یک نویسنده:
روزنامه و مجلات داستان کوتاه، گامی برای دیده شدن
ضحی کاظمی نویسنده‌ی مجموعه داستان "کفشاتو جفت کن" در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: مجلات و روزنامه‌ها با طیف گسترده‌ای از مخاطبان روبرو هستند و نویسندگان از این طریق، توانایی برقراری ارتباط با مخاطبانی که محدود به تیراژ کتاب نمی‌شوند را دارد.
 
وی افزود: یک نویسنده می‌تواند ابتدا در روزنامه و مجلات، داستان‌هایی با حجم مشخص و محدود خود را چاپ کند، در جشنواره‌ها شرکت دهد و بعد در قالب مجموعه داستان به چاپ برساند. رسانه‌ها و مطبوعات سکوی پرش مناسبی برای نویسندگان داستان کوتاه هستند.
 
وی ادامه داد: برخی ناشران با توجه به نوع مخاطب داستان کوتاه، به حمایت و انتشار مجموعه داستان‌های خوب می‌پردازند، اما بیشتر ناشران به خواست بازار و شرایط مالی توجه دارند. آنها به سراغ ژانری مخاطب پسند و عام می‌روند.
 
کاظمی ادامه داد: داستان کوتاه جای خود را به خوبی در بین نویسندگان معاصر باز کرده است و شاهد مثال آن هم، آلیس مونرو(نویسنده‌ی کانادایی)، معروف به استاد داستان کوتاه معاصر و برنده‌ی جایزه نوبل است.
 
این نویسنده درخصوص نوشتن داستان کوتاه بیان کرد: رمان برای حجیم بودن، بیشتر در ذهن مخاطب ماندگار است تا داستان کوتاه، اما همه‌ی رمان نویسان قابلیت قلم زدن در حوزه‌ی داستان کوتاه را ندارند، امثال فاکنر وگلشیری که در هر نوع داستان، خوب بدرخشند بسیار اندک هستند.
 
وی اظهار داشت: داستان کوتاه بیشتر به آدم‌های حاشیه‌ای می‌پردازد و موقعیت و وضعیت خاصی را بررسی می‌کند، ولی بیشتر رمان‌نویسان، جهان کامل داستاهن را در ذهن تصور می‌کنند و این، مانع نوشتن داستان کوتاه می‌شود.
 
کاظمی درخصوص جشنواره‌ها گفت: جشنواره‌های زیادی هستند که داستان‌های کوتاه را مورد بررسی قرار می‌دهند. مانند: ترنج، بیهقی، دفاع مقدس و... که به آنها می‌توان به دید حمایت از داستان کوتاه نگریست. حتی در بخش کودک و نوجوان هم جشنواره‌ی "شازده کوچولو" به پشتیبانی از نویسندگان این گروه سنی می‌پردازد.
 
انتهای خبر/