد جمع بودند آن را تناول نمايند. اكنون نيز در برخى مناطق روستايى هنوز اين رسم متداول است.
چون قبلاً در همه روستاها مسجد و مراسم عزادارى نبود لذا روستاهاى اطراف در يك روستاى بزرگتر جمع مى‏شدند و به عزادارى مى‏پرداختند. اين عزاداران در همان مسجد توسط اهالى روستا پذيرايى مى‏شدند.
علاوه بر مراسم فوق الذكر در اين مناطق مراسم مذهبى بصورت رسمى و عمومى وجود ندارد. در سالروز شهادت و ولادت ساير ائمه و معصومين تنها برخى مراسم خصوصى در منازل و گاهى هم در مساجد در سطح محدود برگزار مى‏گردد. به غير از روز عاشورا و تاسوعا از ايام مذهبى، بازار تعطيل نمى‏گردد و كسبه به كار خود مشغولند. ولى در روزهاى تاسوعا و عاشورا، تمام بازار تعطيل مى‏باشد. غذا دادن در اين مراسم‏ها نيز مرسوم نمى‏باشد.
علاوه بر معصومين عليهم السلام، حضرت ابوالفضل عليه‏السلام نيز در اين مناطق احترام خاصى دارد و قسم خوردن به حضرت عباس عليه‏السلام در اين مناطق مرسوم است و مى‏توان گفت قسم به حضرت عباس عليه‏السلام قابل نقض نمى‏باشد و كمتر كسى اين قسم را به دروغ مى‏خورد.
نذر حضرت عباس عليه‏السلام نيز شايع‏تر از هر نذرى است و عموما خانواده‏ها نذورات خود را براى حضرت عباس عليه‏السلام نذر مى‏كنند و از او طلب حاجت مى‏نمايند و خيلى‏ها هم از اين باب حاجت گرفته‏اند. به خاطر اعتقاد خاصى كه به ايشان دارند معمولاً اسم «ابوالفضل» را بر فرزندان خود نمى‏گذارند.
البته اسم عباس مى‏گذارند ولى آنچه يافت نمى‏باشد اسم «ابوالفضل» مى‏باشد. اعتقاد به آن بزرگوار در حدى است كه حتى در ميان عوام گاهى او را از امامان دين به حساب مى‏آورند و نامش را در شمار امامان ذكر مى‏كنند.
علاوه بر نذر حضرت عباس عليه‏السلام نذر امام حسين عليه‏السلام، نذر امام على عليه‏السلام، نذر حضرت فاطمه عليهاالسلام و نذر امامزاده‏هاى محل نيز در اين مناطق مرسوم مى‏باشد و از اين طريق طلب حاجت مى‏نمايند و در صورت برآورده شدن حاجات خود اقدام به پرداخت نذورات خود مى‏نمايند. /س